رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اکباتان همدان با اشاره به آموزش تاریخ مناسب کشت محصولات در همدان گفت: نداشتن تاریخ کشت مناسب می‌تواند منجر به افزایش مصرف نیترات برای رشد بیشتر محصولات شود که زیان‌بار است.
کد خبر: ۶۴۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶ 07 August 2018
رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اکباتان همدان با اشاره به آموزش تاریخ مناسب کشت محصولات در همدان گفت: نداشتن تاریخ کشت مناسب می‌تواند منجر به افزایش مصرف نیترات برای رشد بیشتر محصولات شود که زیان‌بار است.

به گزارش فارس، بهمن مهران‌فروز در حاشیه بازدید از ایستگاه مرکز تحقیقات کشاورزی همدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همدان در تولید محصول سیب زمینی یکی از استان‌های پیشتاز در کشور است، اظهار کرد: سالانه ۲۰۰ هزار هکتار سیب زمینی در کشور کشت می‌شود و در حدود ۵ میلیون تن از این محصول به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن از محصول سیب زمینی کاشته شده به کشور‌های همسایه صادر می‌شود، افزود: در بعضی از موارد به دلیل بالا بودن میزان نیترات این محصول از این کشور‌ها بازگرداننده می‌شود چراکه نیترات ماده‌ای است که باید در این محصول برای رشد کافی استفاده شود.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اکباتان همدان ادامه داد: قابلیت جذب نیترات در گیاهان و محصولات کشاورزی بالاست لذا نیترات انباشته اضافی در اندام مصرفی گیاهان در حین مصرف منجر به بروز سرطان می‌شود و می‌تواند منجر به آسیب جدی به سلامتی جامعه شود.

وی با بیان اینکه در این ایستگاه محصولات با نیترات کمتر کاشته می‌شود، گفت: عملکرد این ایستگاه تاکنون مطلوب بوده و توانسته‌ایم با کاهش نیترات مصرفی در محصولاتی همچون سیب‌زمینی نقش بسزایی در ایجاد امنیت غذایی در جامعه ایفا کنیم.

مهران‌افروز با اشاره به اینکه داشتن یک کشت اصولی و علمی و دقت در زمان کاشت و برداشت می‌تواند یک محصول سالم را به ثمر برساند، خاطرنشان کرد: در استان همدان برداشت سیب زمینی بیش از ۴۰ تن در سال است و سیستم‌های آبیاری استفاده شده در کاشت سیب زمینی در این مرکز می‌تواند تا ۲۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه در دو هکتار کشت ذرت در این مرکز عملا دیده شده که با این روش بیش از ۴۰ درصد بهره‌وری افزایش یافته است، بیان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزش ترویجی در این مرکز با روش اصولی و کاهش مصرف نیترات در محصولات به کشاورزان از وظایف این مرکز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار