همدان بر مبنای اعلام مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ تورم در بین استان‌های کشور پس از پایتخت را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۶۳۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ 06 August 2018
همدان بر مبنای اعلام مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ تورم در بین استان‌های کشور پس از پایتخت را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تسنیم، مرکز آمار ایران گزارشی از نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور در تیر ۹۷ را منتشر کرد که بر اساس آن، عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور به ۱۲۱.۴ رسیده که این رقم در سال گذشته برابر با ۱۰۰ بوده و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴.۴ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این آمار، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان تهران با ۷.۶ درصد افزایش و کمترین نرخ هم مربوط به استان خراسان رضوی با ۱.۶ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته که به آن تورم نقطه به نقطه گفته می‌شود هم برای خانوار‌های کشور ۱۳.۸ درصد است که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان تهران با ۱۷.۴ درصد و کمترین آن مربوط به استان اردبیل با ۹.۵ درصد است.

بررسی جدول آماری نرخ تورم در تیر ۹۷ نشان می‌دهد استان همدان هم باوجود وسعت جغرافیایی کم و جمعیت نه چندان زیاد نسبت به برخی استان‌ها در صدر جدول تورم قرار دارد به طوری که از نظر نرخ تورم نقطه به نقطه پس از تهران قرار گرفته و دومین استان کشور است.

 درصد تغییر شاخص تورم در همدان نسبت به تیر سال گذشته ۱۶.۷ بوده و این در حالی است که درصد تغییر این شاخص در کشور ۱۳.۸ درصد است و خانوار‌های ساکن استان همدان به طور متوسط ۳.۹ درصد بیشتر از میانگین کل کشور نسبت به تیر ۹۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

از طرف دیگر در حالی‌که نرخ تورم ۱۲ ماهه در کشور ۸.۷ درصد است این رقم در همدان به ۱۱.۱ رسیده و از نظر نرخ تورم ماهانه هم همدان عدد ۴.۲ را به خود اختصاص داده که این شاخص در کشور ۴.۴ درصد است. 

همدان دارای بیشترین نرخ تورم شهری در خرداد ۹۷

بررسی نرخ تورم استان‌ها در خرداد ۹۷ از طرف مرکز آمار ایران هم نشان می‌دهد که استان همدان با ۱۴.۶ درصد بیشترین و استان اردبیل با ۶.۸ درصد کمترین نرخ تورم شهری را به خود اختصاص داده است.

بر مبنای این گزارش، تغییر نرخ تورم نسبت به خرداد ۹۷ یا تورم نقطه‌ای در کل کشور ۱۰.۲ است و خانواده‌های استان همدان نسبت به متوسط کشوری ۴.۴ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم در استان کوچک و غیرصنعتی همدان تا اندازه‌ای تکان‌دهنده است که حتی مسئولان استان در مجلس و دولت هم حیرت کرده و نتوانسته‌اند پاسخی به چرایی این موضوع بدهند.

این ناتوانی تا اندازه‌ای است که اسکندر صیدایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان هم که گویی از اصل ماجرا خبر نداشت با اظهار بی‌اطلاعی از موضوع اعلام کرد که برای بیان دقیق عوامل افزایش نرخ تورم در استان همدان نیازمند بررسی بیشتر و ارتباط با مرکز آمار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار