معاون خدمات شهری شهرداری همدان از کاشت گیاهان دارویی همچون رزماری، اسطوخودوس، همیشه بهار، مریم‌گلی، بنفشه، ختمی، زرشک، گل‌محمدی، لادن، شاه‌پسند، بابونه، آویشن، بومادران و... در فضای سبز شهری همدان خبر داد.
کد خبر: ۶۳۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 05 August 2018
معاون خدمات شهری شهرداری همدان از کاشت گیاهان دارویی همچون رزماری، اسطوخودوس، همیشه بهار، مریم‌گلی، بنفشه، ختمی، زرشک، گل‌محمدی، لادن، شاه‌پسند، بابونه، آویشن، بومادران و... در فضای سبز شهری همدان خبر داد.

به گزارش فارس، وحید علی‌ضمیر با بیان اینکه امروزه مفهوم شهر‌ها بدون فضای سبز در اشکال مختلف آن، غیر قابل تصور است، اظهار کرد: گسترش شهر‌ها موجب تشدید توسعه شهری بی‌رویه و ناپایدار شده که تشدید آلودگی‌های محیطی از مهمترین آن به شمار می‌آید که خود زمینه‌ساز از بین رفتن فضا‌های سبز درون شهری و تغییر کاربری این گونه اراضی است.

وی به نقش شهروندان در حفظ و نگهداری فضای سبز اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل عمده فضای سبز که در شرایط اقلیمی موجود نیاز به صرف هزینه و مراقبت مستمر دارد، مسئله نگهداری و توسعه فضای سبز است که این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی و تعامل شهروندان است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان بیان کرد: پس از اجرای عملیات احداث فضای سبز مهمترین امر حفظ و نگهداری از آن است که این بخش شامل حفظ و نگهداری تمام پروژه‌ها از قبیل: کاشت، آبیاری، هرس، کوددهی، سمپاشی، رسیدگی به وضعیت مبلمان پارکی، حذف علف‌های هرز، نظافت و پاکسازی و ... است.

وی افزود: مشارکت شهروندان در نگهداری فضای سبز در رعایت حقوق شهروندی علاوه بر ایجاد محیطی دلنشین، موجب کاهش قابل ملاحظه هزینه‌های حفظ و نگهداری فضای سبز می‌شود.

علی‌ضمیر تصریح کرد: سالانه مبلغ قابل توجهی به منظور نگهداری بیش از ۶۲۰ هکتار فضای سبز موجود در شهر با احتساب تأمین آب، گل، نهال و نگهداری و حفظ آن هزینه می‎شود.

وی ادامه داد: سرانه فضای سبز شهر همدان بدون احتساب باغات شهر در حال حاضر ۱۱ متر مربع است که این رقم با احتساب باغات ۲۹ متر مربع است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامات خوبی برای تأمین منابع آبی فضای سبز شهر انجام شده که مهمترین آن مکان‌یابی و لایروبی قنوات سطح شهر و هدایت آب آن‌ها به فضای سبز است.

وی یادآور شد: برآورد هزینه و احداث مخازن آبی در برخی پارک‌ها و سطوح فضای سبز به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی و آب چاه‌ها و هدایت آن‌ها به شبکه مکانیزه آبیاری در ادامه روند ایجاد شبکه‌های آبیاری مکانیزه بارانی، قطره‌ای و... به منظور رفیوژ‌ها و پارک‌ها با هدف کاهش مصرف آب و تردد تانکر‌های آب‌رسانی در سطح شهر انجام شده است.

علی‌ضمیر در ادامه اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی، شهرداری همدان با حذف چمن و جایگزینی گونه‌های دائمی، کم آب‌بر و سازگار با شرایط کم‌آبی سعی در ایجاد و توسعه فضای سبز پایدار کرده است.

وی همچنین از کاشت گیاهان دارویی در فضای سبز شهری خبر داد و گفت: گیاهان دارویی در سطح شهر همدان شامل رزماری، اسطوخودوس، همیشه بهار، مریم‌گلی، بنفشه، ختمی، زرشک، گل‌محمدی، لادن، شاه‌پسند کاشته شده که امسال نیز گونه‌های دیگری مانند بابونه، آویشن، بومادران و... به آن‌ها اضافه خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار