روند رو به رشد مراجعه کنندگان به پزشکان و شلوغی مطبها زمینهای برای ویزیتهای گروهی و فلهای بیماران و نقض حریم خصوصی آنان شده است.
به گزارش ایرنا، با حضور در سالن انتظار مطب برخی از پزشکان، دیدن صحنه صف طولانی بیمارانی رنجور که به علت شلوغی و کمبود فضا، دل نگران و مضطرب به در و دیوار تکیه داده و یا از فرط خستگی روی زمین نشسته اند، هر فردی را متاثر میکند.
زنانی بچه بغل یا پیرمردهایی که عصا را تکیه گاه خود قرار دادند باید ساعتها ایستاده منتظر ویزیت ثانیهای پزشک، چشم به در اتاق بدوزند و دردناکتر از آن اینکه ناچارند در کنار دردشان، اخم و غرولندهای منشی را هم تحمل کنند.
نکته قابل تأمل اینجاست که برخی منشیها هنگام وقت دادن به بیماران زمان تعیین شده را وقت حضور بیمار در مطب تفسیر کرده و آن را به منزله زمان ویزیت نمیدانند و این نوع وقت دادنها با وجود حضور به هنگام بیمار در مطب، موجب میشود بیمار تا زمان ویزیت ساعتها به انتظار بنشیند.
دنباله این حکایت دردناک این است که شماری از پزشکان به بهانه کوتاه کردن صفهای طولانی بیماران چشم انتظار، اقدام به ویزیت گروهی افراد میکنند غافل از آنکه بیمار نمیتواند در برابر چشم و گوشهای جستجوگر دیگر بیماران حاضر در داخل مطب پزشک، مشکلات خود را واضح و بی پرده بیان کند.
چه بسا شرم و حیای بیمار از بیان کامل مشکل خود به پزشک معالج زمینهای برای تجویز اشتباهی یا ناقص دارو شده و به جای درمان، دردی هم به آلام بیمار افزوده شود.
به طور حتم ویزیت همزمان چند نفر موجب اجحاف در حق بیمار به ویژه در زمینه حداقل زمان در نظر گرفته شده برای معاینه بیمار که ۱۵ دقیقه تکلیف شده است، میشود.
برخی مواقع سرعت معاینه به حدی بالا است که پزشک تنها با شنیدن چند کلمه از بیمار و قبل از تمام شدن درد و دلهای او نسخه را در دستش قرار داده و با ناتمام گذاشتن صحبتهای او ویزیت دیگر مراجعه کننده را آغاز میکند.
باید به مشکلات یاد شده ناشی از ویزیت گروهی، مراوده مالی برخی پزشکان با تعدادی از آزمایشگاهها را هم افزود چراکه دنباله تجویز پزشک به دریافت آزمایش یا سی. تی. اسکن، تاکید بر این است که تنها آزمایش صورت گرفته در فلان آزمایشگاه مورد تایید اوست و از بیمار میخواهد که برای گرفتن آدرس آزمایشگاه به منشی مراجعه کند.
با توجه به اینکه نظارت و برخورد با این نوع تخلفها برعهده سازمان نظام پزشکی است، علیرضا مدرکیان رئیس سازمان نظام پزشکی همدان در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا به این دغدغهها پاسخ داد.
** ویزیت گروهی در کمتر ۱۰ درصد مطبها
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان با بیان اینکه ۹۰ درصد مطبهای همدان مشکلی با عنوان ویزیت گروهی ندارند، گفت: ویزیت گروهی از منظر سازمان نظام پزشکی غیرقانونی است بنابراین با حضور معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، چند نشست با پزشکان متخلف برگزار و توصیهها و تذکرهای لازم ارائه شد.
مدرکیان بیان کرد: اقبال مردم به شماری از پزشکان تا جایی است که حتی ماهها انتظار برای ویزیت توسط پزشک مورد نظرشان را تحمل میکنند این در حالی است که مطب بخشی از پزشکان خلوت و بدون مشتری است.
وی اضافه کرد: اصرار برخی از بیماران برای ویزیت توسط چند پزشک خاص موجب شده که این طیف از پزشکان حتی با وجود رعایت نکردن استاندارد زمان ویزیت برای چهار تا ۶ ماه بعد به مراجعه کنندگان وقت بدهند.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان ادامه داد: اگر این طیف ملزم به رعایت استاندارد تعیین شده شوند، معاینه بیماران از ۶۰ تا ۷۰ نفر به ۲۰ بیمار در روز کاهش یافته و به دنبال آن وقتهای بعدی پذیرش بیمار برای ۲ تا ۲.۵ سال بعد موکول میشود.
مدرکیان ابراز امیدواری کرد: مردم برای برخی بیماریها اصرار بر تجویز پزشکان متخصص و معروف شهر نداشته باشند بلکه به صورت پایه - پایه از خدمات پزشکی بهره گیرند.
وی توضیح داد: بیماران ابتدا به پزشک خانواده یا پزشک عمومی مراجعه کرده و در صورت تجویز پزشک معالج به خدمات بیشتر به افراد متخصص مراجعه کنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان اظهار داشت: برخی از پزشکان از مراجعه زیاد افراد به مطب شان کلافه هستند به گونهای که برای رفع مشکل مردم مجبورند آخرین ساعات شب راهی خانه شوند که تداوم این وضعیت موجب بروز آسیب به خانواده و زندگی آنها نیز شده است.
مدرکیان تاکید کرد: اگر مردم به این باور برسند که نیاز نیست با احساس اولین علامت بروز بیماری، به حاذقترین و معروفترین پزشک شهر مراجعه کنند، شاهد این مشلات نخواهیم بود.
** استاندارد زمان ویزیت بیمار ناقص است
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان بیان کرد: بسیاری از مسائل کشور همانند استاندارد زمان ویزیت بیمار، الگو برداری از دیگر کشورهاست در حالیکه این الگو برداری نادرست و ناقص اجرا شده است.
مدرکیان توضیح داد: زمان پیش بینی شده برای ویزیت در سایر کشورها علاوه بر دریافت شرح حال و معاینه، ثبت اطلاعات بیمار در سامانه الکترونیک را نیز شامل میشود در حالیکه ثبت آمار در مطبهای کشورمان صورت نمیگیرد.
وی افزود: با توجه لحاظ نشدن ثبت آمار در معایه بیماران، بنابراین کاهش زمان ویزیت نسبت به استاندارد تعریف شده امری طبیعی است.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان اظهار داشت: با وجود اینکه زمان استاندارد تعیین شده در مطبها رعایت نمیشود، اما در بیشتر مواقع بیمار با رضایت از مطب پزشک خارج میشود.
** ویزیت گروهی در صدر گلایه مندیها
مدرکیان گفت: عمدهترین گلایههای مردم از پزشکان به واسطه ویزیت گروهی و رعایت نکردن زمان ویزیت شکل میگیرد.
وی افزود: وقتی یک فرد با احساس درد در معده به جای پزشک عمومی به یک متخصص گوارش مراجعه میکند بار مضاعف بر مطب و پزشک وارد میشود.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان ادامه داد: اگر این پزشک متخصص استاندارد زمانی پیش بینی شده را رعایت کند به طور حتم روزانه تعداد اندکی از بیماران را معاینه و ویزیت میکند.
مدرکیان اضافه کرد: تشخیص برخی از بیماریها به ویژه بیماری مراجعه کنندگانی که با اندک احساس درد در مطب پزشک حضور یافتند در کمتر از سه دقیقه امکان پذیر است بنابراین نیازی به صرف زمان استاندارد برای معاینه نیست.
وی اظهار داشت: در سالهای اخیر فرهنگ درمانی روال منفی را طی کرده و میزان مراجعات غیر ضروری مردم به استفاده از خدمات پزشکی افزایش یافته است.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان افزود: این روزها اصرار بیهوده بیمار به تجویز آزمایشهای مکرر افزایش داشته است و با وجود محرز شدن سلامت فرد بعد از دریافت آزمایش، اما آنها به دیگر پزشکان برای انجام مجدد معاینه و آزمایش مراجعه میکنند.
مدرکیان اضافه کرد: مراجعه مکرر و غیر ضروری بیماران به مطب پزشکان متخصص موجب شده که نوبت به درمان بیماران واقعی و نیازمند خدمت نرسد.
وی ادامه داد: راه اندازی شبکه سلامت و حضور پزشکان در برنامههای مختلف، با وجود رویکرد مثبت، اما منجر به افزایش استرس و میزان مراجعات مردم به مطبها شده است.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان گفت: ماحصل تلاش صدا و سیما برای پخش برنامههای سلامت محور با وجود نیت خیرخواهانه منجر به افزایش شاخصهای سلامت نشده بلکه میزان مراجعه درمانی به مطب پزشکان و درمانگاهها را افزایش داده است.
مدرکیان افزود: صدا و سیما، اینترنت و فضای مجازی، جهان وسیعی از اطلاعات را در اختیار افراد قرار میدهند که این موضوع با وجود مزیت، آسیبهایی نیز به همراه دارد.
وی توضیح داد: افراد پس از کسب اطلاعات از صدا و سیما و اینترنت، با ذهنیت اشرافیت کامل در تشخیص بیماری به پزشک مراجعه میکنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان مثال زد: فردی که طبق یافتههای علمی خود از اینترنت یا برنامههای شبکه سلامت، بر این باور رسیده که کم کاری تیروئید دارد از پزشک میخواهد که داروها و آزمایشهای منطبق با این نوع بیماری را تجویز کند.
مدرکیان اضافه کرد: چنانچه پزشک به این نتیجه برسد که بیمار نیازی به آزمایش یا دارو ندارد، فرد به ظاهر بیمار، به پزشک دیگری برای نوشتن داروها و آزمایشهای منطبق با بیماری تیروئید مراجعه کرده و در صورت ممانعت دیگر پزشکان، این روال تا حصول به نتیجه ادامه داد.
وی بیان کرد: حتی در صورتی که جواب آزمایشهای صورت گرفته بیانگر سالم بودن فرد باشد، بازهم مراجعه کننده، پزشک و آزمایشگاه را متهم کرده و همچنان خود را بیمار میداند.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان ادامه داد: این فرد مجدد به دیگر پزشکان متخصص مراجعه کرده و آزمایشهای خود را در چند آزمایشگاه انجام میدهد که این کارهای غیر ضروری بار مراجعات و صف افراد در انتظار را افزایش داده است.
***نسخههای فرمایشی
مدرکیان گفت: این روال موجب شکل گیری نسخههای فرمایشی شده است؛ چراکه بیمار ذهن پزشک را به سمتی سوق میدهد که او مجبور به تجویز دارو و آزمایشهایی با بیماریهای خیالی فرد مراجعه کننده میکند.
وی افزود: برخی مواقع با مقاومت پزشک برای نوشتن یک 'ام آر آی' یا آزمایشهای مشابه، بیمار اقدام به مطالعه علائم بیماری در اینترنت کرده و یافتههای خود را به منزله آثاری که در او آشکار است به پزشک هنگام معاینه منتقل میکند.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان اضافه کرد: پزشک معالج نیز پس از شنیدن این شرح حال، با توجه به منطبق بودن این علائم با یک نوع بیماری اقدام به تجویز آزمایش میکند.
**شکل گیری روابط ناسالم در حرفه پزشکی
مدرکیان گفت: در مواردی هرچد بسیار اندک احتمال میرود پزشک یا منشی پزشکی با یک داروخانه و آزمایشگاه مراودات ناسالم مالی داشته بانشد و بیمار را برای گرفتن دارو و آزمایش به این مراکز هدایت کنند.
وی افزود: با اطمینان عنوان میکنم که در همدان با توجه به سیستم نظارتی قوی و بررسی روزانه داروخانه ها، مطبهای دندان پزشکی و درمانگاهها امکان شکل گیری این نوع رفتار ناسالم در همدان وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان بیان کرد: هر چند برخی مواقع پزشک به ویژه در زمینه 'سی تی اسکن' و 'ام آر آی' با تصور اینکه گزارشهای متخصصان رادیولوژی خاصی برای آنها اعتبار بیشتری دارد بیمار را برای انجام آزمایش به این مرکز سوق میدهند.
مدرکیان با عنوان اینکه شکل گری باندهای سازمان یافته در این زمینه صحت ندارد، اظهار داشت: برخی مواقع شاهد تخلفهایی از سوی منشیها بودیم با این وجود از شهروندان درخواست میشود در صورت مواجهه با این قبیل تخلفها آن را به نظام پزشکی اطلاع رسانی کنند.
** کمبود پزشک در برخی رشتهها
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان گفت: هر روز شاهد حضور پزشکان متخصص رشتههای مختلف در رسانه ملی و ارائه صحبتهای کارشناسانه و تشویق مردم به مراجعه به پزشکان دارای تخصص هستیم.
مدرکیان اضافه کرد: مردم با شنیدن این اظهارات و باور اینکه آنها هم به این بیماری مبتلا هستند و نشانه بیماری در آنها نیز وجود دارد به مطب پزشکان متخصص مراجعه میکنند.
وی بیان کرد: پس از هر نوبت پخش مطالب پزشک متخصص از صدا و سیما، شاهد افزایش شمار مراجعه کنندگان به پزشکان متخصص هستیم این در حالیست که به میزان مراجعه کنندگان، پزشک متخصص وجود ندارد.
وی از متولیان و برنامه ریزان صدا و سیما خواست به جای برنامه درمانی برنامههای سرگرمی برای مردم پخش کنند.
طبق مصوبه دولت متوسط زمان ویزیت برای پزشک عمومی دست کم ۱۵ دقیقه، پزشک متخصص دست کم ۲۰ دقیقه، پزشک فوقتخصص دست کم ۲۵ دقیقه و برای روانپزشک دست کم ۳۰ دقیقه تعیین شده است.