معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مرکز پیوند کبد به زودی در این استان راه اندازی می‌شود تا عمل پیوند بیماران نیازمند به این عضو در این مرکز انجام شود.
کد خبر: ۶۳۳۱۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲ 22 July 2018
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مرکز پیوند کبد به زودی در این استان راه اندازی می‌شود تا عمل پیوند بیماران نیازمند به این عضو در این مرکز انجام شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا عبادیان در دومین همایش جشن نفس اظهار داشت: در حال حاضر پیوند کلیه و قرنیه در این استان انجام می‌شود و با راه اندازی یک مرکز جدید، پیوند اعضای حیاتی نظیر کبد نیز صورت می‌گیرد.
وی بیان کرد: علم و اعتقاد لازمه زمینه سازی اهدای عضو است و فرآیند کسب رضایت برای اهدای عضو باید در زمان کوتاهی صورت پذیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: کسب رضایت از خانواده‌ها در یک دوره ۶ ماهه و برگزاری نشست‌های آموزشی متعدد صورت نمی‌گیرد بلکه برخی خانواده‌ها تنها در یک ساعت گفت و گو راضی به بخشش عضو عزیزانشان شدند.

عبادیان بیان کرد: شماری از خانواده‌های اهدا کننده عضو، حتی سواد خواندن و نوشتن هم ندارند، اما به واسطه اعتقاد قلبی و وجود روحیه گذشت و انسان دوستی به این کار رضایت دادند.

وی گفت: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی خوبی در چند سال گذشته صورت گرفته است تا جایی که برگزاری جشن نفس که تنها در تهران برگزار می‌شد هم اینک برای دومین سال در همدان برگزار شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطر نشان کرد: ۶۱ کارشناس از سال ۹۴ به صورت تخصصی و فنی برای ترویج فرهنگ اهدای عضو و شناسایی خانواده‌های مرگ مغزی با مرکز اهدای عضو این استان همکاری دارند.

عبادیان بیان کرد: این تیم به صورت روزانه آمار افراد مرگ مغزی و افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و 'آی سی یو' را رصد و گزارش می‌کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شماری از خانواده رضایت به اهدای عضو عزیزانشان نمی‌دهند باید علل و عوامل ناموفق بودن در جلب رضایت این خانواده‌ها بررسی و ضعف‌ها رفع شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: باید به خوبی فلسفه و اهمیت اهدای عضو توسط بیماران مرگ مغزی را برای این خانواده‌ها تبیین کرد.

عبادیان افزود: بسیاری از خانواده‌ها به خاطر موافقت نکردن با اهدای عضو فرزندشان هم اینک پشیمان هستند و برخی خانواده‌ها لحظه آخر رضایت دادند که نتوانستم عضو را به بیمار برسانیم.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: ترویج فرهنگ اهدای عضو و گرایش خانواده‌های به این سمت و سو یکی از مطالبات و دغدغه‌های اصلی جامعه است.

مجید حمیدی افزود: اهدای عضو یک نیاز ضروری برای نجات بیماران نیازمند است بنابراین باید این فرهنگ را در جامعه نهادینه کرد.

وی یادآوری کرد: قانون استفاده از اعضای بیماران مرگ مغزی پس از ۱۵ سال تلاش پزشکان، به تایید شورای نگهبان رسید و از سال ۸۱ این قانون به دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولیان اجرای آن ابلاغ شد.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی همدان اظهار داشت: مهمترین موانع پیش روی اهدای عضو، رضایت ندادن خانواده به اهدای عضو است.

حمیدی بیان کرد: برخی از خانواده‌های مرگ مغزی به خاطر سرزنش بستگان و همسایه‌ها و عنوان اینکه اعضای بدن فرزندشان را برای به دست آوردن پول به فروش گذاشتند، تن به این کار نمی‌دهند.

وی بیان کرد: برخی خانواده‌ها نیز معتقدند که بدن عزیزانشان در صورت اهدای عضو قطعه قطعه شده و قطعه‌ای به خانواده برای دفن تحویل داده می‌شود.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی همدان گفت: شماری از خانواده نیز منتظر معجزه هستند و فرق کما و مرگ مغزی را نمی‌دانند.

حمیدی ادامه داد: از سال ۸۱ تاکنون با ۵۰۰ خانواده برای اهدای عضو مذاکره صورت گرفته است که تاکنون ۱۲۰ خانواده موافقت کردند.

وی اضافه کرد: افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند دارای اعضای سالمی هستند و می‌توان با اهدای آن‌ها از زیر خاک رفتن این سرمایه‌ها پیشگیری کرده و جان صد‌ها بیمار نیازمند را نجات داد.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی همدان گفت: ۳۲ مورد اهدای عضو از ابتدای سال گذشته تاکنون در این استان صورت گرفته که منجر به بازگشت ۶۰ تن به زندگی شده است.

حمیدی با بیان اینکه ۲۷ هزار بیمار در کشور نیازمند عضو هستند افزود: هر ۲ ساعت یک نفر از بیماران نیازمند جان خود را از دست می‌دهند.

وی تاکید کرد: هر ساله سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر به علت بروز حوادث به ویژه سوانح رانندگی دچار مرگ مغزی می‌شوند که در صورت موافقت حتی نیمی از خانواده آن‌ها با اهدای عضو سالانه ۲۰ هزار نفر به زندگی بازمی گردند.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان نیز بر ضرورت فرهنگ سازی اهدای عضو تاکید کرد و گفت: جشن نفس و تقدیر از خانواده‌های اهدا کنندگان عضو باید به مثابه همایش شیرخوارگان حسینی جهانی شود.

آیت الله غیاث الدین طه محمدی افزود: برخی به علت احساسات عاطفی اجازه اهدای عضو را نمی‌دهند در حالیکه باید بدانند که این جسم پس از مرگ از بین می‌رود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هر نفسی که یک بیمار نیازمند می‌کشد برای فردی که یکی از اعضای بدنش را به او اهدا کرده یک ثواب محاسبه می‌شود.

آیت الله محمدی ادامه داد: برخی خانواده از اهدای یک عضو عزیزشان به یک فرد نیازمند طفره می‌روند در حالیکه در دفاع مقدس بسیاری از والدین فرزندانشان را برای حفظ این آب و خاک به جبهه‌ها روانه کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: خانواده‌هایی که در اهدای عضو مشارکت داشتند به مثابه رزمندگان دفاع مقدس عمل کردند.

ابراهیم مولوی افزود: به منظور قدردانی از خانواده اهدا کنندگان عضو بوستانی به نام 'پارک نفس' نامگذاری می‌شود.
وی اضافه کرد: در صورت رضایت خانواده و فراهم بودن شرایط، تصاویر اهدا کنندگان نیز در این بوستان نقش می‌بندد تا زمینه‌ای برای ماندگاری این عزیزان و تشویق دیگر خانواده‌ها به اهدای عضو شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار