شهرستان اسدآباد از جمله شهرستان‌هایی است که قطب مهم تولید گوجه‌فرنگی در استان همدان محسوب شده و پیش از این هر ساله بخش اعظمی از تولیدات محصول گوجه‌فرنگی آن به علت نبود صنایع تبدیلی در این راستا ضایع و یا به صورت خام وارد بازار فروش می‌شد که این امر ارزش‌افزوده‌ای غیر از رنج و زحمت چیزی نصیب کشاورزان و بهره‌برداران این امر نمی‌کرد.
کد خبر: ۶۳۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 21 July 2018
شهرستان اسدآباد از جمله شهرستان‌هایی است که قطب مهم تولید گوجه‌فرنگی در استان همدان محسوب شده و پیش از این هر ساله بخش اعظمی از تولیدات محصول گوجه‌فرنگی آن به علت نبود صنایع تبدیلی در این راستا ضایع و یا به صورت خام وارد بازار فروش می‌شد که این امر ارزش‌افزوده‌ای غیر از رنج و زحمت چیزی نصیب کشاورزان و بهره‌برداران این امر نمی‌کرد.

به گزارش ایسنا، راه‌اندازی نخستین کارخانه رب گوجه‌فرنگی اسدآباد در سال ۹۴ موجب آن شد تا طی سه سال اخیر لااقل بهره‌برداران این محصول در شهرستان در چرخه تولید گوجه‌فرنگی خود دیگر دچار مشکل و دغدغه نبوده و به راحتی با ارزش‌افزوده بالاتری محصول خود را به فروش برسانند.

فرماندار شهرستان اسدآباد در بازدید میدانی خود از کارخانه رب گوجه‌فرنگی به عنوان تنها کارخانه صنایع تبدیلی کشاورزی این شهرستان، با بیان اینکه اسدآباد محور توسعه کشاورزی بوده و بخش عمده‌ای از تولیدات کشاورزان اسدآبادی به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص دارد، اظهار کرد: کارخانه رب گوجه‌فرنگی اسدآباد در سال ۹۴ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شد که این کارخانه در فصل گوجه‌فرنگی روزانه ظرفیت دریافت ۱۳۰۰ تن گوجه‌فرنگی و تولید حداقل ۲۰۰ هزار قوطی رب گوجه را داراست.

کریم حمیدوند در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این کارخانه ضمن دریافت گوجه‌فرنگی کشاورزان اسدآبادی و سایر شهرستان‌های استان همدان، ظرفیت دریافت و جذب گوجه‌فرنگی غرب کشور را نیز دارد.

وی با اشاره به صادرات رب گوجه‌فرنگی کارخانه اسدآباد به کشور‌های آسیای میانه و کشور‌های عربی و بازار خوبش در این کشور‌ها تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون قوطی رب گوجه‌فرنگی توسط این کارخانه تولید شده و در سه ماهه اول تولید به فروش رسیده است.

فرماندار شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: امسال با مرتفع شدن مشکلات موجود کارخانه توسط دستگاه‌های ذیربط سعی بر آن کردیم تا این کارخانه با شتاب بیشتری تولید داشته باشد.

وی با اشاره به حمایت و استقبال از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در رابطه با احداث و راه‌اندازی صنایع تبدیلی کشاورزی مختلف در شهرستان اسدآباد گفت: زیرساخت‌های لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی مختلف در این شهرستان از جمله در شهرک صنعتی فراهم بوده و دولت آمادگی لازم در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی مختلف در این شهرستان را با پرداخت تسهیلات دارد.

حمیدوند یادآور شد: شهرستان اسدآباد در زمینه کشاورزی دارای پتانسیل و ظرفیت بالایی بوده و رشد و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری مختلف قطع به یقین در رشد اقتصادی و اشتغال و تولید منطقه از نقش موثری برخوردار خواهد بود.

مدیر داخلی کارخانه رب گوجه‌فرنگی اسدآباد هم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح توسعه کارخانه رب اسدآباد برای چند محصول دیگر در دست بررسی بوده و توسط هیئت‌مدیره به تصویب رسیده و مطالعات آن در حال انجام است.

مهدی رستمی با اشاره به اینکه در این طرح توسعه، فرآوری چند محصول را می‌توانیم در این کارخانه داشته باشیم، افزود: در حال حاضر مطالعات ایجاد و احداث کارخانه و خط تولید چیپس سیب‌زمینی و حلواشکری در دست انجام بوده که امیدواریم بتوانیم ظرف ۲ سال آینده نسبت به بهره‌برداری این دو برنامه اقدام کنیم.

وی تعداد نیرو‌های فصلی این کارخانه را در ایام تولید ۱۵۰ نفر برشمرد و ادامه داد: در کارخانه رب اسدآباد در شرایط نیمه‌تعطیل ۳۰ نفر و در زمان آغاز فعالیت ۶۰ نفر نیروی ثابت فعالیت دارند.

رستمی با اشاره به صرف هزینه‌ای افزون بر ۴۰ میلیارد تومان در راستای ساخت و احداث کارخانه رب اسدآباد در سال ۹۴ گفت: ظرف ۱۵ روز آینده تصفیه‌خانه این کارخانه با اعتباری افزون بر ۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه کارخانه را ۹۵ درصد اعلام کرد و یادآور شد: بحث تصفیه‌خانه یکی از مهمترین مشکلات این کارخانه بود که به‌زودی با آغاز فصل کاری این امر مرتفع خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم در گفت‌وگو با ایسنا، سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی امسال شهرستان را بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هکتار اعلام و اظهار کرد: میانگین تولید هر هکتار از گوجه‌فرنگی ۴۰ تا ۵۰ هکتار بوده که در صورت درنظر گرفتن بحث رکورد و تولید بالا به ازای هر هکتار، برداشت و تولید ۱۰۰ تن گوجه‌فرنگی نیز وجود دارد.

سقراط بیرنگ با بیان اینکه ۹۵ درصد از اراضی کشت گوجه‌فرنگی اسدآباد نشائی و قطره‌ای است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در این منطقه بیش از ۳۰۰ بهره‌بردار گوجه‌فرنگی فعالیت دارند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت کارخانه رب یکی از عوامل تأثیرگذار در سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی شهرستان است، گفت: در صورتی که کارخانه رب اسدآباد در اوایل کشت در راستای دریافت و خرید محصول گوجه‌فرنگی کشاورزان قرارداد لازم را با آنان منعقد کند به طور قطع این امر در ارتقاء و افزایش هر چه بیشتر سطح زیرکشت محصول گوجه شهرستان نقش موثری خواهد داشت.

بیرنگ با اشاره به اینکه در حال حاضر طی سه سال گذشته بخش عظیمی از محصول گوجه کشاورزان اسدآبادی را کارخانه رب شهرستان دریافت می‌کند، یادآور شد: گل جالیز، عدم ثبات قیمت در چرخه عرضه و تقاضا از جمله مشکلات کشاورزان گوجه‌کار به شمار می‌رود و دغدغه چندانی در رابطه با تضییع و فروش و بازاریابی این محصول در شهرستان با وجود کارخانه صنایع تبدیلی و فرآوری گوجه‌فرنگی وجود ندارد.

وی در ادامه نبود سردخانه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی را در این شهرستان یکی از جمله دغدغه‌های کشاورزان و مردم این شهرستان برشمرد و گفت: با توجه به تنوع محصولات کشاورزی در منطقه اسدآباد وجود صنایع تبدیلی مختلف در این شهرستان نیاز بوده و ضرورت دارد.

بیرنگ افزود: نبود صنایع تبدیلی در اسدآباد موجب آن بوده که همواره کشاورزان این شهرستان با دغدغه عرضه و فروش محصول خود اقدام به تولید کرده و به علت این امر بخش عظیمی از محصولات به صورت خام‌فروشی و بدون ارزش‌افزوده بالا باشد.

وی با تأکید بر حمایت دولت و جهادکشاورزی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در راستای ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در اسدآباد اضافه کرد: برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تسهیلات مورد نیاز نیز به این سرمایه‌گذارن با نرخ سود پایین در راستای روند کار پرداخت می‌شود.

در پایان اینکه با وجود کارخانه رب در اسدآباد ضمن نقطه قوت و کاهش دغدغه کشاورزان اسدآبادی، جای خالی و کمبود هر چه بیشتر دیگر صنایع تبدیلی کشاورزی منطقه را بیشتر به رخ می‌کشد چرا که با وجود ظرفیت‌های بالای تولید محصولات باغی، زراعی، سبزی و صیفی‌جات این شهرستان متأسفانه هنوز از وجود صنایع تبدیلی کشاورزی مختلف به غیر از یک واحد کارخانه رب گوجه و چند واحد لبنی تعطیل هیچ بهره‌ای نبرده و می‌طلبد مسئولان با جذب و حمایت هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیم‌نگاهی به توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری این شهرستان داشته باشند چرا که همواره وجود صنایع تبدیلی در هر منطقه ضمن کاهش حجم ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش تولید ناخالص ملی از نقش موثری در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار مردم آن منطقه برخوردار خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار