سد نعمت‌آباد یکی از جمله پروژه‌های ملی شهرستان اسدآباد بوده که در پایان سال ۸۲ کلنگ‌زنی و در سال ۸۳ عملیات اجرایی این طرح مهم آغاز شده است.
کد خبر: ۶۳۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 16 July 2018
سد نعمت‌آباد یکی از جمله پروژه‌های ملی شهرستان اسدآباد بوده که در پایان سال ۸۲ کلنگ‌زنی و در سال ۸۳ عملیات اجرایی این طرح مهم آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، با گذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی طرح فوق به عنوان یکی از ضروری‌ترین پروژه‌ها برای بهره‌برداری در شهرستان اسدآباد این طرح با اعتبارات قطره‌چکانی و نیز حرکت لاک‌پشتی خود نتوانسته هنوز به سرانجام برسد و هر ساله تیتر‌های خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های مختلف حاکی از افتتاح و بهره‌برداری سدنعمت‌آباد در آینده نزدیک دارد و این وعده‌های امروز و فردا نسل کودکان دیروز دیار سیدجمال را به پدران و مادران امروز تبدیل کرده که قصه سد نعمت‌آباد شهر را برای لالایی کودکان امروز خود زمزمه می‌کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با ایسنا، از افتتاح و بهره‌برداری پروژه سد نعمت‌آباد اسدآباد در سال ۹۸ خبر داد و اظهار کرد: پروژه سد نعمت‌آباد در حال حاضر دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و برای اتمام و تکمیل طرح به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود.

اکبر رنجبرزاده با بیان اینکه سد نعمت‌آباد برای امسال ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار دارد، گفت: در ملاقاتی که با معاون وزیر و معاونت برنامه و بودجه داشته‌ایم، قرار شد ۴.۵ میلیارد تومان از اعتبار تخصیص نیافته سال گذشته طرح فوق و از پروژه‌هایی که در کشور دارای اعتبار اضافه هستند، با هماهنگی‌های انجام شده به پروژه سد نعمت‌آباد اختصاص داده شود.

وی تصریح کرد: تا کنون در راستای اجرای این پروژه افزون بر ۳۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده و در صورت تزریق ۱۲ میلیارد تومان اعتبار دیگر به طور قطع با سعی و تلاش لازم در نیمه اول و نهایت نیمه دوم سال ۹۸ این طرح سرانجام پس از ۱۵ سال انتظار به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرماندار شهرستان اسدآباد هم در گفت‌وگو با ایسنا، کمبود اعتبار مصوب و تخصیص یافته را از دلایل به تأخیر افتادن هر ساله افتتاح و بهره‌برداری این پروژه ملی عنوان و اظهار کرد: افتتاح پروژه سدن عمت‌آباد به صورت مستقیم برای ۱۵۰ نفر و غیرمستقیم برای ۴۰۰ نفر اشتغالزایی به همراه خواهد داشت.

کریم حمیدوند با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه سد نعمت‌آباد در سال ۸۳ افزود: پیش‌بینی تکمیل پروژه سال گذشته بوده که به علت کمبود اعتبار روند تکمیل طرح با مشکل مواجه شد.

وی با بیان اینکه احداث پروژه سد نعمت‌آباد با هدف کمک به توسعه و بهبود آبیاری در ۵۵۰ هکتار از اراضی دشت اسدآباد بوده است، گفت: این پروژه در ۱۳۷ هکتار از اراضی این دشت در دست احداث است و برای این سد خاکی همگن با ارتفاع ۲۶ متر تا کنون ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و به منظور تکمیل و بهره‌برداری آن به اعتباری افزون بر ۲۰ میلیارد دیگر نیاز خواهد بود.

حمیدوند با اشاره به اینکه آب این سد برای مصارف کشاورزی، محیط‌زیست و نیز برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی مصرف خواهد شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کار احداث بدنه سد به پایان رسیده و سازه آبگیر، شیرخانه، تاج سر و سرریز سد در مرحله اجراست.

وی اضافه کرد: مهمترین مشکل اسدآباد نبود منبع آب مانند سد‌های تغذیه مصنوعی است که با آبگیری سد نعمت‌آباد، اندکی از مشکلات کمبود آب این منطقه مرتفع می‌شود.

در پایان اینکه تزریق اعتبار و بهره‌بهرداری هر چه سریع‌تر این طرح ضمن مرتفع کردن مشکلات موجود دشت اسدآباد گره کور این پروژه را نیز باز خواهد کرد چرا که در صورت کمبود اعتبارات نرخ تورم‌های به روز را نیز باید درنظر داشت که افتتاح و تکمیل پروژه را بازهم به تعویق خواهد انداخت و این سریال انتظار پروژه‌های نیمه‌تمام همچنان ادامه خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار