درحالی که رئیس فعلی هیئت فوتبال همدان در مجمع انتخاباتی این هیئت رایگان شدن فوتبال پایه را شعار خود عنوان کرده بود دریافت هزینه از تیم‌های پایه باعث اعتراض مربیان و بدبینی‌ها شده است.
کد خبر: ۶۳۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 16 July 2018
 درحالی که رئیس فعلی هیئت فوتبال همدان در مجمع انتخاباتی این هیئت رایگان شدن فوتبال پایه را شعار خود عنوان کرده بود دریافت هزینه از تیم‌های پایه باعث اعتراض مربیان و بدبینی‌ها شده است.

به گزارش مهر، طبق آنچه بار‌ها عنوان شده فوتبال پایه، مدرسه یا آکادمی فوتبال در خارج از کشور اهمیت خاصی دارد و بازیکن از کودکی فضاسازی، فضا شناسی و یا حمایت از بازیکن با توپ و بدون توپ را می‌آموزد و به‌مرور فوتبال منطقی و عقلانی را یاد می‌گیرد به طوری که وقتی کودک به سن بزرگ‌سالی رسید، ۱۰۰ در صد در اختیار مربی است.

در بین تمام بازیکنان تیم ملی اگر به اشکان دژاگه نگاه کنیم متوجه می‌شویم این بازیکن هرگاه صاحب توپ شد رو به دروازه حریف رفت که همین امر نشان‌دهنده آن است که دژاگه فضاسازی و فضاشناسی را به خوبی آموخته است چراکه دژاگه بازیکنی است که در مدرسه فوتبال آلمان نحوه بازی فوتبال را یاد گرفته است.

بی توجهی مدرسه و آکادمی فوتبال

به ناگفته پیداست که مدرسه و آکادمی فوتبال یکی از واجبات فوتبال ماست، اما متأسفانه در باشگاه‌ها به این موضوع اهمیت داده نمی‌شود.

طبق بررسی‌ها اگر ما مدرسه و آکادمی خوب داشته باشیم، آن‌قدر نیاز به خرید بازیکن نداریم و می‌توانیم از مدرسه فوتبال خودمان تغذیه کنیم و اگر هزینه یک بازیکن را خرج مدرسه یا آکادمی کنیم، نتیجه بهتری خواهیم گرفت و از نقطه‌نظر اقتصادی و نیروی انسانی می‌توانیم تیم اولمان را کاور کنیم.

اگر بخواهیم ریشه اینکه چرا تیم ملی ایران ۴۰ سال است به المپیک نرفته و چرا در رده باشگاهی سال‌هاست تیمی از ایران قهرمان نشده شاید یکی از عمده‌ترین و مهم‌ترین دلایل آن در بی‌توجهی به فوتبال پایه در کشورمان معطوف شود.

سطح آموزش فوتبال در ایران معمولاً ۱۴ سال بوده به‌طوری که در کشور آلمان از سن ۵ سالگی آموزش آکادمی فوتبال آغاز می‌شود.

تفاوت فوتبال پایه در ایران و کشور‌های اروپایی همچون آلمان بسیار زیاد است چراکه سطح آموزش فوتبال در ایران معمولاً ۱۴ سال بوده به‌طوری که در کشور آلمان از سن ۵ سالگی آموزش آکادمی فوتبال آغاز می‌شود کمااینکه بودجه‌هایی که باشگاه‌ها برای رده‌های پایه مدنظر قرار می‌دهند در کشور‌های اروپایی با ایران به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه نیست.

در استان‌همدان نیز توجه به تیم‌های پایه از طرف مسئولان هیئت فوتبال استان جدی گرفته نمی‌شود و فوتبال پایه همدان از طرفی مسئولان با بی‌توجهی مواجه است.

عباس صوفی رئیس هیئت فوتبال استان‌همدان وقتی می‌خواست بر مسند هیئت فوتبال استان بنشیند وعده‌های زیادی به فوتبالیست‌های استان و مربیان داد که کمتر این وعده‌ها رنگ واقعی گرفت و شاهد تحول اساسی و چشم‌گیری در فوتبال استان‌همدان نبودیم.

یکی از این شعار‌ها و وعده‌ها در دوره جدید ریاست وی توجه به رده‌های پایه و بحث رایگان کردن مسابقات تیم‌های پایه بود که سال اول این وعده محقق شد، اما امسال قرار است از تیم‌های پایه هزینه گرفته شود که موضوع سر و صدای زیادی به پا کرده و مربیان تیم‌های پایه از این تغییر موضع ۳۶۰ درجه‌ای رئیس هیئت فوتبال استان همدان گلایه دارند.

اگر امروز فوتبال همدان روزبه‌روز با افت فاحش مواجه است و روزبه‌روز تیم‌های همدان در لیگ‌های مختلف کشوری سقوط می‌کنند و حذف می‌شوند تنها دلیل آن این است که فوتبال پایه در همدان جدی گرفته نمی‌شود و حمایت‌ها از فوتبال پایه بسیار ضعیف است.

تیم فوتبال پاس در بحث تیم‌های پایه و آکادمی سازی فعالیتی نداشته است

تیم فوتبال پاس بیش از ۱۰ سال است که به همدان منتقل‌شده، اما هنوز در بحث تیم‌های پایه و آکادمی سازی هیچ فعالیت چشم‌گیری در این تیم صورت نگرفته و مدیران‌وقت به بحث فوتبال پایه بی‌اهمیت بوده‌اند که نتیجه آن حاشیه‌ها و حذف تیم جوانان پاس در مسابقات جوانان دسته اول کشور بود و با این شرایط خرید امتیاز برای این تیم اصلاً خروجی نخواهد داشت.

همچنین باید در همدان یک لیگ منسجم در رده‌های پایه و امید برگزار شود تا از دل برگزاری لیگ بازیکنان همدان ساخته شوند که این موضوع نگاه ریاست هیئت فوتبال که از قضا شهردار همدان هم هست را می‌طلبد.

مربی بازیکن ساز فوتبال استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افت و عدم نتیجه‌گیری فوتبال پایه همدان اظهار داشت: اولین دلیل اینکه فوتبال پایه همدان هیچ‌وقت پیشرفت چشمگیری ندارد این است که در استان‌همدان استانی فکر نمی‌شود و همه فکر می‌کنند فقط باید شهر همدان دیده شود.

مسئولانی که در رأس فوتبال همدان هستند استان را نمی‌بینند

کوروش قپانوری افزود: مسئولانی که در رأس فوتبال همدان هستند همدانی فکر می‌کنند و کل استان را نمی‌بینند، تیم‌های فوتبال پاس و شهرداری همدان متعلق به کل استان‌همدان هستند و ما باید استانی فکر کنیم تا تیم قوی‌ای داشته باشیم.

این مربی نهاوندی بابیان اینکه در سایر استان‌ها نگاه تنها به مرکز استان نیست، بیان کرد: بنده تیم نوجوانان بروجرد را تمرین داده‌ام که این تیم به لیگ برتر نوجوانان کشور از بروجرد که یک شهر کوچک است صعود کرد، اما تیم شهرداری همدان و نوجوانانش در مرحله دوم حذف شد و نتوانست صعود کند در حالی که شهرداری همدان این همه امکانات دارد.

قپانوری عنوان کرد: تنها دلیل صعود تیم بروجرد این بود که از خرم‌آباد، درود و سایر شهر‌های این استان بازیکن آورده بودند، اما در همدان کار گروهی انجام نمی‌شود و اگر ما در فوتبال همدان هم‌فکری داشته باشیم شک نکنید فوتبال همدان متحول خواهد شد.

فوتبال پایه و امید برای پیشرفت فوتبال استان باید رایگان برگزار شود

وی بابیان اینکه فوتبال پایه و امید برای پیشرفت فوتبال استان باید رایگان برگزار شود، گفت: دلیل دیگر افت فوتبال پایه استان و عدم پیشرفت آن این است که از تیم‌های پایه پول دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: عباس صوفی سال اولی که بر مسند مدیریت هیئت فوتبال نشست عنوان کرد که می‌خواهم ورودی تیم‌های پایه را رایگان کنم، اما امسال آمده و در جلسه می‌گوید باید پول پرداخت و این یعنی آقای صوفی فقط شعار داده است.

سرمربی تیم یاران کوروش نهاوند عنوان کرد: با این شرایط تیم‌های پایه در مسابقات شرکت نمی‌کنند چراکه پشت تیم‌های ما اسپانسر و کارخانه‌ای وجود ندارد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر من تیم یاران کوروش را در اختیار دارم و هزینه کرایه مینی‌بوس، زمین و لباس بچه‌ها از پول توجیبی خود آن‌ها تأمین می‌شود، گفت: با این شرایط می‌خواهند فوتبال پایه ما رشد کند.

رئیس هیئت فوتبال استان همدان پای حرف خود بماند

وی بابیان اینکه عباس صوفی حداقل پای حرف خود بماند، گفت: در جلسه‌ای که بین مسئولان هیئت فوتبال و تیم‌های پایه برگزار شد خیلی از تیم‌ها اعتراض کردند و گفتند ما شرکت نمی‌کنیم چراکه قرار است در هر بازی ۶۰۰ هزار تومان از دو تیم بگیرند که می‌شود یک‌میلیون و دویست هزار تومان برای هر بازی و حتی هزینه جانبی و آمبولانس هم با خود تیم‌ها است.

قپانوری بابیان اینکه رئیس هیئت فوتبال همدان باید حداقل پای حرف خودش تا پایان ریاست هیئت فوتبال بایستد چراکه آن زمان که آمد گفت: تیم‌های پایه را رایگان می‌کنم و حرفی از حمایت اداره کل ورزش و جوانان نبود و بر همین اساس همه مربیان و بازیکنان استان از وی به دلیل همین صحبت‌ها و شعار‌ها حمایت کردند، گفت: وی در حال حاضر زیر حرف خود زده‌اند و این حرکت شایسته نیست.

بازیکن سال‌های دور فوتبال استان‌همدان بابیان اینکه هیئت فوتبال تنها به دنبال منافع مالی خود است، بیان کرد: باید شفاف‌سازی کنند که این همه پول حق عضویت فدراسیون و سایر هزینه‌ها که دریافت می‌کنند کجا می‌رود.

هیئت فوتبال مستقل است و باید اسپانسر داشته باشد.

وی بابیان اینکه رئیس هیئت فوتبال استان همدان به من گفت: امسال به این دلیل پول از تیم‌های پایه می‌گیریم که اداره کل ورزش و جوانان استان از ما حمایت نمی‌کند، گفت: این درحالی است که هیئت فوتبال مستقل است و باید اسپانسر داشته باشد.

وی باطرح این سئوال که مگر از برگزاری این مسابقات چقدر پول برای هیئت فوتبال کسب می‌شود، گفت: کاری برای هیئت فوتبال نمی‌کنند آن‌وقت انتظار دارند مدیرکل ورزش حرکتی انجام دهد.

وی بابیان اینکه تیم‌های پاس و شهرداری همدان امکانات خوبی دارند و باید در رده‌های پایه از آن استفاده کنند، گفت: چندین سال پیش روی تیم‌های پایه کار کردیم که خروجی آن بازیکنانی مثل مرتضی تبریزی، نوید عاشوری در تیم‌های تالار وحدت و بهزیستی و مهدی کیانی و حسن ذوالفقاری در تیم یاران کوروش بودند که در حال حاضر معرف فوتبال همدان در کشور هستند و وقتی از تیم‌های پایه حمایت کنیم به اینجا خواهیم رسید.

این مربی بازیکن ساز با اشاره به برگزاری لیگ بیان کرد: نه برای گزارش کاری دادن به فدراسیون بلکه برای پیشرفت فوتبال همدان مسئولان هیئت فوتبال باید یک لیگ منسجم در رده‌های پایه برگزار کنند تا خروجی فوتبال همدان و پیشرفت را در طی چند سال ببینیم.

مدیر آکادمی تیم فوتبال شهرداری همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دریافت هزینه در تیم‌های پایه استان اظهار داشت: آکادمی شهرداری همدان نیز به این موضوع اعتراض داشت و هماهنگ با همه مربیان و تیم‌هایی که می‌خواستند شرکت کنند اعتراض خود را اعلام کردیم، اما مدیران هیئت فوتبال دلایلی برای این موضوع آوردند که تا حدودی منطقی بود.

هیئت فوتبال وابسته به جایی نیست و توان پرداخت این هزینه‌ها را به تنهایی ندارد
هادی بلوری نوین افزود: این مسئولان گفتند هیئت فوتبال وابسته به جایی نیست و توان پرداخت این هزینه‌ها را به تنهایی ندارد، اما با فشار مربیان و موافقت هیئت فوتبال و ریاست هیئت فوتبال در رده نونهالان، نوجوانان و جوانان عباس صوفی موافقت کرد این مسابقات با ۵۰ درصد تخفیف برگزار شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که دریافت پول ایجاد می‌کند، گفت: بازخوردی منفی که در دریافت هزینه ایجاد می‌شود باعث می‌شود بسیاری از تیم‌های پایه اصلا در این زمینه ورود پیدا نکنند و به همین دلیل تعداد تیم‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

مدیر آکادمی تیم فوتبال شهرداری همدان عنوان کرد: همین شرکت تعداد تیم کم تیم‌ها باعث می‌شود قهرمان رده نونهالان استان با انجام ۳ یا نهایت ۵ بازی برای مسابقه کشوری آماده شود، اما یک تیم تهران با انجام ۳۰ مسابقه وارد مسابقات می‌شود و از همین نظر تیم‌های ما در مسابقات کشور آمادگی کمتری خواهند داشت.

نباید ناکامی‌ها گذشته تکرار شود

بلوری نوین بابیان به دنبال تحول در آکادمی شهرداری هستیم تا ناکامی‌ها گذشته تکرار نشود، بیان کرد:این ناکامی‌ها در لیگ‌های برتر پایه مربوط به چند سال پیش است، اما در این چند ساله فعالیت‌های خوبی در رده‌های پایه در تیم شهرداری همدان صورت گرفته که نتیجه آن را در تیم بزرگسالان می‌بینیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر به غیر از بازیکنان غیربومی تمامی بازیکنان بومی تیم بزرگسالان شهرداری همدان در لیگ دسته دوم محصول آکادمی شهرداری همدان هستند که نشان می‌دهد شهرداری در زمینه تیم‌های پایه فعالیت خوبی داشته است.

نباید در استان حاضری خور باشیم

مدیر آکادمی تیم فوتبال شهرداری همدان بابیان اینکه باید توجه ویژه به امر استعدادیابی در فوتبال استان وجود داشته باشد، گفت: نباید در استان حاضری خور باشیم و بازیکن بی‌کیفیت یک استان دیگر را با هزینه بالا جذب کنیم و باید روی استعداد‌های خودمان سرمایه‌گذاری و کار کنیم.

مربی همدانی مرکز استعدادیابی غرب کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه همدان مرکز استعدادیابی غرب کشور در رده پایه است، اظهار داشت: فدراسیون فوتبال؛ کشور را به ۹ منطقه تقسیم کرده که استان‌همدان به عنوان مرکزیت استعدادیابی غرب کشور استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و لرستان در رده سنی زیر ۱۵ سال است.

بابک صمدیان افزود: بنده موظف هستم با کمک مربیان استعدادیاب این مناطق یک تیم در رده سنی زیر ۱۵ سال تشکیل دهم که تا امروز سه مرحله اردو در کامیاران استان کردستان و پاوه استان کرمانشاه طی سرفصل‌های فدراسیون فوتبال برگزار کرده ایم.

مربی مرکز استعدادیابی غرب کشور بابیان اینکه به دنبال برگزاری چهارمین مرحله این اردو هستیم، گفت: اگر هیئت فوتبال استان‌همدان در زمینه کمک کند هفته آینده چهارمین مرحله این اردو را در همدان برگزار خواهیم کرد.

برگزاری اردوی استعدادیابی

وی عنوان کرد: در نهایت بعد از برگزاری اردوی مردادماه بین تیم‌های این ۹ منطقه و تیم ملی زیر ۱۵ سال مسابقاتی در تهران یا مشهد برگزار می‌شود و تیم ملی ما از بین این نفرات انتخاب خواهند شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه هیچ وظیفه‌ای در قبال پرداخت پول به تیم‌های پایه نداریم، اظهار داشت: ورزشگاه‌های قدس، سردار شمسی‌پور (ملت) و ورزشگاه شهید حاجی بابایی را بدون دریافت حتی ریالی در اختیار آقایان هیئت فوتبال استان قرار داده‌ایم و آیا ما بدکاری کرده‌ایم و چکار دیگر باید می‌کردیم که نکرده‌ایم.

رسول منعم بابیان اینکه مگر وظیفه من است که در بحث تیم‌های پایه پول پرداخت کنم، گفت: بنده زیرساخت‌ها را آماده و به‌طور رایگان در اختیار این آقایان قرار داده‌ایم که همه‌ساله و از این ورزشگاه‌ها استفاده کرده‌اند و می‌کنند.

اگر سالی پرداخت‌شده من امسال ۳ برابر این پول را می‌دهم

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان بابیان اینکه هیچ سالی برای تیم‌های پایه فوتبال پول پرداخت‌نشده است، گفت: کدام سال اداره کل ورزش و جوانان برای تیم‌های پایه پول داده که بنده امسال پول بدهم و اگر سالی پرداخت‌شده من امسال ۳ برابر این پول را می‌دهم و نه در فوتبال بلکه در تمامی رشته‌ها به همین شکل است.

منعم عنوان کرد: در راستای حضور ورزشکاران و قهرمانان در رده‌های ملی و فراملی، آمادگی ورزشکاران برای حضور در مسابقات، حمایت از قهرمانان و نخبه‌های ورزشی، حمایت از استعداد‌های بازی‌های آسیایی و المپیک، برگزاری اردو و مسابقات بر اساس شاخص‌های اصلی هیئت‌ها و برنامه‌های که ارائه داده‌اند وطیفه پرداخت اعتباراتی را داریم.

بنده نباید پاسخگوی اظهارات رئیس هیئت فوتبال باشم

وی بابیان اینکه بنده نباید پاسخگوی اظهارات رئیس هیئت فوتبال باشم، بیان کرد: اینکه عباس صوفی رئیس هیئت فوتبال استان‌همدان عنوان کرده که فوتبال پایه را رایگان برگزار می‌کنم خودش باید پاسخگو باشد چراکه این قول را من نداده‌ام و وی باید پاسخگو باشند و اگر این حرف را زده خودش هم باید این موضوع را جمع کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان بابیان اینکه بنده کدام هیئت ورزشی را بیشتر از هیئت فوتبال حمایت کرده‌ام، گفت: زیرساخت‌ها به‌طور رایگان در اختیار این هیئت قرار دارد و دیگر باید چکار کنم.

رئیس هیئت فوتبال استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انتقادات از برگزاری مسابقات تیم‌های پایه، اظهار داشت: سال گذشته فوتبال پایه را رایگان کردیم و این باعث شد تمام تیم‌ها در رقابت شرکت کنند، اما بسیاری از تیم‌ها وسط مسابقات کار را رها کردند چراکه تعهدی به ادامه کار نداشتند و پولی پرداخت نکرده بودند.

۵۰ درصد هزینه‌ها را از تیم‌ها دریافت می‌کنیم

عباس صوفی افزود: به همین دلیل امسال تصمیم گرفتیم مبلغی را دریافت کنیم تا مشکلات سال گذشته به وجود نیاید همچنین ما فقط ۵۰ درصد هزینه‌ها را از تیم‌ها دریافت می‌کنیم یعنی بازهم با حداقل هزینه این مسابقات برگزار می‌شود.

رئیس هیئت فوتبال استان‌همدان گفت: امسال ۱۴ تیم در مسابقات نوجوانان و ۹ تیم در نونهال شرکت کرده‌اند و چرا می‌گویند فوتبال پایه ما تعطیل‌شده است؟

رئیس هیئت فوتبال استان‌همدان عنوان کرد: حمایت کردن با رایگان برگزار شدن دو موضوع متفاوت است و همدان را به‌عنوان یکی از مناطق هفت‌گانه استعدادیابی کشور مطرح کرده‌ایم که این نشان می‌دهد در استان‌همدان کار‌های زیادی برای فوتبال پایه صورت گرفته‌است.

صوفی بابیان اینکه در سال ۹۶ لیگ جوانان، نوجوانان و امید را فعال کردیم، بیان کرد: تیم‌های ملی سال گذشته چندین بار در همدان اردو زدند و امسال تربیت‌بدنی در مقوله تیم‌های پایه هیچ‌گونه حمایتی از ما نکرد و بالاخره ما باید بتوانیم این هزینه‌ها را از جایی تأمین کنیم.

رئیس هیئت فوتبال استان‌همدان عنوان کرد: بنده گفته‌ام از تیم‌های پایه حمایت می‌کنم و تا آخر نیز پای حرف خود هستم.

اما در همین خصوص یکی از فوتبالیست‌های نوجوان همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بی‌توجهی به فوتبال پایه در همدان اظهار داشت: فوتبال پایه در همدان اصلاً برای مسئولان اهمیتی ندارد و در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و اگر می‌خواهید در تیم‌های پایه همدان فعالیت کنید باید هزینه کفش و پیراهن و استوک ورزشی را نیز خودتان بدهید و آخر هم از شما می‌خواهند چند میلیون پول بدهید تا در لیست تیم باشید.

مربیان بازیکن ساز همدان از شهر فراری هستند

علیرضا نویدی افزود: متأسفانه با شرایط فعلی مربیان بازیکن ساز همدان نیز از شهر فراری می‌شوند و بازیکنان بااستعداد استان نیز به شهر‌هایی که صاحب فوتبال است می‌روند و تست می‌دهند و این موضوع برای مسئولان ارشد فوتبال همدان اهمیت ندارد.

این فوتبالیست نوجوان همدانی با اشاره به فوتبال خوزستان گفت: نگاه کنید استان خوزستان چه تعداد تیم در سطح لیگ برتر، لیگ دسته اول و دوم و سایر لیگ‌های کشوری دارد و تنها دلیل این موضوع آن است که در استان خوزستان که مهد فوتبال ایران است بحث فوتبال پایه و آکادمی از طرف باشگاه‌ها و مسئولان مورد توجه قرار می‌گیرد.

نویدی عنوان کرد: چند سال مسئولان فوتبال همدان تمام اعتبارات خود را در فوتبال پایه سرمایه‌گذاری کنند تا بعد از چند سال خروجی این کار را ببینید؛ تیم‌های استان به‌طورجدی بیایند و فوتبال پایه تشکیل دهند آن‌وقت ببینید فوتبال استان چه پیشرفت خوبی در کشور خواهد کرد.

وی بابیان اینکه انتظار از رئیس هیئت فوتبال بیشتر از این است، بیان کرد: رئیس هیئت فوتبال باید بتواند با صحبت با سرمایه‌گذاران همدانی و سایر بخش‌های خصوصی که در همدان فعال است سرمایه‌های بزرگی را به سمت فوتبال پایه سوق دهد و اسپانسر جذب کند.

در پایان گفتی است؛ امروز فوتبال همدان در رده‌های پایه حال‌وروز خوشی ندارد و تیمداری با شرایط فعلی برای کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور آن بسیار مشکل است و انتظار می‌رود ریاست هیئت فوتبال همدان در این زمینه چاره‌اندیشی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار