تلاش ستودنی جوان ۲۰ ساله همدانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه طرحی در زمینه 'تغییر در ساختار ارزشیابی رقابت‌های جهانی مهارت' مورد استقبال مسئولان کشور روسیه قرار گرفت.
کد خبر: ۶۲۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 08 July 2018
 تلاش ستودنی جوان ۲۰ ساله همدانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه طرحی در زمینه 'تغییر در ساختار ارزشیابی رقابت‌های جهانی مهارت' مورد استقبال مسئولان کشور روسیه قرار گرفت.
 
به گزارش ایرنا، محمدرضا طیبی از جوانان خوش نام و آینده دار همدان که تلاش خود را برای کسب قله‌های علمی از دوران راهنمایی آغاز کرد، یک اتفاق ساده را عامل قدم گذاشتن در کارزار نخبگان علمی می‌داند؛ رویدادی که با هدف جمع آوری اطلاعات خودرو‌های مختلف کلید خورد و به کسب مدال طلای مسابقه ملی مهارت ختم شد.

علاقه مندی وی به مکانیک و طراحی بدنه خودرو موجب شکل گیری فکر طراحی یک 'پایگاه داده' در ذهن این جوان و فراموشی رشته مکانیک و طراحی وب سایت و نرم افزار، دریچه ورود طیبی به سمت برنامه ریزی برای ماندگاری در این رشته شد.

این دانشجوی ۲۰ ساله در حین تلاش‌های علمی، متوجه می‌شود سایتی که برای طراحی خودرو ایجاد کرده، به سرعت رونق گرفته است و در ادامه تمرکز این سایت به بخش هنر و آگهی خبر‌ها نیز معطوف می‌شود.

طیبی برای قرار گرفتن این سایت در صفحه نخست موتور‌های جستجو تلاش خود را در دیگر حوزه‌ها افزایش داد تا به هدفش دست یافت.

این نخبه همدانی در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: پس از راه اندازی چندین سایت، به منظور آسان کردن دسترسی کاربران به تمامی آن‌ها ابتدا ساختاری شبیه به 'اُپن. آی. دی' را طراحی کردم تا نیاز به داشتن چند شناسه کاربری بر روی وب سایت‌های متفاوت نباشد.

طیبی افزود: با این کار افراد با یک بار نامنویسی و شناساندن خود به یک سیستم رایانه‌ای می‌توانند با این نرم افزار بومی، در دیگر سایت‌ها 'لاگین' (ورود) کنند.

وی یادآوری کرد: این ایده سال ۹۳ در جشنواره خوارزمی مطرح و به علت استفاده از یک روش نوآورانه به عنوان یک طرح بومی، موفق به کسب رتبه سوم جشنواره شد.

این نخبه همدانی گفت: پس از کسب این توفیق با این تفکر که می‌توان بدون کنکور وارد دانشگاه شد به مراکز علمی مراجعه کرده، اما این قانون حذف شده بود.

**فنی و حرفه‌ای دریچه‌ای به سوی کشف استعداد

وی گفت: یکی از مربیان آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای عامل معرفی بنده به برگزار کنندگان مسابقات ملی مهارت با متولی گری این سازمان شد؛ بنابراین مسئولان این اداره کل، در اقدامی شایسته یک مربی در حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزار برای بنده در نظر گرفتند.

این جوان، حضور در فنی و حرفه‌ای را عامل پیشرفت خود دانست و بیان کرد: فنی و حرفه‌ای بنده را از یک مخترع به یک تکنسین ماهر تبدیل کرد؛ یک المپیادی که بتواند سیستم‌های پیچیده و بزرگ نظیر اتوماسیون فرودگاه و سامانه مدیریت رویداد‌ها را در کمتر از سه روز طراحی کند.

وی ادامه داد: حضور در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای ادامه داشت تا اینکه در سال ۹۵ در رقابت ملی 'مهارت' که در بین نخبگان حدود ۳۰ رشته برگزار شد، شرکت کردم.

طیبی با بیان اینکه پنج رشته این مسابقات در حوزه آی. تی و فناوری اطلاعات بود، اظهار داشت: در رقابت‌های ملی مهارت، رشته 'فناوری اطلاعات - راهکار‌های نرم افزاری برای تجارت' موفق به کسب رتبه نخست شدم.

این نخبه همدانی ادامه داد: با حمایت‌های فنی و حرفه‌ای پس از ۱۶ سال در حوزه فناوری اطلاعات موفق به کسب مدال طلا برای استان همدان شدم.

طیبی افزود: پس از آن با برگزاری اردوی مدال آوران کشوری، به مسابقات جهانی اعزام شدم، اما آنجا با کسب رتبه بیستم به علت اختلاف هشت از ۱۰۰ نمره، موفق به کسب مدال نشدم.

**فرش قرمز روسیه زیر پای نخبه همدانی

وی ادامه داد: ۲ تن از اعضای تیم ملی فناوری اطلاعات و رباتیک اوایل سال جاری از سوی مسئولان سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای بازدید از روسیه انتخاب شدند.

این جوان همدانی بیان کرد: بنده نیز برای حضور در این سفر انتخاب شدم و مقرر شد به همراه دیگر نخبه منتخب از استان اصفهان، از مرکز آموزش 'رقابت کننده‌های فناوری اطلاعات' در کازان روسیه بازدید کنیم.

طیبی ادامه داد: در جریان این سفر مسئولان رقابت‌های مهارت روسیه وقتی در جریان روند فعالیت اینجانب و کارنامه علمی ام قرار گرفتند، خواستار همکاری با آن‌ها در یک طرح فناوری اطلاعات با هدف تغییر روند ارزشیابی رقابت‌های این حوزه با بهره گیری از هوش مصنوعی شدند.

وی اظهار داشت: در همین ارتباط پیشنهاد‌هایی از سوی بنده به آن‌ها ارائه شد و مورد استقال آن‌ها قرار گرفت که با اجرایی شدن آن‌ها روند کنترل کیفیت به صورت اتوماتیک و بدون دخالت انسان (داوران) صورت می‌گیرد.

طیبی با یادآوری این نکته که برگزاری مستمر رقابت‌های این حوزه برای مسئولان روسیه اهمیت ویژه‌ای دارد، بیان کرد: در حال حاضر تفاهم نامه همکاری با این کشور منعقد شده و قرار است طرح‌هایی تعریف، اجرا و توسط سازمان مهارت روسیه مورد استفاده قرار بگیرد.


** درخواست یک نخبه از مسئولان

وی گفت: در حوزه فناوری اطلاعات خواستار دسترسی آسان به تجهیزات و اساتیدی هستم که از چگونگی راه اندازی طرح 'ارتقای پاسپورت مهارتی و امتحانات دِمو سازمان مهارت روسیه' اطلاعات داشته باشند.

این نخبه همدانی اضافه کرد: فضای کنونی کسب و کار کشور نیازمند سرمایه گذاری منصفانه‌تر در بخش‌های مالی و علمی است.

طیبی ادامه داد: در غیر این صورت افراد نخبه تنها به یک تولید کننده برای بزرگ شدن سرمایه گذار‌ها تبدیل می‌شوند در حالیکه از توان و ظرفیت آن‌ها می‌توان به نحو مطلوبی بهره گرفت.

وی در زمینه دسترسی به اطلاعات نیز بیان کرد: نخبه‌ای که کار فنی انجام می‌دهد باید به اندازه فردی که در دانشگاه به صورت آکادمیک در حال آموزش است به زیر ساخت‌های این حوزه دسترسی داشته باشد.

این جوان بر ضرورت دسترسی یک نخبه علمی به گردش آزاد اطلاعات تاکید کرد و افزود: افراد نخبه باید از آینده مطلع باشند تا بتوانند فارغ از هیجان تصمیم منطقی بگیرند.

وی ادامه داد: شرایط نباید به گونه‌ای باشد که با توجه به یک آغاز ضعیف و بدون حمایت نخبگان، وضعیت حاکم در جامعه نیز آن‌ها را ضعیف‌تر کند.

همدان سه هزار نخبه به جامعه علمی معرفی کرده است که از این تعداد ۱۰ درصد معادل ۳۰۰ نخبه در استان حضور دارند، ۷۲ درصد آن‌ها ساکن تهران هستند و ۱۸ درصد خارج از کشور زندگی می‌کنند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار