مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: برای انجام صحیح و هدفمند درمان، معتادان متجاهر فاقد هویت شناسنامه دار می‌شوند.
کد خبر: ۶۲۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 07 July 2018
مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: برای انجام صحیح و هدفمند درمان، معتادان متجاهر فاقد هویت شناسنامه دار می‌شوند.

به گزارش ایرنا، علی گودرزی در نشست هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: ۷۰ درصد معتادانی که دستگیر می‌شوند افراد ثابتی هستند.

وی اضافه کرد: این افراد فاقد هر گونه مدرک هویتی، شناسنامه و کارت هستند، بنابراین این موضوع در نشستی با حضور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان مطرح و بررسی شد.

مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: به منظور انجام هدفمند پروسه درمان مقرر شد که ابتدا معتادان دارای هویت و شناسنامه شوند.

گودرزی گفت: پس از جمع آوری معتادان متجاهر توسط پلیس، طبق برنامه کار معاینه، آزمایش و تقسیم بندی آن‌ها در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ صورت می‌گیرد.

وی افزود: معتادان متجاهر به مدت سه ماه در مرکز ماده ۱۶ تحت مداوا قرار گرفته و پس از ترخیص نیز خدمات درمان ترک اعتیاد و مشاوره می‌گیرند.

مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: افراد آسیب پذیر پس از ترخیص از ماده ۱۶ به مدت سه ماه داروی رایگان دریافت می‌کنند که هم اینک به ۴۰۵ تن این خدمات در حال ارائه است.

گودرزی اشتغال را مهمترین چالش پیش روی معتادان بهبود یافته دانست و افزود: یک جوان تحصیلکرده به سختی شغل پیدا می‌کند، بنابراین ایجاد یک فرصت شغلی برای یک بهبود یافته به مراتب سخت‌تر و دشوارتر است.

معاون حوزه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست گفت: این استان درباره جمع آوری قلیان کار‌های مثبتی انجام داده که حاصل آموزش‌های موثر و کارشناسی شده است.

علی حق جو فعالیت‌هایی نظیر کار‌های آموزشی، حمایت‌های مالی خیران و تشکیل کانون سلامت محلات را زمینه‌ای برای کاهش گرایش به مصرف موادمخدر دانست.

وی درباره کمیته پیام رسان نیز بیان کرد: این کمیته کانون تعامل بین معاونت‌های دانشگاه، مردم و مسئولان است که امید می‌رود با همکاری همه جانبه در تحقق اهداف آن موفق باشیم.
 
نایب رئیس صنف درمانگران اعتیاد همدان نیز در این جلسه گفت: ۲۶ هزار و ۷۵۰ تن از معتادان بدون هیچگونه تحمیل مالی به دولت، تحت درمان مراکز درمان متادون تراپی هستند.

مهدی موالات افزود: ۵۰ درصد افراد زیر پوشش مراکز متادون تراپی بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند و کمتر از پنج درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز درباره چرایی گرفتار شدن دانشجویان در گرداب اعتیاد گفت: ورود دانش آموز از یک مقطع تحصیلی که همواره مورد حمایت والدین بوده به دانشگاه که باید تصمیم گیر باشد، یک دوره حساس از زندگی است.

سهیلا پناهی افزود: با وجود تاکید بر کسب مهارت زندگی، اما در جامعه کنونی به روز نبودن شیوه‌های فرزند پروری موجب دوری فرزندان از والدین شده است.

وی ادامه داد: به روز نبودن ذهن بزرگسالان و استفاده از شیوه‌های دهه‌های گذشته برای تربیت فرزندان، موضوعی است که باید تغییر یابد.

رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: هم اینک ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو رشته پزشکی در معرض آسیب، غربالگری شدند.

پناهی اضافه کرد: با این وجود آزمایش‌ها و تست‌های مختلف و برگزاری جلسات روانپزشکی برای دانشجویان به ویژه افراد تازه وارد، صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: 'همتا یاران سلامت روان' در دانشگاه علوم پزشکی شکل گرفته که این گروه اقدام به شناسایی افراد در معرض آسیب و معرفی آن‌ها به مراکز مشاوره می‌کنند.
 
رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: کمیته آسیب پذیری در دانشگاه‌ها شکل گرفته و اولویت آن‌ها بررسی نمرات دانشجویان در پایان ترم و شناسایی افرادی که با افت تحصیلی مواجه شده اند، است.

پناهی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عامل درصد بالایی از افت تحصیلی دانشجویان، مسائل روحی و روانی است.

وی آموزش مهارت‌های زندگی برای دانشجویان تازه وارد، استفاده از راهنمایی اساتید مشاور و برگزاری کارگاه‌ها توسط مشاوران متخصص را دیگر برنامه‌های صورت گرفته برشمرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار