رئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت: امیدواریم روزی برسد که هیچ دانشگاهی در کشور نرده نداشته باشد، دانشگاه باید بخشی از جامعه باشد و اساتید ما جزئی از جامعه باشند.
کد خبر: ۶۲۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 05 July 2018
رئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت: امیدواریم روزی برسد که هیچ دانشگاهی در کشور نرده نداشته باشد، دانشگاه باید بخشی از جامعه باشد و اساتید ما جزئی از جامعه باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر یعقوب محمدی فر در جمع خبرنگاران، به بیان گزارش عملکردی از دانشگاه بوعلی پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه بوعلی سینا از سال ۵۲ و در ابتدا اصل بر منطقه محور بودن این دانشگاه و رصد مشکلات دانشگاه‌ها و با همکاری فرانسه پایه گذاری شد که با برخورد انقلاب، تغییر مسیر داد.

وی با بیان اینکه تا قبل از انقلاب تنها چندرشته ارشد در این دانشگاه دایر بود، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۳ دانشکده به صورت ۴ دانشکده در شهر‌های رزن، کبودراهنگ، تویسرکان و بهار و ۹ دانشکده در پردیس دانشگاهی دایر هستند.

رئیس دانشگاه بوعلی با بیان اینکه ۵۷ گروه آموزشی در ۳۱۷ رشته و گرایش فعالیت دارند، تاکید کرد: دانشگاه بوعلی سینا دانشگاهی جامع و در منطقه ۴ کشور و به عنوان دانشگاه نخست در بین این دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

وی بابیان اینکه از ۱۲ هزار دانشجو این دانشگاه ۶۱ درصد بانوان و ۳۹ درصد آقایان هستند، اظهار کرد: ۳ هزار دانشجو در تحصیلات تکمیلی هستند که از این تعداد هزار دانشجوی دکترا و دوهزار دانشجوی ارشد هستند.

محمدی فر به امتیازات کسب شده توسط دانشگاه بوعلی اشاره و اظهار کرد: بوعلی سینا جزء بهترین دانشگاه‌های کشور، جزء ۱۰ استان برتر کشور در ISE در دنیا در رتبه ۹۳۰ قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ عنوان دوازدهم دانشگاه سبز را کسب کرده ایم، افزود: وجود موزه تاریخ طبیعی، ۳۰ واحد مستقر در مرکز رشد، ۱۰ مرکز رشد در دانشگاه‌های کشاورزی، افتتاح ۲ مرکز شتابدهنده در دانشکده‌های مهندسی و کشاورزی، کلینیک دامپزشکی، بخش ارتباط با صنعت در حوزه صنایع دستی در دانشگاه تویسرکان و مرکز تراش سنگ‌های قیمتی دانشگاه بوعلی را بسیار متمایز کرده است.

رئیس دانشگاه بوعلی تاکید کرد: مراحل اولیه تاسیس دانشگاه D۸ در بین کشور‌های توسعه یافته اسلامی شامل اندونزی، مالزی، بنگلادش، پاکستان، ایران، ترکیه، مصر و نیجریه برگزار و از ابتدای مهرماه این دانشگاه دانشجو پذیرش خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی رتبه دوم در آموزش زبان فارسی را کسب کرده است، تصریح کرد: درباره آموزش زبان فارسی، این دانشگاه از ۲۵ کشور دنیا، بیش از ۲۰۰ دانشجو پذیرش داشته است.

محمدی فر افزود: تفاهم نامه‌هایی مبنی بر ساخت آزمایشگاه مرکزی با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری، سازمان‌ها و شهرک صنعتی بسته شده چرا که نگاه دانشگاه براین است که به شدت وارد جامعه شده و درب‌های بسته را برروی جامعه را باز کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی پایلوت دانشگاه بدون دخانیات در استان شده، خاطرنشان کرد: ۶ نفر از محققان دانشگاه بوعلی در لیست ۱ درصدی ISI دانشمندان تاثیرگذار جهان قرار دارند.

رئیس دانشگاه بوعلی به وجود ۴۰ تفاهمنامه با دانشگاه‌های سراسر دنیا اشاره و بیان کرد: در چندین سال متمادی اساتید و محققان دانشگاه در جشنواره‌های خوارزمی و فارابی موفق به کسب عناوین و رتبه‌های برتر کشوری شده اند.

وی افزود: در کیفیت مقالات دانشگاه بوعلی موفق به کسب ضریب ۸.۵۴ شده که توانسته در کیفیت مقالات جزء سه دانشگاه برتر کشوری انتخاب شود.

محمدی فر با بیان اینکه بودجه امسال دانشگاه ۱۲۷ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: ۱۱ درصد درآمد دانشگاه اختصاصی است که سیاست دانشگاه حذف رشته‌های کارشناسی در مقطع شبانه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه به سمت نیاز‌های روز جامعه تمایل دارد، تاکید کرد: در سالتحصیلی آینده ۶ رشته شامل سنجش از دور، ایرانشناسی، ارشد حقوق بین الملل و ارشد صنایع غذایی در این دانشگاه و رشته‌های نهج البلاغه، فلسفه، راه آهن و مبل و منبت نیز در انتظار تایید است.

رئیس دانشگاه بوعلی درباره معارضان دانشگاه بوعلی نیز گفت: ۲۰ هکتار از اراضی دانشگاه در دست معارضان است که با پیگیری‌ها و نامه نگاری‌های فراوان، با قیمت گذاری کارشناسان، هزینه زمین‌های فوق پرداخت و این مقدار را آزاد خواهیم کرد.

وی درباره فواید حضور وزیر همدانی علوم نیز اظهار کرد: هیچ امتیازی از وزیر علوم برای دانشگاه گرفته نشده و تنها از تجربیات ایشان برای اداره دانشگاه بهره گرفته شده است.

محمدی فر درباره اقدامات فرهنگی دانشگاه نیز گفت: بیش از ۶۰ انجمن علمی، دانشجویی، ۴ تشکل، ۱۹ کانون فرهنگی و بیش از ۳۰ نشریه فعال کاغذی و مجازی، بسیج کارکنان، دانشجویی و اساتید، هیئت دانشجویی در دانشگاه بوعلی فعال است.

وی برنامه‌های دانشگاه بوعلی را تقاضا محور و دانشجو محور عنوان و بیان کرد: اردو‌های راهیان نور دانشگاه بوعلی و برگزاری همایش‌ها و تشکل‌های دانشجویی در بین سایر دانشگاه‌ها بسیار متمایز است.

رئیس دانشگاه بوعلی باانتقاد ازاینکه مسئولان دانشگاهی به جای پرداختن به مسائل دانشگاهی به فکر هتلینگ و خوابگاه‌ها هستند، بیان کرد: ۱۵۰۰ دانشجوی پسر و ۱۸۵۰ دانشجوی دختر در ۱۷ ساختمان خوابگاهی زندگی می‌کنند که با بومی گزینی دانشجویان به دنبال کاهش استفاده دانشجویان از خوابگاه‌ها هستیم.

وی افزود: هیچ پولی از دانشجویان در باب خوابگاه به جیب دانشگاه بوعلی نمی‌رود و فقط مقداری از بودجه‌های دانشگاه صرف تعمیرات و تجهیز خوابگاه‌ها می‌شود.

محمدی فر درباره پروژه مرکز همایش‌های دانشگاه بوعلی نیز گفت: این مرکز متعلق به دانشگاه نبوده و از پروژه‌های وزارت علوم است که وزارتخانه نیز به دلایل کمبود نقدینگی و نداشتن بودجه مناسب از اجرای این پروژه سرباز زده است.

وی خاطرنشان کرد: دفتر استعداد‌های درخشان در دانشگاه بوعلی برای دانشجویان نخبه تاسیس شده که برگزاری المپیاد‌های علمی تخصصی نه تنهابرای دانشجویان دانشگاه بوعلی بلکه برای دانشگاه‌های منطقه ۴ برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه بوعلی تاکید کرد: تا ۴۰ درصد از پذیرش دانشجویان ارشد و ۱۰ درصد دانشجویان دکترا از طریق آئین نامه‌های استعداد‌های درخشان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: مدیریت دولتی مدیریتی است برخلاف بخش خصوصی که نمی‌تواند به نحو احسن از نیرو‌های خود استفاده کند و روی سخن من با هیئت علمی‌های دانشگاه نیز هست که برخی از هیئت علمی‌های دانشگاه‌ها قدرت زیادی در جذب دانشجویان دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار