طرح تکاپو طرحی برگرفته از توسعه کسب و کار و اشتغال پایداراست که نقش مهمی در ظرفیت سازی اشتغال جوانان دارد. این طرح درصدد است که با استفاده از ظرفیت‌های بومی و به کارگیری تجارب، برنامه منسجمی را برای تحرک در بخش تقاضای نیروی کار به اجرا درآورد.
کد خبر: ۶۲۵۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 02 July 2018
طرح تکاپو طرحی برگرفته از توسعه کسب و کار و اشتغال پایداراست که نقش مهمی در ظرفیت سازی اشتغال جوانان دارد. این طرح درصدد است که با استفاده از ظرفیت‌های بومی و به کارگیری تجارب، برنامه منسجمی را برای تحرک در بخش تقاضای نیروی کار به اجرا درآورد.

کارگزار طرح تکاپو و اشتغال فراگیر در همدان با بیان اینکه این طرح از سال ۹۳ با هدف توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار و با محوریت صنعت چرم در همدان شکل گرفته است، گفت: مطالعاتی در رشته‌های مختلف انجام شده که در نهایت رسته چرم به عنوان رسته اولویت دار برای توسعه کسب و کار همدان انتخاب شد. 

به گزارش تابناک همدان، محمد جواد بابایی با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت تا کنون دو همایش تخصصی و ۱۱ نمایشگاه داخلی برگزار شده است، تصریح کرد: در حال حاضر دو مرکز آموزشی داریم که یکی از این آموزشگاهها تخصصی کیف و دیگری آموزشگاه تخصصی نحوه تولید کفش است.

وی خاطر نشان ساخت: سازمان فنی حرفه‌ای مکان‌هایی را در زمینه تولید پالتو و کفش و محلی هم در روستای اصله فامنین که اولین تولیدی کفش مردانه کالج در استان همدان محسوب می شود را در اختیار طرح تکاپو قرار داده است.

بابایی تصریح کرد: در مرکز آموزش فامنین نیرو‌های بومی در حال آموزش هستند و با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای برای بیش از هفتاد نفر اشتغالزایی خواهد شد.
 
وی یاد آور شد: ما در طرح تکاپو دنبال توزیع وام و ارایه تسهیلات نیوده ایم، بلکه به دنبال نهاد سازی هستیم و اعتقاد ما بر این است که تسهیلات اشتغال ایجاد نمی‌کند و باید نهاد‌هایی تشکیل بشوند مثل" خانه خلاقیت " که ایجاد اشتغال و خلاقیت‌ها را شکوفا سازند.

بابایی با اشاره به اینکه " طراحی" حلقه مفقوده صنعت استان است، افزود: در صدد هستیم با کمک خانه خلاقیت و همکاری اداره تعاون و سازمان فنی و حرفه‌ای این حلقه مفقوده را احیا کنیم و با آموزش بتوانیم طراح‌ها را به چرخه تولید وصل کنیم.

وی در ادامه از شکل گیری کنسرسیوم صادرات چرم در استان خبر داد و گفت: این کنسرسیوم در همدان شکل گرفته و هنوز شروع به کار نکرده است.

بابایی با بیان اینکه در استان یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های گرافیک و خانه طراحان را داریم، افزود: متاسفانه از پتانسیل‌های موجود در استان استفاده نشده و این توانمندی‌ها در صنعت به کار گرفته نشده است.

وی خاطر نشان ساخت: طرح تکاپو دنبال ایجاد نهاد‌های تخصصی در رسته‌های اولویت دار است و ما علاوه بر برندسازی به دنبال ثبت "نشان" محصولات تولیدی در استان هستیم وقتی محصولی تولید می‌شود علاوه بر برند باید نشان منطقه تولیدی را نیز داشته باشد.

کار گزارطرح تکاپو در همدان با بیان اینکه وقتی یک توریسم وارد استان می‌شود متوجه نمی‌شود که همدان چه محصولاتی دارد و صنایع دستی ما به دلیل عدم هویت، گردشگر پسند نیست بنابراین ارایه" نشان" به عنوان هویت باید جدی‌تر وارد شد.
 
بابایی از برپایی نمایشگاه چرم در مرداد ماه خبر داد و گفت: نمایشگاهی در مرداد ماه در زمینه چرم خواهیم داشت که با همکاری پارک علم وفناوری و استارتاپ چرم نیز همزمان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی از ۹ تا ۱۲ مرداد ماه برگزار خواهد شد و ازکسانی که ایده‌ای در زمینه طراحی و یا در زمینه خلاقیت داشته باشند استقبال می‌شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه سه جانبه بین خانه طراحان و سازمان فنی حرفه‌ای و پارک علم و فناوری نیز گفت: برنامه بعدی ما راه اندازی کنسرسیوم صادرات چرم همدان است.

وی با بیان اینکه همدان سبکترین چرم را دارد، ولی ۸۵ درصد چرم ما خام صادر می‌شود و کنسرسیوم وظیفه دارد برند محصولات استان را به همه معرفی کند.

بابایی با اشاره به اعضای کنسرسیوم تولید کنندگان چرم نیز گفت: در حال حاضر هفت نفر عضو کنسرسیوم هستندکه به تازگی به ثبت رسیده است.
 
لازم به ذکر است که این کنسرسیوم با همکاری و کمک‌های مادی و معنوی شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره کار و تعاون شکل گرفته است.

وی هدف اصلی کنسرسیوم را در وهله اول معرفی محصولات و در مرحله بعدی صادرات است.
 
بابایی با اشاره به پیش رو بودن نمایشگاه امپکس نیز گفت: با همکاری شرکت شهرک‌ها غرفه‌ای در اختیارداریم که محصولات چرم در این غرفه به نمایش گذاشته خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ۶ دوره آموزشی در زمینه چرم داشتیه ایم، افزود: برای آموزشگاه‌های آزاد استان آموزش تخصصی پالتو چرم را داریم.
 
بابایی با بیان اینکه به دلیل دسترسی منابع مواد خام چرم در استان می‌توان به اشتغال آن امیدوار بود، افزود: در حال حاضر ۵ هزار نفر در ۶۰۰ کارگاه کفش زنانه در همدان اشتغال دارند.
 
وی خاطر نشان ساخت: با کیفیت‌ترین چرم سبک از نوع گوسفندی و بز در همدان تولید و به صورت خام صادر می‌شود و متاسفانه در بخش فراوری مشکل داریم و خلا مهارت کاملا در صنعت چرم محسوس است.

بابایی در پایان از همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای استان و شرکت شهرک‌ها و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و پارک علم و فناوری به جهت همکاری مناسب با خانه طراحان و طرح تکاپو تقدیر و تشکر کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار