مدیر کل میراث فرهنگی قزوین خبر داد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: عملیات فار دوم پروژه مرمت و ساماندهی تیمچه سرباز واقع در شمال سرای قیصریه بازار قزوین آغاز شده است.
کد خبر: ۶۲۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 01 July 2018

آغاز عملیات مرمت تیمچه سرباز در قزوینبه گزارش تابناک قزوین، محمدعلی حضرتی با اعلام این خبر افزود: تیمچه تاریخی سرباز یک بنای تاریخی ارزشمند به ‌جای مانده از دوره صفوی-قاجار در مجموعه عظیم و باشکوه بازار قزوین است که به ‌علت پیشینه کهن خود و واقع شده در بافت تاریخی این شهر، محافظت و جلوگیری از تخریب بخش‌ های مختلف آن از سال گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.


این مقام مسئول با اشاره به روند مرمت این بنای تاریخی اظهار کرد: با توجه به آسیب ‌های وارد شده، در فاز نخست ساماندهی بام آن در قالب اجرای طرح مشارکتی با کسبه بازار، تیرماه سال 96 اجرا و فعالیت ‌های مرمتی آن شامل برداشت بافت فرسوده بام، حمل خاک و نخاله، اجرای کانال ناکش، استحکام ‌بخشی، زنبوره کردن و دوغاب ‌ریزی طاق‌ها، کرم بندی، پوکه‌ریزی و سیمان بام، بندکشی، عایق‌کاری رطوبتی، مرمت ‌های موضعی و مرمت مجموعه سر در ورودی صورت گرفت.


وی با اشاره به آغاز فاز دوم ساماندهی و مرمت این بنا، یادآور شد: در این بخش، ادامه بام سازی و احیاء، مرمت و نوسازی بخش های نیمه تخریب شده ضلع شمالی، بدنه ‌های آجری، استحکام بخشی، اجرای طاق و تویزه‌های حجرات، سبک‌سازی بخشی از بام، رواق ضلع شمالی با الگوی سنتی چوبی، بندکشی، کف‎‎ سازی و آجر فرش به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.


به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، کار مرمت و بازسازی این پروژه با یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به انجام می رسد.


تیمچه تاریخی سرباز بنایی 2 طبقه واقع در شمال سرای قیصریه در دوم شهریور 78 با شماره 2408 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ورودی این بنا قوس کلیلی داشته و لچکی ‎های طاق نمای حجره ‌ها با کاشی‌ های زرد و صورتی از صحنه‌ های کار، گل و پونه و پرندگان تزئین و درهای این تیمچه نیز از ارسی‌ها چوبی استفاده ‌شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار