بوی تعفن مقابل واحد‌های صنفی مرغ و ماهی‌فروشی ابتدای خیابان شهدا باعث گلایه برخی از شهروندان شده بود که پس از اینکه موضوع با مدیران مربوطه در میان گذاشته شد دستور پیگیری را صادر کردند.
کد خبر: ۶۲۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ 21 June 2018
بوی تعفن مقابل واحد‌های صنفی مرغ و ماهی‌فروشی ابتدای خیابان شهدا باعث گلایه برخی از شهروندان شده بود که پس از اینکه موضوع با مدیران مربوطه در میان گذاشته شد دستور پیگیری را صادر کردند.

به گزارش فارس، بوی تعفنی که در ابتدای خیابان شهدا و ورودی بازار سرگذر این روز‌ها به مشام می‌رسد هم سلامت شهر و شهروندان را به خطر می‌اندازد و هم وجهه مناسبی برای شهر تفریحی و توریستی همدان ندارد.

پیگیری این موضوع مرا به واحد‌های مرغ و ماهی‌فروشی برد که کارشان بسته‌بندی قطعات خرد شده مرغ است و پسماند‌ها و پساب‌های خود را با آب‌های فشاری راهی پیاده‌رو‌های مقابل واحد‌های صنفی می‌کنند.

گرمای هوا باعث می‌شود مواد فسادپذیر موجود در این پسماند‌ها به سرعت فاسد شده و بوی تعفن آن فضا را پر کند تا جایی که اغلب شهروندان را از تردد در این منطقه پشیمان کند.

پسماند‌های مرغ و ماهی با فشار آب راهی پیاده‌راه شده و به محلی برای تجمع انواع حشرات، آلودگی‌ها و در نتیجه بیماری‌ها تبدیل می‌شود، این وضعیت ممکن است برای شهروندان به ویژه کودکان و سالمندان خطرآفرین باشد.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروش شهرستان همدان وجود این معضل را تأیید کرد و از ابلاغ اخطار‌ها و تذکرات مختلف به این واحد‌های صنفی خبر داد و وظیفه برخورد جدی با این واحد‌ها را متوجه دامپزشکی و بهداشت محیط کرد.

مدیران ارشد این دو سازمان نیز پس از پیگیری خبرگزاری فارس، دستورات لازم برای پیگیری و برخورد با این واحد‌های صنفی متخلف را صادر کردند؛ البته مرکز بهداشت محیط شهرستان همدان اعلام کرد که گزارش مردمی به این نهاد نرسیده و راهکار دائمی برای حل این معضل را ارتقای فرهنگی و خودکنترلی واحد‌های صنفی دانست تا این معضل یکبار برای همیشه برطرف شود؛ ضمن آنکه اعلام کرد این مسأله نافی وظایف آن‌ها نمی‌شود و برخورد با متخلفان بدون اغماض انجام خواهد شد.

مسأله مهم آن است که سلامت جامعه محلی برای کوتاهی نیست و باید با جدیت فاکتور‌های آن را رعایت کرد. با این وجود مسأله وضعیت نامناسب واحد‌های صنفی مرغ و ماهی‌فروش تازگی ندارد و همواره وجود داشته ضمن آنکه باید اشاره کرد وضعیت امروز نسبت به گذشته ارتقا یافته، اما به مرحله تکامل نرسیده و تا رسیدن به استاندارد‌های بهداشتی فاصله داریم.

تذکر دادیم، توجه نمی‌شود

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشی شهرستان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه مخالف وضعیت موجود در مرغ‌فروشی‌های ابتدای خیابان شهدا هستیم، افزود: ما هم از صدور پروانه برای برخی از این واحد‌ها صادر نکردیم.

جواد عاشوری با بیان اینکه اخطار‌های مکرری هم صادر کردیم، که توجه نکردند، تصریح کرد: واحد‌های بسته‌بندی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تخلفاتی را انجام می‌دهند که بهداشت محیط و دامپزشکی باید برخورد کند.

وی ادامه داد: کلاس‌های آموزشی مختلف برای این افراد به ویژه در مرکز بهداشت محیط برگزار می‌شود، اما توجهی به این موارد از سوی برخی از واحد‌های صنفی صورت نمی‌گیرد.

برخورد بدون اغماض

رئیس بهداشت محیط شهرستان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه کارشناس بهداشت محیط در منطقه خیابان شهدا به صورت مداوم رصد می‌کند، اظهار کرد: موادی که در مرغ‌فروشی‌ها عرضه می‌شود فسادپذیر بوده و پساب‌های تولید شده از شستشو‌ها باید به نحو صحیحی مدیریت شود و از رهاسازی آن در معابر جلوگیری شود.

حسین خالقی‌مجد با اشاره به اینکه اگر واحد‌های صنفی مرتکب تخلف شوند، وظیفه مرکز بهداشت است که برخورد کند، افزود: البته در مورد بوی بد ابتدای خیابان شهدا گزارش مردمی به دست ما نرسیده است.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه ۱۴۹۰ در میان بگذارند و نتیجه آن نیز از طریق همان سامانه به شهروندانی که شکایت کردند، اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه البته ما هم معتقدیم که شرایط در مرغ فروشی‌های ابتدای خیابان شهدا مناسب نیست، تصریح کرد: البته با اعلام رسانه‌ها به صورت ویژه این گزارش را پیگیری و با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس بهداشت محیط شهرستان همدان با بیان اینکه این مسأله یک بحث فرهنگی است، ادامه داد: ثبات، پایداری و استمرار یک فرآیند مشارکت همگانی را می‌پذیرد و با نظارت صرف و برخورد قهری نمی‌توانیم به موفقیت کامل برسیم.

وی با تأکید بر اینکه کارشناسان و بازرسان مرکز بهداشت تنها در حوزه مواد غذایی ورود نمی‌کنند و وظایف گسترده‌ای دارند، خاطرنشان کرد: کنترل آب منطقه، بازدید از مدارس، مدیریت صحیح پسماند، نمونه برداری اعم از مواد غذای و کالا‌های بهداشتی که نیاز به صرف زمان دارد و کارشناس نمی‌تواند در همه واحد‌های صنفی در یک زمان حضور داشته باشد.

خالقی‌مجد با بیان اینکه خودکنترلی شعار اصلی سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۳ بود، گفت: این مسأله مهمترین و اساسی‌ترین راهکار است تا هر فرد ارائه‌دهنده خدمات بر رعایت بهداشت حساسیت داشته باشد بهترین اتفاق رقم خواهد خورد.

وی اظهار کرد: البته این مسأله نافی وظایف ما نیست و قطعا در این حوزه‌ها ورود خواهیم کرد و بدون اغماض برخورد لازم انجام می‌شود.

پیگیری می‌کنیم

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه بازرسی و نظارت بر مرغ‌فروشان همواره انجام می‌شود، اظهار کرد: مواردی هست که باید واحد‌های صنفی عرضه‌کننده مرغ در ابتدای خیابان شهدا رعایت کنند.

محمودرضا رسولی با بیان اینکه با توجه به اینکه قطعات مرغ به شکل بسته‌بندی ارائه می‌شود، افزود: به همین دلیل شستشوی مرغ در این واحد‌ها محلی از عراب ندارد.

وی با اشاره به اینکه مسؤولیت رعایت بر بهداشت بیرونی واحد‌های صنفی بر عهده بهداشت محیط است، تصریح کرد: مسؤولیت نظارت بر محصولات خام آن‌ها بر عهده دامپزشکی است که با جدیت بر وسایل مختلف آنان به ویژه سرمایشی نظارت می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در پایان سخنان خود از انجام اقدامات لازم برای حل این مشکل در ابتدای خیابان شهدا خبر داد و دستور پیگیری صادر کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار