مدیرکل ثبت اسناد و املاک کرمان:
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان از کاهش ۵۰ درصدی تخلفات دفترخانه ها در این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۲۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 20 June 2018

رضا طالبی زاده پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت قوه قضائیه اظهار داشت: زمانی صحبت از قوه قضائیه پیش می آید خیلی ها فکر می کنند قوه قضائیه فقط داگستری و دادسرا است.

وی افزود: قوه قضائیه به غیر از دادگستری و دادسرا از سازمانهای ثبت اسناد و املاک، پزشکی قانونی، زندان ها، تعزیرات حکومتی و بازرسی کل کشور تشکیل شده است.

طالبی زاده تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک از جایگاه بسیار مهمی در کشور برخوردار است و مردم همه با ادارات، دفترخانه های رسمی ثبت، دفاتر ازدواج و طلاق و ... سر و کار دارند و در این زمینه از آگاهی لازم برخوردار هستند.

وی بیان داشت: سازمان ثبت در گذشته بین مردم و مسئولان این طور جا افتاده بود که هنوز انقلاب از آن گذر نکرده است اما امروز این سازمان مانند گذشته سنتی نیست و تبدیل به یک سازمان نوین و با استفاده از فناوری های جدید شده است.

طالبی زاده عنوان کرد: امروزه سازمان ثبت اسناد و املاک بیش از ۹۰ درصد از خدمات ثبتی خود را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می کند.

مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک استان کرمان ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک بیشتر در زمینه ثبت اسناد در بخش تثبیت مالکیت اراضی دولتی و مردم شناخته می شود.

وی گفت: قانون جامعه کاداستر یا حدنگار در اواخر سال ۹۳ تصویب شد و پنج سال سازمان ثبت مکلف شد با همکاری وزارتخانه های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی اراضی دولتی و مردمی را سند دارد کند.

طالبی زاده ابراز داشت: اکنون در سال چهارم این طرح قرار داریم که چهار ماه هم از آن گذشته و علیرغم همه مشکلاتی که در قانون حدنگار و کمبود بودجه، عدم اختصاص بودجه داشته ایم توانسته ایم کارهای قابل توجهی انجام دهیم.

وی گفت: در کل کشور طبق آخرین آمار ۱۴۳ میلیون هکتار اراضی ملی منابع طبیعی داریم و از این میزان ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار کل کشور تثبیت شده است و سهم استان کرمان ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار تثبیت شده یعنی سند مالکیت کاداستر صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان بیان داشت: تا پایان سال ۹۶ در سطح استان کرمان ۱۷ میلیون اراضی دولتی داریم که ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار آن تثبیت شده و بیش از ۱۵ میلیون از ۱۷ میلیون هکتار اراضی دولتی جانمایی شده است.

طالبی زاده تصریح کرد: اگر بخواهیم جلوی معضلات حقوقی مردم و دولت را بگیریم باید به تثبیت مالکیت اراضی دولتی اهمیت دهیم و مردم را تشویق کنیم که معاملات خود را با سند رسمی انجام دهند. بیش از ۴۵ درصد پرونده هایی که در دادگستری استان کرمان مطرح می شود مربوط به زمین و مسکن است.

وی افزود: طی سه سال متوالی استان کرمان رتبه اول کشور در زمینه تثبیت اراضی دولتی را کسب کرده است.

طالبی زاده با اشاره به اینکه بیشترین مراجعه مردم در زمینه تثبیت املاک به نقشه برداران و نمایندگان ثبت است، ابراز داشت: سال گذشته در سطح استان کرمان ۱۳ ایستگاه ماهواره ای در ادارت ثبت راه اندازی کرده ایم. این ایستگاه ها با فاصله ۱۰۰ کیلومتری با یکدیگر هستند که کار نقشه برداری اراضی و تعیین حدود را انجام می دهند که این امر خطای حداکثر سه میلیمتری دارد و از اختلافات جلوگیری می کند.

وی اظهار داشت: ما در زمینه بحث اسکن و آرشیو پرونده های ثبتی در سطح کشور پیشتاز هستیم و پرونده هایی که ۹۰ سال قدمت دارند ترمیم شده و از آنها اسکن گرفته شده است و هر جا که اسناد بزرگ بودند و امکان اسکن وجود نداشت عکس گرفته شده و در سامانه وجود دارد.

طالبی زاده عنوان کرد: از مجموع ۲۱ واحد ثبتی که در استان کرمان داریم در ۱۲ واحد ثبتی شهرستان ها تمامی پرونده های قدیمی ترمیم شده و ازآنها اسکن و عکس گرفته و داخل سیستم آرشیو شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان ادامه داد: اگر تا پایان سال تامین اعتبار صورت گیرد در ۱۱ واحد ثبتی شهرستانی کار ترمیم، اسکن و عکس آرشیو پرونده های ثبتی در سامانه به پایان می رسد.

وی عنوان کرد: سال گذشته مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به یک شرکت خصوصی برای بحث جانمایی و تثبیت پنج هزار هکتار از پلاک های تسریع داخل شهر کرمان را داده ایم این پلاک ها مشکلات زیادی داشتند و تداخلات زیادی بین این پلاک ها به وجود آمده بود و مردم هم متضرر از این موضوع بود.

وی گفت: ما دراین زمینه به همراه چند استان دیگر به صورت پایلوت انجام داده ایم و به دنبال این هستیم این کار را ادامه دهیم تا مشکلات ثبتی مردم در شهر کرمان و شهرهای دیگر استان را حل کنیم.

وی تا کید کرد: قبل از الکترونیکی شدن دفترخانه های تخلفات متعددی داشتیم در سال ۹۵، ۹۹ پرونده تخلفی برای سردفتران و دفتریاران در دادگاه انتظامی تشکیل شد که در سال ۹۶ با الکترونیکی شدن کارها در دفترخانه ها این آمار به ۵۰ تخلف رسیده و در این زمینه ۵۰ درصد تخلفات کاهش پیدا کرده اند.

طالبی زاده گفت: سامانه الکترونیکی دفترخانه ها به سامانه ثبت اسناد و املاک متصل است و سندی که در دفاتر صادر می شود در سازمان مشخص است و جای هیچ گونه جعل و تخلف وجود ندارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان افزود: در سال جاری قرار است تمامی اوراق پرونده های دفترخانه های رسمی توسط خود آنها اسکن شود اما راهکار آن را باید خود سازمان پیدا و ابلاغ کند.

وی تصریح کرد: در دفاتر استاد رسمی استان کرمان در سال ۹۶؛ ۶۳۴ هزار سند تنظیم شده است و سند مالکیت کاداستر که خود ادارات ثبت صادر کرده اند ۷۹ هزار برگ سند (سند تک برگ) است.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار