رئیس سازمان نظام پزشکی همدان گفت: عدم توجه به سیستم ارجاع، صف انتظار و نوبت‌دهی پزشکان متخصص و نامی همدان را طولانی کرده است.
کد خبر: ۶۲۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 20 June 2018
رئیس سازمان نظام پزشکی همدان گفت: عدم توجه به سیستم ارجاع، صف انتظار و نوبت‌دهی پزشکان متخصص و نامی همدان را طولانی کرده است.

به گزارش تسنیم، علیرضا مدرکیان اظهار داشت: با وجود حضور بسیاری از متخصصان زبده و با تجربه در همدان، اما هنوز بسیاری از مردم اصرار به دریافت خدمات پزشکی از یک پزشک خاص را دارند.

وی تصریح کرد: مردم ما هرم ارجاع پزشکی را رعایت نمی‌کنند و در صورت بروز کوچکترین مشکل و یا بیماری به سراغ پزشکان متخصص و فوق‌تخصص می‌روند درحالیکه آن‌ها باید در مرحله اول توسط یک پزشک عمومی ویزیت شوند و در حالت نیاز به سمت متخصصان ارجاع داده شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان افزود: وقتی مردم برای کوچکترین بیماری که توسط یک پزشک عمومی هم به خوبی درمان می‌شود به سراغ پزشکان متخصص و فوق‌تخصص می‌روند در واقع حق بیماران واقعی که نیاز به ویزیت فوری متخصصان دارند را ضایع می‌کنند.

افزایش تعداد کلینیک و پزشکان هم مشکل شلوغی مطب‌ها را حل نکرده است

مدرکیان با بیان اینکه در چند سال گذشته دولت هزینه‌های زیادی را به بخش سلامت اختصاص داده و تعداد کلینیک‌های ویژه و پزشکان متخصص چند برابر شده است، ابراز کرد:، اما متاسفانه باز هم مشکل طولانی شدن صف انتظار و نوبتی پزشکان رفع نشده است.

وی با گلایه از اینکه در برخی مواقع شاهد سیستم القای بیماری به مردم هستیم، تصریح کرد: رسانه‌ها و برنامه‌های صداوسیما نباید مدام به بیماری‌ها و بروز و شیوع سرطان بپردازند چراکه این اقدام موجب می‌شود مردم با مشاهده کوچکترین علامتی خود را بیمار پندارند و به سراغ پزشکان متخصص آن رشته بروند.

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان گفت: رسانه‌ها به کمک ما بیایند تا بر روی هرم ارجاع پزشکی کار کنیم، وقتی مردم سیستم ارجاع را یاد بگیرند و بر اساس آن عمل کنند بدون شک صف مراجعان پزشکان متخصص کمتر بوده و با فرصت و توجه بیشتری به درمان بیماران می‌پردازند.

ویزیت بیماران عمومی توسط پزشکان متخصص اتلاف منابع است

مدرکیان با بیان اینکه پزشکان متخصص و خاص ما برای ویزیت بیماران ارجاعی و مواقع بحرانی تربیت شده‌اند، ابراز کرد: ویزیت بیماران عمومی توسط پزشکان متخصص نوعی اتلاف منابع است.

وی افزود: بسیاری از بیماران واقعی نیاز به دریافت خدمات ویژه دارند، اما متاسفانه افراد دیگری جای آن‌ها را گرفته‌اند و در خدمت‌رسانی به آن‌ها وقفه ایجاد می‌کنند.

به پزشکان بخاطر ویزیت‌های همزمان چند نفره تذکر داده‌ایم

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان با بیان‌اینکه برخی از پزشکان همزمان بیش از یک نفر را در اتاق ویزیت فرا می‌خوانند می‌کنند، ابراز کرد: گرچه علت این امر هم مراجعه بی‌شمار مردم به مطب‌های پزشکان است، اما با این حال به پزشکان متخلف تذکر داده‌ایم.

مدرکیان درخصوص مدت زمانی که باید هر پزشک برای بیمار اختصاص دهد، تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل و آنچه برای ما ابلاغ شده باید هرپزشک متخصص ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از زمان را به ویزیت بیماران اختصاص دهد که در بسیاری از رشته‌ها عملیاتی نیست.

وی افزود: اگر پزشک برای هر بیمار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان بگذارد بدون شک صف‌های انتظار و نوبتی ویزیت بیماران به ماه‌های درازی می‌انجامد و بازهم مردم شاکی خواهند بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان از مردم خواست تا در مرحله اول ویزیت به سراغ پزشکان متخصص نروند و سیستم ارجاع را رعایت کنند. به عنوان مثال نیرو‌های ماما را برای مراقبت‌های بارداری تربیت کرده‌ایم، اما متاسفانه مادران باردار به جای مراجعه به کارشناسان مامایی به سراغ پزشکان متخصص زنان و زایمان می‌روند که این امر موجب شلوغی مطب متخصصان زنان و در نتیجه کاهش کیفیت خدمات رسانی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار