ناهماهنگی بین تولیدکنندگان مبل و منبت استان به ویژه شهرستان ملایر به عنوان یک قطب کشوری در کنار بخشنامه‌های رنگارنگ دولتی که هر روز تغییر می‌کنند و مشکل واردات چوب به کشور باعث شده صنعت مبل و منبت به خطر بیفتد.
کد خبر: ۶۲۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ 20 June 2018
ناهماهنگی بین تولیدکنندگان مبل و منبت استان به ویژه شهرستان ملایر به عنوان یک قطب کشوری در کنار بخشنامه‌های رنگارنگ دولتی که هر روز تغییر می‌کنند و مشکل واردات چوب به کشور باعث شده صنعت مبل و منبت به خطر بیفتد.

به گزارش فارس، بدون تردید شهرستان ملایر به عنوان قطب تولید مبل و منبت کشور محسوب می‌شود که تولیدات آن در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما شرایط فعلی کشور به ویژه افزایش قیمت ارز باعث شده کارگاه‌های بی‌شمار تولید مبل با تمام ظرفیت نتوانند به تولید بپردازند و برخی از آن‌ها نیز به ورطه تعطیلی بیفتند چراکه در حال حاضر تأمین چوب مناسب تولید مبل بنا به دلایل مختلف با دشواری‌های بسیاری مواجه است. 

همین مسأله باعث شد جستجو برای یافتن تصویری صحیح از مشکل و راهکار آن را آغاز کنیم، برخی از تولیدکنندگان از لزوم ایجاد یک تعاونی برای تولیدکنندگان سخن به میان آوردند تا در قالب شرکتی معبر و با پشتیبانی بتواند با تجمیع نقدینگی‌ها این خرید‌ها را انجام دهد.

پس از پیگیری این مسأله متوجه شدیم که چنین تعاونی وجود دارد و حدود ۱۲ سال است که از آغاز به کار آن گذشته است، اما به دلیل یک دل نبودن اعضا و خلأ اعمال همکاری لازم هنوز نتوانسته است به اهداف تعریف شده برسد. مسؤولان تعاونی معتقد بودند که اعضا وظایف خود را انجام نمی‌دهند و نمی‌توان دلیل عدم موفقیت‌ها را یکسره به گردن دولت انداخت.

دشواری در تأمین چوب

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل و منبت ملایر در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه به دلیل نبود چوب لازم برای تولید مبل و منبت بسیاری از کارخانه‌ها به ورطه تعطیلی افتادند، اظهار کرد: از آنجا که قیمت ارز افزایش یافته و امکان دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست، چوب مورد نیاز برای تولید محصولات نهایی تأمین نمی‌شود.

ناصر فرهانی با اشاره به اینکه امکان تأمین چوب از داخل کشور فراهم نیست، افزود: به جنگل‌ها یک تنفس ۱۰ ساله تعلق کرده که تاکنون سه سال از آن گذشته و هفت سال باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تاکنون چوب‌های داخل جنگل و یا انبار‌ها را استفاده می‌کردیم که به اتمام رسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر چوب باید از خارج کشور وارد شود که در موعد مقرر نمی‌رسد چرا که گران بوده و به پول نقد نیاز دارد.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل و منبت ملایر با اشاره به اینکه چوب افزایش قیمت داشته است؛ اما امکان افزایش قیمت نهایی برای تولیدکننده وجود ندارد، ادامه داد: قانوناً ما تنها می‌توانیم سالانه یک بار افزایش قیمت داشته باشیم در حالی که در شرایط فعلی ماهانه شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید از کشور گرجستان چوب وارد شود، خاطرنشان کرد: البته از اوکراین و ترکیه هم واردات داریم، اما بهترین چوب برای تولید مبل و منبت در گرجستان است و پس از آن می‌توان از چوب اوکراینی استفاده کرد.

فرهانی با اشاره به اینکه هیچ کارگاهی نمی‌تواند خودش به تنهایی چوب وارد کند، گفت: تاجر باید نسبت به واردات چوب اقدام کند که به گفته خودشان به آن‌ها دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه دلار دولتی به همه تجار تعلق نمی‌گیرد، اظهار کرد: تجار چوب اعلام می‌کنند دلار برای واردات چوب دریافت نکردند به همین دلیل باید یک شرکت تعاونی وارد عمل شود و برای ورود چوب ساماندهی لازم را انجام دهد.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل و منبت ملایر با اشاره به اینکه ثبت سفارش و رسیدن آن به کارگاه حداقل یک سال زمان نیاز دارد، افزود: در شرایط فعلی که تأمین چوب کار ساده‌ای نیست بسیاری از واحد‌های تولیدی تعطیل شدند و بقیه کارگاه‌ها نیز یک سال زمان ندارند.

وی با بیان اینکه هزاران کارگاه مبل و منبت در ملایر وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از کارگاه‌های اسکلت‌سازی با نیمی از ظرفیت فعالیت می‌کنند و حقوق کارگران نیز به دلیل کاهش تولیدات، کاهش یافته است.

فرهانی با اشاره به اینکه نقدینگی لازم برای واردات چوب توسط کارگاه‌ها به دلیل نیاز به نقدینگی کلان وجود ندارد، ادامه داد: دولت نیز به طور مستقیم نمی‌تواند ورود کند و برای حل مشکل یافتن و یا ایجاد یک شرکت خصوصی را پیشنهاد می‌کند.

تعاونی تشکیل شده است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به اینکه تعاونی مبل و منبت ملایر ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: جلسه‌ای نیز با مسؤولان بانک توسعه تعاون برگزار شد که نقدینگی لازم برای وارد چوب را تأمین کنیم.

محمد کاظمی با بیان اینکه تمام صنایع برای تأمین مواد اولیه با توجه به نوسانات ارز با مشکل مواجه شدند، گفت: اگر مشکل صنعت مبل و منبت بیشتر خود را نشان می‌دهد به دلیل این است که در داخل امکان تأمین چوب مورد نیاز وجود ندارد و واردات آن نیز با مشکل مواجه است.

وی اظهار کرد: با توجه به ارتباطی که با کشور غنا ایجاد شده، آن‌ها قول تأمین چوب مورد نیاز را داده‌اند که در عوض قرار شده مبل و منبت به این کشور ارسال شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چوب از کشور غنا با قیمت مناسبی وارد خواهد شد، افزود: مقدمات کار در حال انجام است و اتاق بازرگانی مذاکرات را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه چوب گرجستان مطلوب است، اما کیفیت چوب غنا از ایران بهتر و از گرجستان و اوکراین پایین‌تر است، تصریح کرد: فعلا چاره‌ای جز این کار را نداریم و در حال تأمین تسهیلات مورد نیاز برای واردات چوب هستیم.

مشکل اصلی ناهماهنگی داخلی است

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان مبل و منبت نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه چندین سال است به دنبال تشکیل تعاونی برای صنعت مبل و منبت هستیم، ادامه داد: البته ما تنها به دنبال تأمین چوب و مواد اولیه برای استان هستیم و تنها ملایر را پیگیری نمی‌کنیم.

محمد قهری‌صارمی با بیان اینکه بخش از مشکلات به دولت و بخشی به کوتاهی فعالان و تولیدکنندگان بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: ما هنوز به مرحله دریافت دلار نرسیدیم و مشکلات در مراحل پیشین است.

وی با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون آمادگی کامل برای همکاری با تعاونی مبل و منبت را دارد، گفت: البته اعضا نیز باید وظایف خود را بر مبنای قانون برای تکمیل فرآیند‌های لازم انجام دهند.

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان مبل و منبت با بیان اینکه این تعاونی ۱۲ سال سابقه دارد، اظهار کرد: البته همه کاستی‌ها را نباید به گردن دولت انداخت با وجود اینکه کوتاهی‌هایی دارد و شعار‌های بدون عملی هم می‌دهد.

وی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون کشور به شعبه همدان دستورات لازم را صادر کرد، افزود: باید آورده لازم را به بانک ببریم تا تسهیلات لازم را دریافت کنیم که هنوز اعضای تعاونی سهم خود را پرداخت نکرده است.

‌صارمی با اشاره به اینکه تشکیل تعاونی را تنها با هدف خرید چوب خارجی دنبال نمی‌کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر ضایعات چوب کارگاه‌ها آتش زده می‌شود که به دنبال اخذ تسهیلات برای تعاونی و ایجاد واحد صنعتی برای استفاده بهینه از این ضایعات هستیم.

وی با بیان اینکه این ضایعات را می‌توان جمع و تبدیل به ورق‌هایی کرد که برای تعاونی سودده باشد، ادامه داد: امروز این واقعیت است که همکاری لازم بین تولیدکنندگان مبل و منبت وجود ندارد.

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان مبل و منبت خاطرنشان کرد: دولت اعلام آمادگی کرده ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی تولیدکنندگان مبل و منبت بپردازد و تنها منتظر انجام وظایف اعضا و تولیدکنندگان هستیم تا بتوانیم از این تسهیلات استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار نفر دارای پروانه تولید هستند، گفت: اگر هر یک از افراد یک میلیون تومان آورده داشته باشد مبلغ آن قابل توجه می‌شود که در کنار تسهیلات دولتی می‌تواند تحول‌آفرین باشد.

صارمی اظهار کرد: این تعاونی اهدافی، چون واردات چوب از گرجستان، ایجاد کارخانه نئوپان‌سازی و خرید رنگ، پارچه و فوم را دنبال می‌کند که خرید را به صرفه می‌کند.

بخشنامه‌های رنگارنگ بلای جان تولید

وی درباره وضعیت دلار نیز افزود: دلار وقتی از ۳ هزار و تومان به ۶ تا ۷ هزار تومان می‌رسد چگونه می‌توانیم مواد اولیه و خطوط تولید وارد کنیم؟

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان مبل و منبت با بیان اینکه دولت باید در این حوزه باید از تولیدکنندگان حمایت کند، تصریح کرد: متأسفانه هر روز نیز با یک دستورالعمل و بخشنامه جدید هستیم که باعث مشکلات بسیاری شده است.

وی تأکید کرد: اگر امروز مبلمان کشور ترکیه از مبلمان داخلی ارزان‌تر تمام می‌شود به دلیل حمایت و یارانه دولتی است که به تولیدکنندگان ترک پرداخت می‌شود، اما تولیدکننده ایرانی از این حمایت‌ها برخوردار نیست.

خوشه صنعتی مبل و منبت ملایر یکی از نخستین اولویت‌های ایجاد خوشه توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بود که توسط شرکت استانی اجرا شد، پروانه اتمام این خوشه نیز صادر شده و شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز مدعی است اهداف خوشه را در این حوزه پیاده کرده است؛ اما در عمل می‌بینیم این خوشه نتوانسته در هم‌افزایی منابع و البته ایجاد هماهنگی در خوشه موفق عمل کند، این در حالی است که یک شهرک صنعتی تخصصی نیز در شهرستان ملایر وجود دارد.

با این وجود شرکت شهرک‌های صنعتی استان این خوشه را تمام شده دانسته و حتی فیلم مستند آن را نیز تهیه کرده و با این پشتوانه خوشه صنعتی مبل و منبت تویسرکان و نهاوند را نیز کلید زده است. بدون تردید اگر این خوشه موفق می‌شد که به اهداف تعریف شده برسد، امروز با معضل نبود یک تعاونی مواجه نبودیم، تعاونی که بتواند نیاز‌های اولیه تولید را برطرف کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار