مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: مراکز علمی و پژوهشی از پرداختن به مبانی توحیدی و دینی رفتار‌های اجتماعی غافل شده‌اند.
کد خبر: ۶۲۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 20 June 2018
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: مراکز علمی و پژوهشی از پرداختن به مبانی توحیدی و دینی رفتار‌های اجتماعی غافل شده‌اند.

به گزارش مهر، حجت الاسلام علی دشتکی با بیان اینکه در پرداختن به هر موضوعی باید بر اساس مبانی توحیدی و اسلامی پیش رفت، گفت: اگر در حرکت خود مبانی اساسی توحیدی و اسلامی را مورد توجه قرار دهیم نه تنها پیشرفت و توفیق در آن کار چشمگیر خواهد بود بلکه حین حرکت می‌توان عمق و سطح آن حرکت را نیز بیشتر کرد.

وی بابیان اینکه نمونه این امر در نظام سیاسی مشهود است، گفت: امام (ره) نظام ولایی را بر اساس آیه اطیعوالله پیش گرفت و هم اکنون می‌بینیم که نظام ولایی در سطح بین‌الملل نظام سیاسی غیردینی و غیر اسلامی را به چالش کشیده و نظام بین الملل را تحت تاثیر قرارداده است.

مبانی مسایل اجتماعی از نظام توحیدی و اسلامی و قرآن استخراج شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه اگر امروز در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی قدم بر میداریم باید مبانی مسایل اجتماعی از نظام توحیدی و اسلامی و قرآن استخراج شود، گفت: باید این اصول مبنا قرار گیرد که متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده است.

وی بابیان اینکه در تاریخ اسلام بعد از حضرات ائمه معصومین شاید به تعداد کمتر از شمار انگشتان دست علما و دانشمندان دینی به مسائل اجتماعی پرداخته باشند، گفت: از قدما خواجه نصیرالدین طوسی، از افراد معاصر شهید علی مطهری و علامه جوادی آملی به این موضوع پرداخته اند و نوع پردازش آن‌ها نیز به اختصار است.

یکی از مشکلات اساسی در حوزه آسیب‌های اجتماعی نپرداختن مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی به مبانی توحیدی و دینی رفتار‌های اجتماعی است
حجت الاسلام علی دشتکی با بیان اینکه خروجی این پرداختن‌ها نشان دهنده آن است که در رفتار فرهنگی و اجتماعی که مبانی زندگی اجتماعی را تشکیل می‌دهند تامل نشده است، گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه آسیب‌های اجتماعی نپرداختن مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی به مبانی توحیدی و دینی رفتار‌های اجتماعی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه همین امر سبب شده در حوزه برنامه ریزی و سیاستگزاری؛ مسائل اجتماعی مغفول بماند، گفت: این موضوع همچنان نیز مورد غفلت است هرچند گاهی به صورت شعاری و گفتاری مطالبی در خصوص آن عنوان می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ حرکت قابل توجهی از سوی مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دیده نمی‌شود، گفت: در باب رفع آسیب‌های اجتماعی لبیکی از سوی دستگاه‌های اجرایی به «هل من ناصر» که مقام معظم رهبری در این مورد مطرح کردند شنیده نمی‌شود و تنها در گفتار و شعار و تلاش برای تامین اعتبار خلاصه شده است.

حجت الاسلام دشتکی با بیان اینکه «هل من ناصر» مقام معظم رهبری عمق دارد و ایشان بحث آسیب‌های اجتماعی را به مسائل اعتقادی و اصول اساسی نظام اسلامی ارتباط می‌دهند، گفت: حیات سیاسی و اجرایی نظام جمهوری اسلامی ایران به بحث سلامت اجتماعی ارتباط دارد.

وی با تاکید براینکه متاسفانه تاکنون برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی قدم جدی آنچنانی که تاثیرگذار باشد برداشته نشده است، گفت: البته در حد مقدورات اقداماتی انجام شده که کافی نیست.

ایده‌ها و خلاقیت‌ها به کار گرفته شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه در قدم اول باید مبانی را شناسایی و سپس این مبانی را برای کاربردی و راهبردی کردن اولویت بندی و سپس اجرا کرد، گفت: در قدم سوم باید ایده‌ها و خلاقیت‌ها به کار گرفته شود.

حجت الاسلام دشتکی با بیان اینکه بکارگیری شیوه‌های نوین اجرایی در بستر فضای حقیقی و مجازی در این راستا راهگشا است، گفت: متاسفانه امروز چندان از ظرفیت فضای مجازی برای برنامه ریزی حوزه سلامت اجتماعی و ترویج مبانی آن استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای این ۳ مرحله مستلزم آن است که بستر اجرایی برای رسیدن به سلامت اجتماعی مهیا باشد، گفت: شاه بیت این بسته اجرایی؛ محتوای غنی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه خوشبختانه به لحاظ محتوایی در غنای کامل هستیم و از نظر سرمایه نیروی انسانی نیز دست ما پر است، گفت: باید با بهره‌مندی از توان افرادی که قدرت اجرای بسته پیشنهادی را دارند ضمن محور قراردادن مردم در اجرای برنامه‌ها وارد عمل شد.

محور قرار دادن مردم در اجرای کار‌ها

حجت الاسلام دشتکی اصل اساسی تحقق این امور را محور قرار دادن مردم در اجرای کار‌ها دانست و ادامه داد: این حضور با مدیریت افرادی خاص انسجام لازم را به دست می‌آورد به طوری که ظرفیت‌های مردمی در اجرای کار‌ها به خط شوند.

آسیب‌های اجتماعی با امور اعتقادی، سیاسی و اجرایی گره خورده است
وی به ضرورت پرداختن به مسایل اجتماعی اشاره کرد و با بیان اینکه امروز آسیب‌های اجتماعی با امور اعتقادی، سیاسی و اجرایی گره خورده است، گفت: رفع این آسیب‌ها به منزله برداشتن سدی از مقابل نظام اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بابیان اینکه ضرورت رفع آسیب‌های اجتماعی در حد یک فریضه برای مسئولان به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی است، گفت: بر همین اساس در استان همدان در حد توان سیاستگزاری و برنامه ریزی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه‌ها با محوریت محتوای غنی و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی مدنظر قرار دارد، گفت: این موارد در قالب یک بسته برای استان همدان تعریف شده است.

حجت الاسلام دشتکی قدم اول اجرای این بسته را تشکیل شورای فرهنگی محلات عنوان کرد و گفت: در راستای استفاده از ظرفیت‌های مردمی و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی استان همدان؛ شورای فرهنگی محلات تعریف شد تا انسجام لازم در محلات فراهم شود.

وی این اقدام را حرکتی در راستای ارائه محتوای واحد با مجریان متعدد دانست و گفت: در اجرای برنامه‌های شورای فرهنگی محلات تمام دستگاه‌ها و مردم حضور تاثیرگذار دارند.

شورای فرهنگی محلات زیرساخت طرح سلامت اجتماعی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان شورای فرهنگی محلات را زیرساخت اجرای طرح سلامت اجتماعی ذکر کرد و با بیان اینکه طرح سلامت اجتماعی مستقیما با آسیب اجتماعی مقابله می‌کند، گفت: طرح سلامت اجتماعی نرم افزار مقابله با آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح سلامت اجتماعی به صورت محله محوری اجرا می‌شود، گفت: این طرح با محوریت مسجد، مدرسه و خانواده به عنوان ۳ رکن اساسی به اجرا در می‌آید و در کنار این ۳ رکن مسایل اعتقادی، تربیتی و اجتماعی در حال پیشروی است.

طرح سلامت اجتماعی یک رنگین کمان فرهنگی مذهبی و اجتماعی و اجرایی است
حجت الاسلام علی دشتکی با بیان اینکه طرح سلامت اجتماعی یک رنگین کمان فرهنگی مذهبی و اجتماعی و اجرایی است، گفت: برای تحقق این طرح کارگروه‌های متعددی در استان همدان تعریف شده است.

وی بااشاره به وظیفه کارگروه ثبت اطلاعات عنوان کرد: کارگروه ثبت اطلاعات جغرافیای منطقه را مشخص می‌کند و پس از مشخص کردن وضعیت؛ بلوک بندی و محله بندی می‌شود و سپس محلات در قالب کوچه‌های متعدد تعریف می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این طرح برای مدیریت هر بلوک و محله و کوچه مسئولی از همان محله مشخص می‌شود، گفت: کارگروه آموزش نیز پیرامون مسایل اجتماعی با محوریت سبک زندگی اسلامی بر اساس نیاز مخاطبین آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان به تشکیل کارگروه خیرین اشاره کرد و با بیان اینکه اعضای این کارگروه ظرفیت‌های اقتصادی را شناسایی می‌کنند، گفت: این کارگروه برخی آسیب‌ها که رفع آن نیاز به حمایت مالی دارد را مدنظر قرار می‌دهند که نمونه آن اجرای طرح «مقابله با اعتیاد از پیشگیری تا درمان» بوده است.

تشکیل گروه‌های اقتصادی با استفاده از ظرفیت مردمی محله

وی با اشاره به اینکه این کارگروه همچنین در زمینه توسعه مشاغل خانگی فعال است، گفت: تشکیل گروه‌های اقتصادی با استفاده از ظرفیت مردمی محله نیز در دستور کار این کارگروه است.

حجت الاسلام دشتکی با تاکید بر ارائه آموزش‌های اجتماع محور و اقتصاد محور عنوان کرد: در مجموع ۸ کارگروه برای اجرای طرح سلامت اجتماعی در استان همدان فعال شده است که هر کارگروه با مسئولیت یکی از جوانان محله اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه سرحلقه این کارگروه‌ها ائمه جماعات مساجد محوری محله‌ها هستند که کار را پیش می‌برند، گفت: یکی از اهداف طرح سلامت اجتماعی شبکه سازی است که سعی شده در فضای حقیقی و مجازی جامه عمل به آن پوشانده شود.

سرحلقه‌های طرح سلامت اجتماعی نقاط ضعف و قوت و نیاز‌ها را بر اساس رصد خود مشخص می‌کنند
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه سرحلقه‌های طرح سلامت اجتماعی نقاط ضعف و قوت و نیاز‌ها را بر اساس رصد خود مشخص می‌کنند، گفت: در هر محله که این طرح به اجرا درآمده رضایت عمومی مردم از پیشرفت کار ملموس است.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌ها این طرح در کنترل برخی آسیب‌ها در حوزه اعتیاد، طلاق و برخی مسایل بحرانی تا حدی موفق بوده و مراکز رسمی رصدگر نیز نسبت به کاهش و کنترل برخی آسیب‌ها اقدام کرده اند.

حجت الاسلام دشتکی گفت: سال گذشته این طرح در ۱۰ محله همدان انجام شد که امسال در ۱۷ محله اجرایی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار