مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: برخی از مرگ‌های ناشی از استفاده از مواد توهم زا به علت قلابی بودن این مواد و آغشته بودن آن‌ها به قرص برنج است.
کد خبر: ۶۱۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 13 June 2018
مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: برخی از مرگ‌های ناشی از استفاده از مواد توهم زا به علت قلابی بودن این مواد و آغشته بودن آن‌ها به قرص برنج است.
 
دکتر علی احسان صالح بیان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته درصد احتمال آلوده بودن مواد قلابی توهم زا به قرص برنج و مرگ مصرف کنندگان زیاد است.

وی ادامه داد: افراد سودجو که در فروش قرص‌های توهم زا فعالیت دارند برخی مواقع قرص‌هایی را در دسترس افراد قرار می‌دهند که آلوده به قرص برنج هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: قرص برنج، ماده‌ای شیمیایی برای حفاظت از دانه‌های غلات است که پیشتر در همه عطاری و داروخانه‌ها به فروش می‌رسید.

صالح ادامه داد:، اما با گذر زمان شاهد شیوع مصرف این قرص برای خودکشی یا سهل انگاری افراد در استفاده از آن و در ادامه مسمومیت و مرگ مصرف کننده بودیم بنابراین تصمیم به عرضه محدود این قرص گرفته شد.

وی تاکید کرد: مسمومیت با قرص برنج بسیار شدید بوده و در ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد موجب مرگ فرد می‌شود، چون پادزهر و داروی ضد سم ندارد.

مدیرکل پزشکی قانونی با یادآوری اینکه مسمومیت با قرص برنج از سال ۹۲ شایع شد افزود: برای کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف قرص برنج، عرضه آن در عطاری‌ها و داروخانه‌ها ممنوع شد و هم اینک تنها مراکز توزیع سموم صنعتی اجازه عرضه آن را دارند.

صالح ادامه داد: با توجه به اینکه استفاده از این قرص در حوزه کشاورزی بلامانع است بنابراین احتمال سو مصرف آن و مرگ افراد وجود دارد.

این مقام قضایی بیان کرد: درصد بالایی از افرادی که قرص برنج مصرف می‌کنند دنبال پایان دادن به زندگی شان هستند.

دکتر صالح توصیه کرد: باید این قبیل قرص‌ها را از دسترس افراد به ویژه خردسالان دور نگه داشت و بدانیم که استنشاق بوی قرص برنج نیز می‌تواند موجب مرگ افراد شود.

هفته جاری یک بانوی ۲۹ ساله در استان همدان به علت مصرف قرص برنج جان خود را از دست داد.
 
۱۰ تن سال گذشته بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان باختند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار