راهکار برون‌رفت از آشفتگی میدان امام (ره) در همدان
با اجرای پیاده‌راه میدان امام خمینی (ره) رفت و آمد ناوگان حمل و نقل به میدان امام به ویژه اتوبوس‌ها با مشکل مواجه شده است و مردم انتظار دارند متولیان شهر هرچه زودتر برای این بی نظمی تدبیری اندیشیده و اجرا کنند.
کد خبر: ۶۱۸۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶ 13 June 2018
با اجرای پیاده‌راه میدان امام خمینی (ره) رفت و آمد ناوگان حمل و نقل به میدان امام به ویژه اتوبوس‌ها با مشکل مواجه شده است و مردم انتظار دارند متولیان شهر هرچه زودتر برای این بی نظمی تدبیری اندیشیده و اجرا کنند.

به گزارش فارس، اجرای پیاده‌راه میدان امام خمینی (ره)، خیابان بوعلی و خیابان اکباتان و اجرای پیاده‌راه در چهار خیابان باقی مانده منتهی به میدان امام (ره) که از سوی مسؤولان مطرح می‌شود این نگرانی را ایجاد می‌کند که رفت و آمد به مرکز شهر چگونه رخ خواهد داد و وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس و تاکسی چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟ عبور و مرور به مرکز اصلی شهر که تقریبا همه نیاز‌های مردم را در خود تجمیع کرده است، چگونه انجام خواهد شد؟

از مدت‌ها پیش بحث تمرکززدایی از مرکز شهر به دلیل کاهش بار ترافیکی در آن مطرح شده بود، اما بنا به دلایل مختلف از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفت و شهرداری مجبور شد برخی از اقدامات را در این راستا اجرا کند. امروز با اجرای پیاده‌راه‌ها در ابتدای چهار خیابان باقیمانده آشفتگی‌هایی در حوزه رفت و آمد اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها دیده می‌شود که مورد اعتراض شهروندان است.

مجبور به حضور در میدان امام (ره) هستیم

یک شهروند همدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بازار اصلی همدان در مرکز شهر مستقر است و اکثر مردم به این منطقه مراجعه می‌کنند؛ بنابراین مجبور هستیم به این منطقه مراجعه کنیم.

نسرین سیدی افزود: برای خرید و یا کار‌های بانکی مجبور به حضور در میدان امام (ره) هستیم بنابراین اگر اتوبوس‌ها و یا تاکسی‌ها را حذف کنند ممکن است با تداخلاتی مواجه شویم.

وی افزود: بنده از اجرای پیاده‌راه‌ها خوشحالم و بابت این اتفاق از مسوولان امر تشکر می‌کنم، اما در هر حال برای رفت و آمد‌ها و تردد اتوبوس‌ها باید تدابیری اندیشیده شود.

یک شهروند دیگر نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: سالیان دراز است که همدانی‌ها آموختند که برای رفع نیاز‌های خود به میدان مراجعه کنند و از خرید خود را از سرگذر انجام دهند.

مسعود حصارخانی با بیان اینکه روزگاری رفت و آمد به میدان با توجه به جمعیت شهر مشکل‌آفرین نبود، افزود: امروز به دلیل افزایش جمعیت و خودرو‌ها بار ترافیکی به مرکز شهر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حتما باید چاره‌ای برای حل این آشفتگی که در ابتدای خیابان‌های منتهی به میدان اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: با از بین رفتن پارکینگ سرگذر امکان خرید از این منطقه نیز با دشواری بیشتری روبه‌رو شده است.

این دغدغه‌ها را با مدیران شهرداری همدان در میان گذاشتیم که آن‌ها از تدوین طرحی خبر دادند که البته هنوز به تصویب نرسیده و تنها برای اطلاع افکار عمومی آن را با خبرگزاری فارس در میان گذاشتند.

طرحی که هنوز تصویب نشده است

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه در راستای تمرکززادیی از میدان امام خمینی (ره) پایانه سرگذر اجرا شد، اظهار کرد: امروز حدود ۷۵ دستگاه اتوبوس در این پایانه که به عنوان نخستین پایانه استان همدان محسوب می‌شود، مستقر هستند.

محمد پوروخشوری با اشاره به اینکه این اتفاق به احداث پیاده‌راه اکباتان و میدان امام کمک کرد، افزود: در مرحله دوم اتوبوس‌های موجود در چهارراه دیگر خواسته ما نیست و ایمن هم نیست، اما نیاز شهروندان را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه آشفتگی تردد را در چهار خیابان باقی مانده شاهد هستیم، تصریح کرد: طرحی تدوین شده که هنوز به تصویب مراجع ذیصلاح نرسیده و طی آن در مرحله اول اتوبوس‌های دولتی و در مرحله دوم اتوبوس‌های دولتی از رینگ اول تخلیه می‌شوند و از هر منطقه‌ای که وارد مرکز شهر شوند ساعتگرد یا پاد ساعتگرد در رینگ چرخش می‌کنند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان ادامه داد: اتوبوس‌ها دیگر ایستگاه اولیه ندارند و هر ایستگاهی می‌تواند توقفگاه باشد و به مدت زمان مشخص در هر ایستگاه توقف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در هر اتوبوس مسیر مشخص و قابل رویت برای مسافران است، خاطرنشان کرد: برای انتقال مردم از میدان امام به چهارراه‌های رینگ اول تدابیری اندیشیده خواهد شد که یا رایگان و یا با هزینه اندکی این نقل و انتقال انجام خواهد شد.

پایین بودن تعداد اتوبوس‌ها نسبت به جمعیت شهر

پوروخشوری با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی ما با جمعیت متناسب نیست، گفت: بر طبق تعریف‌های استاندارد باید به ازای هر یک‌هزار نفر یک اتوبوس در ناوگان شهری وجود داشته باشد و به عنوان مثال به ازای ۵۵۰ هزار نفر جمعیت باید ۵۵۰ دستگاه اتوبوس وجود داشته باشد تا بتوان زمان انتظار سه تا پنج دقیقه را رعایت کرد.

وی با اشاره به اینکه سرانه استاندارد در همدان از نصف هم کمتر است، اظهار کرد: در نهایت ما ۲۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که در حالت معمول ۱۷۰ تا ۱۸۰ دستگاه در حال فعالیت هستند که حتی اگر مسیر ویژه هم برای آنان در نظر گرفته شود، باز هم زمان انتظار استاندارد محقق نخواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه نباید این کمبود‌ها مانع از حرکت شود و باید از یک نقطه شروع خواهد شد، افزود: ما این طرح را تعریف کردیم و به دنبال تصویب آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه تعریف مسیر ویژه در معابر همدان به دلیل نبود عرض مناسب به جز در برخی از موارد امکانپذیر نیست و باید بیشتر روی آن فکر کرد، تصریح کرد: وقتی پایانه سرگذر در حال ساخت بود اعتراضاتی وجود داشت، اما ما به این کار اعتقاد داشتیم و آن را اجرا کردیم.

پوروخشوری با بیان اینکه وقتی مراسمی در میدان امام برگزار می‌شود امکان ارائه خدمات حمل و نقل به میدان مسدود می‌شود، ادامه داد:، اما با وجود پایانه سرگذر این امکان برای مسیر‌های منتهی به آن همواره وجود دارد و مردم نیز از این خدمات رضایت دارند.

وی با اشاره به اینکه ایراداتی هم در این منطقه وجود دارد، خاطرنشان کرد: نیاز به پله برقی در کوچه شهید همه‌کسی بود که میراث فرهنگی موافقت نکرد و یا به سرویس بهداشتی نیاز است که شهرداری منطقه ۳ در حال تدارک آن است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه در سال‌های گذشته شهرداری برای ایجاد پایانه‌ها تدابیری نیاندیشیده و زمین‌هایی برای ایجاد پایانه در نظر نگرفته است، گفت: اگر امروز به دنبال زمین برای پایانه باشیم هزینه سرسام‌آوری به دنبال خواهد داشت.

اتوبوس‌ها همواره در حرکت

وی با اشاره به اینکه ایجاد پایانه در کنار رینگ اول شهر وجود ندارد، اظهار کرد: بنابراین باید مسیر‌های همواره گردشی را تعریف کنیم و تدابیر لازم را برای مدیریت حمل و نقل با این تعداد اتوبوس بیندیشیم.

پوروخشوری با بیان اینکه طرح گردشی اتوبوس‌ها را فاز به فاز اجرا خواهیم کرد، افزود: ابتدا از اتوبوس‌های دولتی که مدیریت آنان به عهده ما است آغاز خواهیم کرد و سپس در بخش خصوصی هم اجرا می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این طرح در ذهن ما شکل گرفته و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شده است باید آن را در کمیسیون‌ها و مراجع ذیصلاح مطرح و مصوب کنیم و زمانی که مصوب شد، اجرا خواهد شد و هنوز قطعی نیست.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان تصریح کرد: قطعا این تغییر و تحول کار ساده‌ای نخواهد بود و روندی که در ۳۰ سال جریان داشته است را به سادگی نمی‌توان تغییر داد.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود و البته آینده‌نگری که در گذشته انجام نشده است، انتقال اتوبوس‌ها از مرکز به رینگ اول و چرخشی کردن بدون توقف آن یکی از راهکار‌های موثر برای پایان دادن این مشکلات باشد و بستر لازم برای اجرای پیاده راه در سایر خیابان‌های باقی مانده منشعب از میدان امام را نیز فراهم کند.

ضمن اینکه تمرکززدایی از مرکز که تاکنون با نوعی مقاومت از سوی شهروندان مواجه بوده، کم کم با اجرای این طرح‌ها محقق خواهد شد و مرکز شهر همدان که بافتی تاریخی دارد برای پذیرش گردشگران و ایجاد فضایی برای گذران اوقات فراغت شهروندان آماده خواهد شد.

قابل ذکر است سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری همدان در گفت‌و‌گو با فارس بار‌ها تأکید کرد هنوز این طرح به تصویب نرسیده و نهایی نشده است و ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد، اما این طرح به عنوان یک راهکار برای خروج از آشفتگی ابتدای خیابان‌ها مطرح شده و شاید چاره‌ای جز آن نباشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار