معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: در تمام شهرستان‌های استان برنامه‌های تأمین آب شرب و کسری آن در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۱۸۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶ 12 June 2018
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: در تمام شهرستان‌های استان برنامه‌های تأمین آب شرب و کسری آن در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش فارس، فرهاد بختیاری‌فر اظهار کرد: در بخش آب از عمده فعالیت‌های آبفا، علاوه بر تأمین آب در برخی شهرها، توزیع آب شرب شهری و بهداشتی و جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب است.

وی با تأکید بر اینکه در تأمین آب با شرکت آب‌منطقه‌ای همکاری صورت می‌گیرد، افزود: شرکت آب و فاضلاب تأمین آب برخی شهر‌های کمتر از ۵۰ هزار نفر و بالای ۵۰ هزار نفر را نیز در مواردی تأمین می‌کند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: در شهر همدان برای تأمین آب و جبران کسری آب شرب شهر در سال ۹۷ برنامه‌ریزی برای تأمین کسری آب بود که با مکان‌یابی صورت گرفته مشخص شد، به لحاظ وضعیت کمبود آب در دشت‌ها، اطراف همدان محل مناسبی برای حفر آب نیست.

وی یادآور شد: بنابراین ۱۴۰ کیلومتر دورتر از همدان در یک حوزه‌ای خارج از همدان سایت جدیدی را مکان‌یابی کردیم و با همکاری آب منطقه‌ای مجوز حفاری را گرفته و چاه‌ها حفاری شد.

بختیاری‌فر با بیان اینکه این حفاری‌ها در مسیر خط انتقال سد تالوار است، گفت: در همین راستا می‌توان از بخشی از خط انتقال تالوار نیز برای تأمین آب شرب همدان استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از شاخص‌های تأمین آب شرب همدان را حفاری و تجهیز این چاه‌ها در سطح شهرستان‌ها دانست و بیان کرد: در تمام شهرستان‌ها برنامه‌های تأمین آب شرب وجود دارد که در ملایر علاوه بر تأمین آب از منابع زیرزمینی و چاه‌هایی که در سال ۹۶ حفر شد، در سال ۹۷ نیز برنامه جدیدی برای حفر چاه داریم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر اینکه از ظرفیت سد کلان نیز حداکثر استفاده را می‌کنیم، افزود: قرار است تا اواخر تابستان آب خام سد کلان را از طریق خط انتقالی که ایجاد شده، تحویل دهند و ما از طریق پکیج آب سطحی که تصفیه است، به صورت موقت حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه کسری آب شرب ملایر را تأمین کنیم.

*بهره‌برداری از منابع سطحی اولویت تأمین آب

وی سد‌ها را یکی از منابع تأمین آب در شهر‌های دارای سد دانست و افزود: اولویت شرکت آبفا برای حفظ منابع زیرزمینی بهره‌برداری از منابع سطحی است.

بختیاری‌فر با اشاره به اینکه در تویسرکان نیز به علت افت آب‌های زیرزمینی نمی‌توان از چاه‌های دشت فرسفج استفاده کرد، گفت: برای تأمین کسری آب شرب پروژه‌ای تعریف کردیم که پکیج تصفیه آب سطحی را تعریف کند که مشاور برای آن ۳ میلیارد تومان برآورد هزینه کرد.

وی با بیان اینکه در قالب کار ضربتی پکیج تصفیه آب سد سرابی با مبلغ امانی و ۳۰۰ میلیون تومان انجام شد، بیان کرد: این طرح در حال بهره‌برداری است و کسری آب شرب این شهر از طریق آب سد سرابی تأمین می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه در شهر‌های بحران‌دار همچون فامنین، کبودراهنگ و اسدآباد حفر چاه را داشتیم، بیان کرد: حفر این چاه‌ها موجب شده است که این شهر‌ها به یک حالت پایداری برای تأمین آب شرب برسند.

*تهاتر ۲۰ لیتر در ثانیه پساب برای آبیاری فضای سبز ملایر

وی به طرح تهاتر شهرداری با شرکت آبفا اشاره کرد و گفت: این طرح برای نخستین بار از سوی شرکت آبفا در سطح کشور در حال اجراست به طوری که شرکت آبفا بابت حفاری‌ها و خسارت به شهرداری پساب فاضلاب را در اختیار شهرداری برای آبیاری فضای سبز بگذارد.

بختیاری‌فر خاطرنشان کرد: در قالب طرح تهاتر آبفا با شهرداری، توانستیم ۲۰ لیتر در ثانیه پساب در ملایر طبق مجوز از وزارت نیرو برای جبران خسارت حفاری به شهرداری پرداخت شود که این مدل فرصتی است که از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار