گردشگری همدان بر اساس رودررو شدن با رویداد‌های جهانی "پایتخت گردشگری آسیا"و میزبانی اجلاس جهانی جهانگردی می‌توانست حرکت به سمت توسعه مدرن را در سال ۲۰۱۸ در حوزه گردشگری رقم زند. در این مسیر ارتباط و معرفی همدان با کشور‌های آسیا به واسطه کسب عنوان پایتختی گردشگری آسیا توسط همدان می‌توانست شرایط متمایزی را در سیمای آینده گردشگری استان فراهم کند.
کد خبر: ۶۱۴۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲ 04 June 2018
گردشگری همدان بر اساس رودررو شدن با رویداد‌های جهانی "پایتخت گردشگری آسیا"و میزبانی اجلاس جهانی جهانگردی می‌توانست حرکت به سمت توسعه مدرن را در سال ۲۰۱۸ در حوزه گردشگری رقم زند. در این مسیر ارتباط و معرفی همدان با کشور‌های آسیا به واسطه کسب عنوان پایتختی گردشگری آسیا توسط همدان می‌توانست شرایط متمایزی را در سیمای آینده گردشگری استان فراهم کند.

ارتباط در عرصه بین المللی به منظور استفاده از تجربیات سایر شهر‌های جهان به واسطه رویداد همدان ۲۰۱۸ فرصتی بی بدیل است. در سال‌های گذشته همدان به واسطه خوا هرخواندگی‌ها توانست ایجاد ارتباطاتی را کلید زند، اما این ارتباط‌ها روی کاغذ ماند. همدان چند گام در این راه برداشته است و آن خواهرخواندگی است که به اذعان خود مسئولان هنوز با اهداف توسعه مدرن فاصله داریم.

حالا در اوج شعار‌هایی که با عنوان همدان ۲۰۱۸ رسانه‌ای می‌شود جای توسعه تعاملات با شهر‌های خواهر خوانده برای همدان خالی است. در اینجا نقش شهرداری‌ها البته بیشتر به چشم می‌آید و میزان کارآمدیشان را باید در تحقق اهداف خواهرخواندگی به منظور رسیدن به توسعه مدرن سنجید. همدان همچنان اندرخم کوچه‌های توسعه‌یافتگی حتی در سال ۲۰۱۸ نهان مانده و ما باید در حسرت رسیدن به توسعه‌یافته‌ترین شهر‌ها همچون تبریز، تهران و اصفهان بمانیم اگر برای رهایی از شرایط موجود چاره‌ای اندیشیده نشود.

 همدان ۲۰۱۸ و خواهر‌های از یاد رفته

پیمان خواهرخواندگی رابطه‌ای دوستانه و هدفمند است که به منظور تبادل اطلاعات و تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می‌شود، اما اینکه چرا به بهانه رویداد همدان ۲۰۱۸ متولیان امور سراغ این مقوله مهم بین همدان و دیگر شهر‌های خارجی نرفتند جای سوال است.

در اروپا این پیوند را «شهر‌های دوقلو» و در آمریکا آن را «خواهرخواندگی» می‌نامند؛ در شوروی سابق هم به این پیوند «برادرخواندگی» می‌گفتند. سابقه این پیوند به پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ برمی‌گردد که در آن برهه برای نخستین‌بار بین شهر‌های کشور‌های اروپایی برقرار شد.

خواهرخواندگی پیمان همکاری بلندمدت و رسمی دو شهر است که بین شهرداران دو شهر برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی منعقد می‌شود به‌طوریکه می‌توان گفت: پیمان خواهرخواندگی باعث رشد و توسعه پایدار شهر‌ها و تعاملات فرهنگی دو شهر می‌شود.

خواهرخواندگی با اهداف مختلفی بین دو شهر صورت می‌گیرد که حرکت در مسیر دو رخداد مهم جهانی «شهری شدن جهان» و «ظهور شهر‌های جهانی» و ایجاد فرصت‌های گردشگری و تعاملات فرهنگی در راستای معرفی همه‌جانبه شهر درعرصه بین‌المللی از مهمترین اهداف توافقات خواهرخواندگی بین دو شهر است. به عقیده کارشناسان شهری روابط خواهرخواندگی کاتالیزوری بی‌نظیر برای رشد اقتصادی، فرهنگی شهر‌ها است چرا که در پیمان خواهرخواندگی تبادل اطلاعات، تجربیات و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می‌شود.

تا کنون شهر‌های زیادی در ایران با سایر شهر‌های دنیا پیمان خواهرخواندگی منعقد کرده‌اند به طوریکه تهران با ۲۲ شهر جهان، اصفهان با ۱۶ شهر، مشهد با ۱۳ شهر و تبریز نیز با ۱۶ شهر جهان پیمان خواهرخواندگی امضا کرده‌اند.
همدان مرکز استان همدان، به منظور توسعه و به‌کارگیری دستاورد‌های نوین جهان با چند شهر پیمان خواهرخواندگی امضا کرده است. شهر‌های کولاب تاجیکستان، اسپارتای ترکیه، بخارای ازبکستان و یکاترین‌بورگ روسیه در فهرست خواهرخوانده‌های همدان جای گرفته‌اند.

 شهر سبز و ارفورت آلمان چه شد؟

درسال ۹۵ با سفر هیأت آلمانی به همدان امضای خواهرخواندگی با شهر ارفورت آلمان نیز به این فهرست اضافه شده است، اما باید دید خواهرخوانده‌های همدان تاکنون چه عوایدی برای این شهر داشته‌اند و ما برای این خواهرخوانده‌ها چه کرده‌ایم؟

بحث خواهر خواندگی همدان و ارفورت اواخر فروردین‌ماه سال ۹۵ با حضور هیأت آلمانی در همدان مطرح و توافقنامه این موضوع تنظیم شد. با توجه به اینکه همدان به عنوان شهر سبز پایدار نامگذاری شده است تبادل اطلاعات و دانش فنی آلمانی‌ها در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی، خودرو‌های برقی و ... در تفاهم‌نامه مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه برقراری روابط دیپلماتیک از اهداف امضای خواهرخواندگی بین شهر‌ها است، امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با هر شهری که مشابهت‌های کوچکی باهم دارند امکان‌پذیر است و با امضای این توافق در تمامی زمینه‌ها از جمله اقتصادی، فرهنگی و ادبی می‌توان همکاری داشت.

پیش از این همدان با شهر‌های کولاب تاجیکستان و اسپارتای ترکیه خواهرخوانده بوده و در زمینه‌های فرهنگی و ادبی تبادلاتی صورت گرفته است.

خواهرخواندگی همدان و کولاب تاجیکستان در سال ۸۱ امضا شده و ارتباطات خوبی با این شهر برقرار شده است به‌طوریکه نامگذاری خیابانی در کولاب به نام همدان و ایجاد خانه همدان در کولاب و اجرای جشنواره‌های مختلف از جمله همکاری‌های صورت گرفته بین این دو شهر بوده است. در خواهرخواندگی همدان و اسپارتا مبادله‌نامه امضا شده، اما هنوز شکل جدی نداشته است.

 پیگیری شهردار شهر در رسیدن به اهداف پیوند خواهرخواندگی مهم است

ظرفیت بالای خواهرخواندگی در معرفی فرهنگ ایران و شهر همدان انکار ناپذیر است، با مبادلات فرهنگی می‌توان تصورات غلطی که درباره ایران وجود دارد، اصلاح کرد و مفهوم درستی از فرهنگ ایرانی را به دنیا شناساند.

در سال‌های گذشته با برقراری پیوند خواهرخواندگی با شهر کولاب تاجیکستان چندین همایش برگزار شد و ملاقات‌هایی صورت گرفت، اما هنوز با آنچه هدف خواهرخواندگی بوده فاصله داریم.

هرچه شهری که با آن قرارداد خواهرخواندگی بسته می‌شود، قوی‌تر و پیشرفته‌تر باشد برای شهر همدان بهتر خواهد بود و زمینه پیشرفت را فراهم می‌کند.

از طرفی پیگیر بودن شهردار شهر نیز در رسیدن به اهداف پیوند خواهرخواندگی اهمیت زیادی دارد به طوریکه توسعه شهر بستگی به پیگیر بودن شهرداری در اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌ها دارد.

پیوند خواهرخواندگی در دنیا یک عرف شناخته شده است، زمانی‌که دو شهر با یکدیگر مشترکات مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی و شهرسازی داشته باشند می‌توانند با هم پیوند خواهرخواندگی برقرار کنند.

تا کنون شهر همدان با شهر‌هایی همچون کولاب تاجیکستان که دارای مشترکات فرهنگی بوده و شهر ارفورت آلمان به لحاظ اینکه هردو شهر سبز هستند، پیوند خواهرخواندگی برقرار کرده است و توصیه کارشناسان به متولیان امور در حوزه گردشگری این است که ایکاش امسال به بهانه رویداد همدان ۲۰۱۸ زنگاری از راوبط روی کاغذ مانده که عنوان خواهر خواندگی را یدک می‌کشند بزدایند.

بسیاری از شهر‌های استان همدان ظرفیت برقراری پیوند خواهرخواندگی با سایر شهر‌های دنیا را دارند، این ظرفیت در شهر‌های استان وجود دارد، اما تمایل شهر‌های دیگر دنیا نیز در این زمینه حائز اهمیت است و بیراه نیست اگر ادعا کنیم خواهرخواندگی‌های همدان می‌تواند با رویداد‌های گردشگری همدان ۲۰۱۸ معنا و روحی دوباره گیرد.
 
منبع:همدان پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار