همدان علیرغم برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری هنوز نتوانسته جایگاهی در بازار گردشگری کسب کند، اما شاید انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ راهگشای این مسیر شود.
کد خبر: ۶۱۳۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 31 May 2018
 همدان علیرغم برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری هنوز نتوانسته جایگاهی در بازار گردشگری کسب کند، اما شاید انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ راهگشای این مسیر شود.

به گزارش مهر، گردشگری امری فرابخشی و فرادستگاهی است و همه افراد، گروه ها، نهاد‌ها و بخش‌های خصوصی و دولتی می‌توانند کنشگران این عرصه گسترده باشند.

در دنیای امروز که همه عرصه‌ها و فعالیت‌های گردشگری رقابتی بوده و با توجه به وضعیت بازار و رقبایی که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و روش‌های رسمی و غیررسمی در راستای کسب فرصت‌های بیشتر و بازاریابی و بازسازی در تلاش هستند، ضروری است کشور ما نیز با برنامه‌ریزی و خط مشی‌گذاری علمی در این زمینه گام بردارد.

سهم ناچیز همدان از بازار گردشگری

نگاهی به وضعیت استان همدان در این زمینه نشان می‌دهد که همدان علیرغم برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در حوزه‌های مختلف از جمله پیشینه تاریخی غنی با انواع بنا‌ها و بافت‌ها، یادمان‌ها و محوطه‌ها از ادوار مختلف تاریخی، میراث ناملموس، طبیعت چهارفصل و چشم‌انداز‌ها و جاذبه‌های طبیعی ارزشمند و منحصربفرد نظیر غارعلیصدر، کوهستان الوند، سراب‌ها همچنین صنایع دستی فاخر و حائز اهمیت ملی و بین‌المللی، سوغات متنوع و تنوع قومی و زبانی هنوز نتوانسته جایگاه شایسته را در بازار گردشگری کسب کند.

به اعتقاد کارشناسان عدم حرکت مداوم و با برنامه در حوزه بازاریابی و تبلیغات یکی از این دلایل این اتفاق است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود.

همدان برای کسب جایگاه واقعی خود نیازمند پذیرش میزبانی رویداد‌های اثرگذار ملی و بین‌المللی است

ناگفته پیداست یکی از سرفصل‌های اساسی و راهبردی استان‌ها در حوزه تبلیغات و بازاریابی گردشگری، برگزاری رویدادهاست و استان همدان به منظور کسب جایگاه واقعی خود نیازمند پذیرش میزبانی رویداد‌های اثرگذار ملی و بین‌المللی است.

کارشناس گردشگری استان همدان در همین خصوص با بیان اینکه باید برای معرفی همدان تلاش کرد، گفت: در نخستین گام در سال ۹۵ میزبانی میهمانان هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری را در استان شاهد بودیم که ۱۴۰ میهمان از ۲۴ کشور دنیا طی ۳ روز در همدان حضور داشتند و ظرفیت‌های گردشگری همدان با برنامه‌ریزی مناسبت به آنان معرفی شد.

بهجت عباسی با بیان اینکه در ادامه این سیاست‌ها در سال ۹۶ برای نخستین‌بار در اجلاس وزرای گردشگری کشور‌های آسیایی (ACD) پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد، گفت: استان همدان در ادامه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی گردشگری، پیشنهاد میزبانی این رویداد را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارائه کرد و نامزد این عنوان ارزشمند شد که خوشبختانه در نشست کامبوج مورد استقبال وزرای گردشگری ACD و در نشست وزرای خارجه نیز مورد تأیید قرار گرفت و آبان‌ماه پارسال به استان اعلام شد.

مجمع گفتگوی کشور‌های آسیایی با ۳۴ عضو فراگیرترین تشکل آسیایی است

وی با بیان اینکه مجمع گفتگوی کشور‌های آسیایی با ۳۴ عضو فراگیرترین تشکل آسیایی است که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تاسیس شده و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۴ رسما به عضویت این مجمع درآمده است، اضافه کرد: کشور‌های عضو مجمع گفتگوی آسیایی شامل ویتنام، ازبکستان، امارات متحده عربی، ترکیه، تایلند، تاجیکستان، سریلانکا، سنگاپور، عربستان سعودی، روسیه کره جنوبی، قطر، فیلیپین، پاکستان، عمان، نپال، میانمار، مالزی، قرقیزستان، کویت، قزاقستان، ژاپن، ایران، اندونزی، هند، چین، کامبوج، بوتان، برونئی، بنگلادش، بحرین، افغانستان، مغولستان ولائوس هستند.

عباسی در توضیح اهداف اصلی این مجمع ترویج همکاری کشور‌های آسیایی در زمینه نقاط قوت و فرصت‌های شناسایی شده که بتواند فقر را کاهش داده و باعث پیشرفت سطح زندگی مردم آسیا شود را مورد تاکید قرار داد و گفت: توسعه بازار ملی اقتصاد و افزایش قدرت چانه زنی به جای رقابت میان کشور‌های عضو و در نتیجه افزایش قدرت رقابت در بازار‌های بین المللی را از دیگر اهداف برشمرد.

تبدیل قاره آسیا به یک اجتماع بزرگ آسیایی که قادر به ارتباط با سایر نقاط دنیا است

وی تبدیل قاره آسیا به یک اجتماع بزرگ آسیایی که قادر به ارتباط با سایر نقاط دنیا است را مورد اشاره قرارداد و گفت: کمک به رشد و رفاه بیشتر کشور‌های آسیایی و ایجاد صلح سازنده در اجتماعات نیز در اهداف این مجمع قید شده است.

وی با بیان اینکه نشست وزرای مرتبط ACD سالانه انجام می‌شود تا درباره پیشرفت سازمان و مسائل همکاری منطقه‌ای و وحدت کشور‌های آسیایی گفتگو کنند، گفت: این نشست‌ها در یکی از کشور‌های عضو و بنا به پیشنهاد و تصمیم اعضا برگزار می‌شود و محتوای برنامه نیز دارای قالب مشخصی است.

تلاش برای رونق اقتصادی استان و منطقه و ارتقا کمی و کیفی زیرساخت‌های گردشگری و تاسیسات مرتبط از اهداف پذیرش این میزبانی است.

کارشناس گردشگری استان همدان معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان همدان به عنوان مقصد گردشگری تور‌های ورودی را از اهداف پذیرش میزبانی این رویداد در استان همدان برشمرد و گفت: توسعه گردشگری بین المللی، ایجاد فرصت‌های جدید جذب سرمایه گذار، تلاش برای رونق اقتصادی استان و منطقه و ارتقا کمی و کیفی زیرساخت‌های گردشگری و تاسیسات مرتبط از دیگر اهداف پذیرش این میزبانی است.

بر همین اساس برنامه ریزی‌ها در استان همدان به سمتی متمایل شده تا با میزبانی شایسته رویداد «همدان ۲۰۱۸» فرصت‌های سرمایه گذاری و معرفی بیشتر همدان مهیا شود.

در همین خصوص مدیر کل میراث فرهنگی همدان نیز یکی از دستاورد‌های این رویداد را درگیر شدن استان همدان برای تقویت گردشگری عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در زمینه ارائه ایده‌های خلاقانه پیرامون توسعه گردشگری به شکل گیری دبیرخانه رویداد «همدان ۲۰۱۸» اشاره کرد.

علی مالمیر افزود: مهمترین کمیته‌های این دبیرخانه کمیته تبلیغات و کمیته اطلاع‌رسانی است که مسئولیت کمیته تبلیغات به شهرداری همدان و مسئولیت کمیته اطلاع رسانی به خانه مطبوعات واگذار شد.

علی مالمیر با تأکید بر اینکه صنعت گردشگری سومین صنعت بزرگ دنیا محسوب می‌شود، افزود: گردشگری ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی و فرصت‌های شغلی دنیا را به خود اختصاص داده و باید با تقویت تولید سبب ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و رشد اقتصادی در کشور شد تا به رشد ۸ درصدی سند چشم انداز برسیم.

همدان در بین ۵ استان برتر گردشگری کشور قرار دارد

مالمیر بابیان اینکه استان همدان دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گردشگری است، گفت: استان همدان براساس داشته‌هایش در بین ۵ استان برتر گردشگری کشور قرار دارد، اما معرفی جاذبه‌های گردشگری این استان حلقه مفقوده صنعت گردشگری در همدان است که برگزاری رویداد «همدان ۲۰۱۸» می‌تواند در معرفی استان بسیار مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه جلب مشارکت مردم در این حوزه یکی از ضرورت‌ها است، بیان کرد: گردشگری میزبانی است که از میهمان هزینه می‌گیرد بنابراین باید از مردم کمک بگیریم تا میزبانی شایسته باشیم.

رویداد «همدان ۲۰۱۸» جمعیت زیادی را به طورمستقیم و غیرمستقیم درگیر می‌کند

مالمیر با بیان اینکه رویداد «همدان ۲۰۱۸» جمعیت زیادی را به طورمستقیم و غیرمستقیم درگیر می‌کند، افزود: امسال دو رویداد همدان، پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی و رویداد نشست اعضای سازمان جهانی گردشگری در استان همدان برگزار خواهد شد و بزرگان صنعت گردشگری دنیا وارد استان می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان بابیان اینکه طبق تفاهم‌نامه صورت گرفته با شرکت هواپیمایی ترکیش، ۵ استان از طریق ۱۸۰ هواپیمای این شرکت که با ۳۰۰ نقطه ارتباط پروازی دارد، تبلیغات انجام می‌دهند، گفت: تبلیغات عمومی همدان در سطح کشور درحال انجام است.

مالمیر افزود: طی ماه گذشته ۶۰۰ گیگ تصویر راش در اختیار شرکت هواپیمایی ترکیش ایر قرار گرفت تا تبلیغات استان همدان را در فضای بین‌المللی داشته باشند.

وی تولید ۸۰ نوع تیزر و کلیپ و تایم لپس تبلیغات گردشگری با برند ۲۰۱۸ از ۳۰ ثانیه تا ۱۵ دقیقه شامل جاذبه‌های متنوع استان، تولید ۳ فیلم کوتاه از لالجین شهر جهانی سفال، چرم همدان و مبل منبت ملایر و تویسرکان و نصب ۲۰ بیلبورد تبلیغاتی با طرح ۲۰۱۸ در ورودی شهر‌های استان را از دیگر فعالیت‌های تبلیغی نام برد.

وی افزود: چاپ ۷۰۰ هزار نسخه نقشه و بروشور مختلف گردشگری، تولید ۲۸ هزار نسخه پوستر جاذبه‌های مهم گردشگری استان، شهرستان‌ها و روستا‌های هدف گردشگری و تولید ۴۰۰ قطعه پرچم را از دیگر اقلام تبلیغی رویداد‌های همدان ۲۰۱۸ برشمرد.

تولید ۵۰ هزار نسخه دفترچه نقاشی

علی مالمیر گفت: تولید ۵۰ هزار نسخه دفترچه نقاشی برای توزیع در بین دانش آموزان و مهد کودک‌های شهر تهران و همدان با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان، نصب تبلیغات همدان ۲۰۱۸ در بیلبورد پل اتوبان حکیم و بزرگراه تهران ساوه به مدت یکماه و در مسیر‌های مختلف شرکت رجاء، مسیر‌های مختلف شهر‌های بزرگ کشور و مسیر‌های مختلف متروی تهران از دیگر فعالیت‌ها در راستای معرفی شهر همدان در اقصی نقاط کشور است.

وی با بیان اینکه همدان سال ۲۰۱۸ به مدت یک سال به عنوان پایتخت گردشگری معرفی شده است، بیان کرد: همدان در این یک سال رویداد‌های مختلفی را تعریف کرده تا طنین اخبار‌های گردشگری را در رسانه‌ها داشته باشد.

مالمیر گفت: سال ۲۰۱۸ رویداد‌های مختلفی در همدان تعریف شده که تاکنون ۲۸ رویداد قطعی شده، اما نیازمند هماهنگی با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاست هرچند ممکن است برخی کاهش و تعدادی نیز افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود برخی از برنامه‌های رویداد همدان ۲۰۱۸ برنامه‌های معمولی دستگاه‌ها طی سال است، افزود: اگر می‌خواستیم برنامه‌هایی را ویژه این رویداد تعریف کنیم نیاز به هزینه داشت، بنابراین به دستگاه‌ها اعلام کردیم که هر مجموعه ظرفیت خود را به کار گیرد و برنامه‌ای متناسب با رویکرد ۲۰۱۸ داشته باشد.

تعداد بالای برنامه‌ها خوب نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با تأکید بر اینکه همه ما دنبال مطرح شدن همدان هستیم، عنوان کرد: تعداد بالای رویداد خوب نیست و موجب تقسیم شدن توان مدیران می‌شود و اطلاع‌رسانی در حد مناسب نیز برای هر برنامه‌ای صورت نمی‌گیرد.

وی بابیان اینکه اگر رویدادی برگزار کردیم و توانستیم از طریق آن مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را به همدان بکشانیم، آن رویداد اثربخش خواهد بود؛ گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود پیش برویم.

رویداد‌های همدان باید با محوریت مردم و با همکاری هرچه بیشتر بخش خصوصی انجام شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز عنوان کرد: علیرغم فعالیت و تلاش‌های انجام پذیرفته، رویداد‌های همدان باید با محوریت مردم و با همکاری هرچه بیشتر بخش خصوصی انجام شود.

محمودرضا عراقی گفت: باتوجه به اینکه رویداد‌های همدان ۲۰۱۸ یک رویداد خوب برای معرفی هرچه بهتر همدان در زمینه گردشگری است اداره کل صنعت معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی باید با بخش خصوصی وارد مذاکره شده و بخش خصوصی را به مشارکت بطلبند.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌های درخور شان همدان تهیه و درسال ۲۰۱۸ به اجرا در آید، گفت: برنامه‌های تبلیغی خوبی برای همدان در خارج از استان در حال انجام بوده که امیدواریم در تعطیلات آخر ماه رمضان و تابستان ثمرات آن را شاهد باشیم.

طی چند ماه اخیر دستگاه‌های مختلف اعم از دولتی و خصوصی تمام توان خود را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری همدان به کار گرفتند تا به شکل‌های مختلف همدان را معرفی کنند و سهمی در افزایش ورود مسافران به استان همدان داشته باشند.

امید می‌رود با تبلیغات وسیع‌تر میزبانی همدان از رویداد‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ سیل گردشگران و مسافران روانه پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین شود و همدان به جایگاه واقعی خود در صنعت گردشگری دست یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار