سخنان نمایندگان تشکل های دانشجویی در دیدار صریح و صمیمی با رهبر انقلاب
کد خبر: ۶۱۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹ 30 May 2018
 

مطابق رسم هر ساله، دانشجویان در ماه رمضان به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و نمایندگان تشکل های دانشجویی در این دیدار سه ساعته دیدگاه ها و نظرات خود را با ایشان مطرح کردند. این اظهارنظرها که گاه لحن صریحی نیز به خود می گیرد نمایانگر دیدگاه طیف های مختلف دانشجویان در سراسر کشور از سلیقه های مختلف است که در حضور حضرت آیت ا... خامنه ای و جمعی از مسئولان کشور مطرح می شود. در ادامه برخی از محورهای مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل های دانشجویی را مرور می کنیم.

گلرومفرد: انقلابیون بازگشته از انقلابی‌گری با تبر اشرافیت، به جان همه تعاریف و معاریف افتاده‌اند

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، محمدرضا گلرومفرد، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این نشست با اشاره به اولویت های انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب گفت: معتقدیم چالش امروز ما، ارتجاع نسبت به آرمان‌ها و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، عدالت و آزادی است. وی با اشاره به موضوع استقلال و عزت کشور گفت: «هزینه کردن از استقلال کشور» در مواجهه با استکبار جهانی ایده همیشگی یک جریان سیاسی برای رفع مشکلات کشور بوده است. گلرومفرد در ادامه اظهاراتش نوشت: ارتجاعی که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های آن تجربه ناپذیری است. تجربه ناپذیری یعنی، روزی در سعدآباد و پاریس بخت خود را در توافق با اروپای بدون آمریکا آزمودند و نشد! بعد گفتند تا کدخدا نباشد نمی‌شود و حالا که آمریکا روی پنج سال تلاش دیپلماتیک آن ها پا گذاشته است، می‌گویند امیدمان به اروپایی هاست و بدعهدی آمریکا تجربه ای برای ملت ماست!

اخگرپور: امروز فضای عمومی دانشگاه ها بی صاحب مانده است

حسین اخگرپور دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در این دیدار با انتقاد از عملکرد وزارت علوم تصریح کرد: مسئولان امر هیچ استراتژی و برنامه ای برای فضای فرهنگی دانشگاه ها ندارند ،امروز فضای عمومی دانشگاه ها بی صاحب مانده ودانشگاه های ایران عملا دانشجویانی تربیت می کنند برای یک رژیم سکولار نه یک نظام اسلامی ، ولنگاری فرهنگی در دانشگاه ها موج می زند و روز به روز شاهد گسترش فساد اخلاقی و اعتیاد در دانشگاه ها هستیم. وی در بخش دیگری از سخنانش از صداوسیما انتقاد کرد و گفت: صدا و سیما به جای این که ملی رفتار کرده و از ظرفیت تمام استان ها بهره گیرد به صورت فاحش به تریبون افراد و هنرمندان و تهیه کنندگان ثابتی بدل شده است.

معتمدی نژاد: چرا دادگاه مؤثری برای استیفای حقوق مال باختگان مؤسسات مالی برگزار نشده است؟

محمدجواد معتمدی نژاد دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به آن چه عقب ماندگی ها در تحقق عدالت خواند، در انتقاد از قوه قضاییه گفت: چرا تاکنون هیچ دادگاه مؤثری برای استیفای حقوقِ کارگران شلاق‌خورده آق‌دره، کارگران جان باخته معدن یورت، معلمان معترض، مال باختگان مؤسسات مالی، دانشجویان آواره دانشگاه صنعت نفت، رانندگان و کامیون داران، کارگران فولاد و هپکو و المهدی و صدها مورد دیگر برگزار نشده است؟! اگر شده است چرا این مستضعفان احساس عدالت نمی‌کنند؟ وی درادامه ضمن انتقاد از نبود شفافیت در قوه قضاییه گفت: نبود شفافیت باعث شده مفسدان به‌جای مستضعفان احساس امنیت کنند و اعتماد عمومی به قوه قضاییه سلب شود.

واردی: «حسن باقری»ها می خواهیم تا بن‌بست شکنی کنند

سید محمدعلی واردی نماینده بسیج دانشجویی نیز در این دیدار تأکید کرد: معتقدیم امروز همانند تجربه دفاع مقدس، نسخه‌های پوسیده "ژنرال های" خسته جنگ کلاسیک، پیامدی جز عقب نشینی ندارد و "حسن باقری ها" می خواهیم تا با تغییر در استراتژی جنگ اقتصادی و فرهنگی "بن بست شکنی" کنند و این تنها با ورود جوانانی با «تفکر انقلابی» و «روحیه جهادی» ممکن خواهد بود.

سحر مهرابی: راهکار خروج از بحران، در یک کلام تعمیق دموکراسی است

در ادامه این جلسه سحر مهرابی نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی در وزارت علوم به طرح نظرات خود در این دیدار پرداخت که بیان صریح و حتی گاها تند نقدهای او در حضور رهبر انقلاب بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی یافت. مهرابی در ابتدای سخنان خود گفت: ایران امروز درگیر بحران‌های متعددی است؛ تشدید نابرابری سیستماتیک میان طبقات جامعه، کاهش میزان اعتماد عمومی، فروپاشی ارزش‌های اخلاقی، شیوع آسیب‌های اجتماعی، بحران‌های محیط زیستی، افزایش حاشیه‌نشینی و طرد اقلیت‌ها و وضعیت وخیم اشتغال، تاثیر مخربی بر همبستگی اجتماعی گذاشته است. مهرابی افزود: تضعیف ساختارهای قانونی از طریق ایجاد نهادهای موازی سیاسی- امنیتی، مداخلات غیرقانونی نیروهای نظامی-امنیتی در وظایف نهادهای منتخب ملت، تضییع حق انتخاب مردم با رد صلاحیت‌های سلیقه‌ای و دخالت‌های فراقانونی قوه قضاییه در وظایف دیگر قوا، ناخواسته نتیجه‌ای جز تضعیف روزافزون حق حاکمیت ملت نداشته است. مهرابی افزود: نقض مکرر حقوق متهمان مانند حق دفاع یا دسترسی به وکیل به ویژه در پرونده‌های سیاسی و محدودیت خودسرانه آزادی اشخاص مانند هشت سال حصر غیرقانونی، تنها نمونه‌هایی از تعرض به حقوق اولیه انسانی است که صیانت از آن، وظیفه بدیهی هر حاکمیتی و به ویژه حاکمیت دینی است. نماینده نشریات دانشجویی وزارت علوم تصریح کرد: عدم امکان عملی تحقیق و تفحص از برخی نهادهای تحت امر جناب عالی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قوه قضاییه، صداوسیما، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در کنار ضعف روحیه پاسخ‌گویی در مسئولان به خودی خود مشکل‌آفرین است. این فعال دانشجویی افزود: این سوال جدی مطرح است که رئیس دولتی که مسئولیت نهادهای اجرایی را بر عهده دارد یا رئیس قوه قضاییه‌ای که اختیارات نظارتی و قضایی دارد یا جناب عالی که برخی، اختیارات مندرج در اصل ۱۱۰ قانون اساسی را کف اختیارات‌تان می‌دانند، در برابر پرسش‌ها، انتقادات و اعتراضات مردم چه پاسخی دارید؟ وی ادامه داد: آقای خامنه‌ای! ایران، این روزها شرایط حساسی را تجربه می‌کند. تصمیمات بزرگ را افراد بزرگ می‌گیرند. در یک کلام از نظر ما، راهکار تعمیق دموکراسی است؛ دموکراسی مبتنی بر مردم؛ همه مردم، همه اقلیت‌ها، همه قومیت‌ها، کارگران، معلمان، دانشجویان، قشرهای فراموش‌شده، کولبران، تهیدستان و حاشیه‌نشین‌ها.

هدیه رهبر انقلاب به دانشجوی منتقد

براساس گزارش میزان از حواشی دیدار دانشجویان از رهبر انقلاب، مهرابی مانند بقیه دانشجویان بعد از صحبتش پیش آقا می‌رود. آقا می‌گویند متنی را که خواندید به من بدهید. متنش را می‌دهد. آقا می‌گویند «دانشجو‌ها همه بچه‌های من هستند». به آقا می‌گوید شیرازی است و درخواست یک هدیه می‌کند. آقا می‌گویند قرآن بهتان هدیه می‌دهم.

جمشیدی: فرزندان شما به دنبال تحقق آرمان ما می توانیم هستند

حسنا جمشیدی، مسئول گروه جهادی دندان‌پزشکی نیز در سخنان خود گفت: فرزندان شما به دنبال عبور از شعار، با شعور تحقق آرمان (ما می‌توانیم) هستند. هر کدام از این گروه‌های کوچک تکه‌ای از پازل موفقیت انقلاب را در دست گرفته و رو به جلو در حرکت اند و برای اولین بار خدمتتان عرض می‌کنم که رویش‌هایی در دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال اخیر اتفاق افتاده است که نقطه عطفی است برای حفاظت از دستاوردهای شهدا و انقلاب.

درس آزادی بیان در بیت رهبری

اظهارنظر صریح دانشجویان در برابر رهبر انقلاب بازتاب مختلفی در شبکه های اجتماعی به خصوص با هشتگ «اوج دموکراسی» پیدا کرد. علی علیزاده تحلیل گر سیاسی مقیم لندن با اشاره به سخنان سحر مهرابی در توئیتی نوشت: «دانشجوی زن بی قدرت مقابل رهبر۸۰ میلیون نفر می‌ایستد و سرتاپای نظام، سپاه، صدا وسیما، نهادها، امنیتی ها و مهم تر از همه شخص رهبر را به صریح ترین شکل انذار می دهد، نقد می کند و امر به معروف ونهی از منکر. کجای منطقه چنین چیزی ممکن است؟ همین تک دستاورد انقلاب می‌ارزد به کل تاریخ ۲۵۰۰ساله پادشاهی تان» کاربر دیگری نیز نوشت: «اوج دموکراسی یعنی همین که در کمال آزادی پشت تریبون از نبود آزادی، تضییع حقوق شهروندی و تضعیف دموکراسی در کشورت سخن بگویی!»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار