ویلاهای اجاره ای غیرمجاز و چادرخوابی دو معضل عمده گردشگری در مازندران هستند که علاوه بر آسیب رساندن به صنعت هتلداری این استان، زمینه ایجاد ناهنجاری های اجتماعی را نیز فراهم کرده اند .
کد خبر: ۶۱۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ 29 May 2018

به گزارش تابناک : کمتر پیش می آید که به استان های شمالی کشور بویژه مازندران سفر کنید و با پدیده تابلو به دستان ویلای اجاره ای مواجه نشوید. این افراد که اکثر آنها جوان و نوجوان هستند در تعطیلات نوروز و فصل تابستان با ماندن در کنار جاده و نشان دادن تابلوهای خود سعی در جذب مسافران و گردشگران دارند تا از این طریق درآمدی کسب نمایند.
این اقدام آنها که به نوعی اشتغال زایی کاذب محسوب می شود با اعتراض هتلداران و مسافرخانه ها و مراکز مجاز اقامتی در استان مواجه شده و آنها علت رکود این صنعت را ظهور پدیده ویلای اجاره ای و همچنین چادرخوابی می دانند و خواستار رسیدگی به این مشکل شده اند.
کارشناسان و صاحبنظران با اشاره به لزوم حمایت و پشتیبانی از صنعت گردشگری به عنوان یکی از حوزه های تاثیرگذار در توسعه اقتصادی و رشد و ارتقای اقتصاد غیرنفتی، معتقدند که حمایت از گردشگری با شعار محقق نمی شود و حصول این امرمستلزم تامین الزامات خاص به خود است .
آنان بر این باورند که فعالیت اقامتگاه های غیر مجاز ، افول صنعت هتلداری را در پی خواهد داشت و باید تصمیمات جدی در این زمینه گرفته شود.

مسافران در ویلاها راحت تر هستند
یکی از تابلو به دستان ابتدای ورودی شهر رامسر در این باره گفت : در تعطیلات نوروز و تابستان غرب مازندران مملو از مسافر و گردشگر است و فکر نمی کنم هتل ها بدون مسافر بمانند چرا که اکثر ویلاها در این زمان رزرو شده اند و برای مسافر گذری هم اتاق نداریم.
حمیدرضا رضایی که تنها 20 سال سن دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اکثر مسافران با برپایی چادر در کنار خیابان ، ساحل دریا و جنگل سعی دارند هزینه سفر خود را کاهش دهند و مابقی مسافران نیز بین ویلاداران و هتلداران تقسیم می شوند.
وی اظهار داشت : تنها در مواقعی که شرایط جوی مساعد نباشد و مسافران نتوانند چادر برپا کنند ، اقدام به اجاره ویلا یا هتل می کنند که در این شریط قیمت ها افزایش می یابد.
رضایی در پاسخ به این پرسش که چرا در بسیاری از مواقع مردم رفتن به ویلا را به اجاره اتاق در هتل‌ها ترجیح می‌دهند، گفت : برای مسافرانی که گروهی سفر می کنند اجاره ویلا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و برای آنهایی هم که به دنبال راحتی وآزادی بیشتری هستند اجاره ویلا بهترین گزینه محسوب می شود .
به گفته وی ، اکثر مسافران و گردشگران تا پاسی از شب در حال گشت و گذار و خوشگذرانی هستند و اعمال برخی محدودیت ها در هتل ها را در این زمینه نمی پسندند و شاید به همین دلیل ویلا اجاره می کنند .
رضایی امکانات برخی ویلاها را فراتر از هتل دانست و افزود : برخی ویلاها با داشتن امکاناتی همچون استخر سرباز و سرپوشیده مجهز به سیستم آب گرم ، سونا و جکوزی به دنبال رقابت با هتل ها هستند و باید هتلداران تلاش کنند که از این غافله عقب نیفتند.
وی یادآور شد : در تعطیلات نوروز امسال قیمت برخی ویلاهای اجاره ای به دلیل حجم بالای مسافر و گردشگر و در نتیجه افزایش متقاضی به شبی 900 هزار تومان رسیده بود ولی باز هم مشتری داشتند.

هتلداری موفق با کاهش هزینه ها و تنوع خدمات
یک کارشناس هتلداری از مولفه های تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری را ارتقای کمی وکیفی اقامتگاه های مسافران در قالب هتل ها و مهمان پذیرها دانست و گفت : هر گونه کوتاهی و مماشات در این زمینه ، ضریب رشد و توسعه گردشگری و جذب توریسم را تضعیف خواهد کرد.
علی مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : استقبال مسافران از برپایی چادر در کنار جاده یا اجاره کردن ویلا به دو مقوله اقتصادی و رفاه طلبی معطوف می شود و اگر هتلداران برای این دو موضوع راهکاری ارائه دهند حتما در جذب حداکثری مسافر موفق خواهند شد.
وی بازسازی و ارتقاء سطح کیفی هتل های موجود در کشور را ضروری دانست و اظهار داشت : دولت باید در این زمینه ورود کند و با اعطای تسهیلات کم بهره و با بازپرداخت بلند مدت هتلداران را کمک نماید.
مومنی با انتقاد از ورود برخی افراد غیر متخصص در امر هتلداری ، گفت : متاسفانه برخی افراد با انگیزه استفاده از تسهیلات بانکی وارد این عرصه می شوند و به دلیل نداشتن تخصص لازم علاوه بر اینکه به مشکلات زیادی برخورد می کنند ، لطمه شدیدی هم به صنعت هتلداری کشور می زنند که نتیجه آن را می توان در تعداد پروژه های نیمه تمام جستجو کرد.
وی ارائه بسته های سفر را عاملی دیگر در جذب مسافر برشمرد و تصریح کرد : در بسیاری از کشورها ارائه بسته های ترکیبی شامل اتاق هتل، پرواز، ترانسفر، راهنما و گشت های شهری به عنوان یکی از فاکتورهای ایجاد تقاضا در مشتریان هتل ها دیده و شناخته می شوند.
به گفته این کارشناس ، اصلاح برخی قوانین ، ارائه خدمات با کیفیت در راستای جلب رضایت حداکثری مسافر ، بروز رسانی امکانات و افزایش ضریب امنیت می تواند در افزایش میزان جذب مسافر و گردشگر موثر است .
وی یادآور شد : باید هزینه های سنگین هتلداری را با بهره گیری از علم روز هتلداری جهان کاهش شناسایی 130 هزار ویلای غیرمجاز
رییس جامعه هتلداران استان مازنداران نیز از شناسایی 130هزار ویلا و خانه شخصی که بدون مجوز و غیرمجاز به مسافران اجاره داده می‌شوند، خبر داده بود.
جمشید سلطان مرادی ، ویلاهای شخصی را بزرگترین رقیب هتل ها دانست و گفت: تاکنون یک هزار و 500 ویلا در مازندران پروانه کسب گرفته اند و فعالیت رسمی در گردشگری دارند، اما تعداد بیشتری از این واحدها شناسایی شده اند که مجوز ندارند و غیر مجاز و بدون نظارت فعالیت می کنند.
وی اظهار داشت : مردم در این خانه ها و ویلاها در مقایسه با هتل ها، آزادی عملی بیشتری دارند بنابراین هرچقدر هم که گران باشند باز هم از آنها استقبال می کنند.
با وجود فعالیت غیر مجاز ویلاهای شخصی در مازندران که به گفته سلطان مرادی در تعطیلات نوروز شکل پررنگ تری به خود گرفته بود، اما او از افزایش اقامت در هتل های این استان برخلاف سالهای گذشته خبر داد و اظهار کرد : تدابیری که برای نوروز اتخاذ شد از جمله ارائه تخفیف در هتل ها با توافق جوامع هتلداری، گران نشدن نرخ اقامت در هتل ها و تغییر در سیاست پذیرش مسافران عادی در مدارس و تمرکز آنها روی فرهنگیان باعث شد، هتل ها امسال نوروز پر رونقی داشته باشند.
به گفته رییس جامعه هتلداران مازندران، هتل های این استان در تعطیلات نوروز امسال به نسبت سال گذشته نزدیک به 15 درصد افزایش پذیرش مسافر داشتند.

حذف یا ساماندهی ویلاهای اجاره ای غیر مجاز
یک کارشناس گردشگری با اشاره به حجم بالای مسافران و گردشگران ورودی به مازندران و پاسخگو نبودن ظرفیت هتل ها بر ضرورت ساماندهی ویلاهای اجاره ای غیر مجاز به جای حذف آنها تاکید کرد و افزود : در این زمینه اعمال قوانین سختگیرانه راهگشا نخواهد بود و باید با راهکارهای ظریف تر و ارائه مشوق های لازم ویلاداران را به سوی مجوز گرفتن سوق داد.
نوید نامدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در مرحله بعد ضابطه مند کردن نرخ اجاره ها ، بالا بردن ضریب امنیت و شفاف سازی فعالیت آنها می تواند در دستور کار قرار گیرد.
وی در مورد پدیده چادرخوابی نیز اظهار داشت : در این زمینه یا باید مکان های مشخصی برای برپایی چادر تعیین گردد و یا از چادر زدن مسافران در کنار جاده ها و خیابان ها جلوگیری شود.
به گفته این کارشناس، نتیجه برخورد با پدیده چادرخوابی و ویلاهای اجاره ای غیر مجاز باید سوق دادن مسافران به اقامت در مکان های مجاز از قبیل هتل ها ، هتل آپارتمان و مسافرخانه ها باشد تا نتیجه مطلوب تری به دست آید.
وی یادآور شد : اراده جدی و جمعی مسئولان در این زمینه می تواند گره گشا باشد چرا که در غیر این صورت مشکلات این بخش به قوت خود باقی خواهد ماند.
بدون تردید رکود اقتصادی و افزایش مشکلات معیشتی مردم ، تاثیر بسزایی در ظهور و بروز کسادی غیر قابل تحمل عرصه هتلداری داشته و وجود دو پدیده ویلاهای اجاره ای غیر مجاز و چادرخوابی نیز مزید بر علت شده است اما این بدان معنا نیست که متولیان امر به فکر چاره اندیشی برای رفع این مشکلات نباشند و این صنعت را به حال خود رها کنند.
مسلما ارائه برخی محدودیت ها در برپایی چادرهای مسافرتی و ساماندهی ویلاهای غیر مجاز و جلوگیری از فعالیت آنها همراه با ارائه خدمات مناسب و ارزان در هتل ها می تواند در برون رفت از این مشکلات موثر باشد منوط بر اینکه دستگاه های متولی عزم خود را در این زمینه جزم کنند.

 

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار