ماه مبارک رمضان که چند سالی است با فصل بهار و تابستان مصادف شده است، باید با برنامه‌های مختلف فرهنگی شبانگاهی و عصرگاهی همراه باشد، اما همچنان شب‌های رمضان همدان در سکوت می‌گذرد.
کد خبر: ۶۱۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ 24 May 2018
ماه مبارک رمضان که چند سالی است با فصل بهار و تابستان مصادف شده است، باید با برنامه‌های مختلف فرهنگی شبانگاهی و عصرگاهی همراه باشد، اما همچنان شب‌های رمضان همدان در سکوت می‌گذرد.

به گزارش فارس، چند سال است ماه رمضان با فصل گرم سال مصادف شده است، فرصت مناسبی که می‌توان سختی روزه‌داری در گرما را با برنامه‌هایی شاد در دل شب و یا در قالب برنامه عصرگاهی کاهش داد.

اینکه بتوان در این ماه الهی افطار و سحر‌های با نشاط و متنوعی را برای شهروندان رقم زد، نیازمند ابتکاری است و البته پای کار بودن مسئولان فرهنگی شهر؛ شهری که فضا‌های زیادی نیز برای چنین برنامه‌هایی دارد.

در شهر تاریخی همدان آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر، پیاده‌راه بوعلی و میدان امام (ره) که در مرکز شهر واقع شده، اماکن مناسبی هستند که با ترتیب دادن برنامه‌های فرهنگی متنوع می‌توان زمینه ایجاد فضای فرهنگی در ماه مبارک رمضان را فراهم کرد.

در روز‌های بلند فصل بهار که با ماه رمضان همزمان شده، افراد چندان علاقه‌ای به ماندن در منزل ندارند و سعی می‌کنند، اوقات خود را در پارک‌ها و اماکن تفریحی بگذرانند، باید از این ظرفیت بهره‌گیری فرهنگی صورت گیرد و بتوان فضا‌های شادی را برای فراغت جوانان و خانواده‌ها ایجاد کرد.

شهرداری همواره از آموزش شهروندی در قالب برگزاری کلاس‌هایی خبر می‌دهد، در حالی که می‌توان با هزینه‌ای کم چنین برنامه‌هایی را ایجاد کرد و در حاشیه آن به آموزش‌های شهروندی و فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف پرداخت.

همچنین در ماه رمضان بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند افطار را در فضایی بیرون از منزل باشند که می‌توان با اجرای برنامه‌های مختلف یک دورهمی فرهنگی را برای شهروندان رقم زد که در حال حاضر نمونه آن در برج میلاد تهران در حال برگزاری است.

با وجود برخورداری همدان از فضاهایی، چون بام آرامگاه باباطاهر، بام آرامگاه بوعلی‌سینا، پارک مردم در جوار شهدای گمنام، باغ ایرانی، پیاده‌راه بوعلی و میدان امام (ره) هنوز اتفاقی از سوی نهاد‌های فرهنگی استان برای ایجاد شب‌هایی با نشاط برای شهروندان رخ نداده است.

شاید شهرداری در وهله نخست این موضوع را ناشی از کمبود بودجه عنوان کند، اما برخی از برنامه‌ها به جای بودجه تنها به یک هماهنگی و خلاقیت نیاز دارند که از آن غفلت شده است.

گاهی وجود چنین برنامه‌های فرهنگی از بسیاری از کارگاه‌های آموزشی بهتر می‌تواند در القای فرهنگ شهروندی و ارتقای سطح اجتماعی افراد تأثیرگذار باشد که می‌طلبد مسؤولان به این مسائل بیش از پیش اهتمام ورزند.

ناگفته نماند یکی از اقدامات قابل تحسین شهرداری برپایی جزءخوانی قرآن کریم در پیاده‌راه تازه‌تأسیس میدان امام (ره) است که در ساعات عصر برگزار می‌شود، همین موضوع باعث شده جمعیت زیادی که در این منطقه در تردد هستند، از این برنامه کسب فیض کنند.

*کمبود اعتبار در اجرای برنامه‌های فرهنگی

بر همین اساس رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه اگر تعداد برگزاری جشن‌ها در سطح شهر آن هم در ماه رمضان بیشتر شود، در فرهنگسازی نیز اثر خواهد داشت، اظهار کرد: پیشنهاد برگزاری شب‌های فرهنگی در شبانگاه ماه رمضان پیشنهاد خوبی است، اما با توجه به کمبود اعتبار و افزایش هزینه‌ها اکنون امکانپذیر نیست و در فرصت‌های بعدی باید به آن پرداخت.

حسن محمدی از برگزاری ویژه‌برنامه جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) در پیاده‌راه میدان امام (ره) خبر داد و گفت: شاید در برنامه‌ریزی که صورت خواهد گرفت بتوان تعداد روز‌های این جشن را افزایش داد، اما هم اکنون باید از این فرصت یک شب جشن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگسرا‌ها نیز در ماه رمضان طبق زمانبندی قبل ادامه دارد، بیان کرد: همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به جز بخش موسیقی در فرهنگسرا‌ها برقرار است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری همدان اضافه کرد: سالن‌های ورزشی نیز در همه مراکز فعالیت خود را خواهند داشت و علاوه بر این برنامه‌های دیگری نیز ویژه این ماه در فرهنگسرا‌ها برپا خواهد بود.

*پیشنهاد خبرگزاری فارس مبنی بر اجرای برنامه‌های فرهنگی شبانگاهی و عصرگاهی در ماه رمضان عالی است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر همدان نیز در گفت‌وگو با فارس در خصوص ایجاد برنامه‌های شاد و مفرح در شهر اظهار کرد: در کمیسیون فرهنگی شورای شهر پیشنهاد کرده‌ایم که به هر مناسبتی از جمله میلاد اهل بیت (ع)، اعیاد مختلف و... در سطح شهر برنامه‌های شاد و بانشاطی ایجاد کنند.

رضوان سلماسی با بیان اینکه در رابطه با ایجاد برنامه‌های فرهنگی مختص ماه رمضان پیشنهادی نشده است، بیان کرد:، اما اینکه بتوان برنامه‌های فرهنگی در ماه رمضان داشت، ارزشمند است.

وی پیشنهاد خبرگزاری فارس مبنی بر اجرای برنامه‌های فرهنگی شبانگاهی و عصرگاهی در همدان را بسیار عالی دانست و ضمن تشکر از خبرگزاری فارس قرار شد با رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تماس گرفته و از وی بخواهد این موضوع را در برنامه خود بگنجاند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر همدان تصریح کرد: هر چه شادی و نشاط در جامعه برای مردم فراهم شود، انگیزه و امید به زندگی نیز در بین مردم جامعه افزایش می‌یابد.

وی برگزاری برنامه‌های فرهنگی را موجب تجمع مردم و تعامل بیشتر آن‌ها دانست و افزود: کمیسیون فرهنگی کمیسیون پرکاری است و بار‌ها این پیشنهادات ارائه شده است، اما نیازمند پیگیری است که باید صورت گیرد.

*سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری حامی برنامه‌های فرهنگی باشد

مسئول مؤسسه فرهنگی آل‌طه در همدان نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس برگزاری برنامه‌های فرهنگی در ماه رمضان را پیشنهاد خوبی دانست و اظهار کرد: این موسسه فرهنگی به دنبال اجرای چنین برنامه‌های در مناسبت‌های مختلف مذهبی است.

علیرضا مصطفایی بیان کرد: بر این اساس در روز‌های ۱۴، ۱۵ و ۱۶ ماه رمضان بعد از نماز مغرب و عشا، میدان فلسطین باغ ایرانی سه شب جشن برگزار خواهد شد و در مراسم سه شب قدر نیز همکاری را با اوقاف خواهیم داشت.

وی ضمن ابراز گلایه‌مندی از حمایت کم سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری یادآور شد: سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری نه اینکه حمایتی نداشته باشد، حمایت همه‌جانبه ندارد و دم از کمبود بودجه می‌زند.

مسئول مؤسسه فرهنگی آل‌طه در همدان خاطرنشان کرد: ماه رمضان فرصت مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی است و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب هر پنج روز یک برنامه در یک مکان از جمله پیاده‌راه، بلوار ارم، بام آرامگاه و ... داشت و با کمترین هزینه این برنامه‌ها را انجام داد.

خبرگزاری فارس در سال‌های اخیر چندین بار به این موضوع پرداخته است، اما گویا هنوز مسئولان فرهنگی عزمی برای برگزاری چنین برنامه‌هایی در شهر ندارند، ساختن تنها در حوزه عمرانی نیست، بلکه ساخت فرهنگی ارجح است بر هر ساختن دیگری.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار