مدیر طب‌سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طب‌سنتی، برای هر فرد و مزاج تدابیر اختصاصی دارد به طوریکه تنظیم دقیق دستورات بر طبق مزاج هر فرد، به عهده پزشک مجرب یا فرد مزاج‌شناس مطلع است.
کد خبر: ۶۱۰۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ 23 May 2018
مدیر طب‌سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طب‌سنتی، برای هر فرد و مزاج تدابیر اختصاصی دارد به طوریکه تنظیم دقیق دستورات بر طبق مزاج هر فرد، به عهده پزشک مجرب یا فرد مزاج‌شناس مطلع است.

به گزارش ایسنا، دکتر مامک هاشمی‌حبیب‌آبادی درباره تدابیر روزه‌داری ویژه افراد لاغر‌ اندام با مزاج گرم(مزاج گرم و خشک) اظهار کرد: از آنجایی‌که روزه گرفتن باعث افزایش حرارت بدن می‌شود، این افراد باید غذاها و میوه‌های سرد و چیزهایی که حرارت را فرو می‌نشانند، بیشتر استفاده کنند. از طرفی مصرف موادغذایی با طبع گرم و هرآنچه باعث گرمی بدن می‌شود، برای آنها بسیار مضر است.

وی رعایت مواردی چون مصرف غذاهای معتدل یا با طبع سرد در وعده سحری و افطار، پرهیز از به‌کار بردن ادویه، سیر و پیاز در غذاها، پرهیز از مصرف سرخ کردنی‌ها، مصرف خورش‌های ترش و ملین مثل خورش آلو و تمرهندی، پرهیز از مصرف زیاد گوشت مگر در غذاهای آبکی، مصرف عرقیات سرد و نوشیدنی‌های سرد مانند عرق کاسنی و شاه‌تره، شربت خاکشیر و شربت آبلیمو در فاصله افطار تا سحری، پرهیز از فعالیت زیاد در طول روز و انجام ورزش‌های سنگین، داشتن خواب کافی به ویژه نزدیک ظهر یا بعدازظهر، استراحت کافی در مکان‌های خنک، پرهیز از پیاده‌روی در آفتاب، استفاده از حمام با آب ولرم و دوری از فضاهای تنش‌زا و ناراحت‌کننده و پرهیز از عصبانیت را به افراد گرم و خشک توصیه کرد.

هاشمی‌حبیب‌آبادی درباره افراد با هیکل درشت و مزاج گرم(مزاج گرم و تر) نیز گفت: کسانی‌که مزاج گرم و تر دارند نیز مانند صفراوی مزاج‌ها از گرمی و حرارت ناشی از روزه‌داری در امان نیستند اما تحمل این حرارت برای افراد گرم و تر راحت‌تر بوده و بدن آنها در نتیجه روزه گرفتن به سلامتی نزدیک می‌شود.

وی رعایت مواردی نظیر مصرف غذاهای با طبع معتدل و در صورت حرارت زیاد بدن، مصرف غذاهای سرد، پرهیز از مصرف گوشت‌ها و غذاهای خیلی گرم، مصرف نوشیدنی‌های خنک و آب کافی در فاصله بین افطار تا سحری، فعالیت روزانه باید در حدی باشد که موجب تشنگی زیاد و خستگی نشود، اعتدال در خواب و پرهیز از خوابیدن بلافاصله بعد از سحری و استراحت کافی و انتخاب آب و هوای معتدل برای مکان استراحت و خواب را افراد گرم و تر توصیه کرد.

این متخصص طب‌سنتی، روزه گرفتن برای افراد لاغر با مزاج سرد(مزاج سرد و خشک) را به علت ضعف قوای جسمی اندکی دشوار دانست و افزود: این افراد باید تغذیه خوب داشته باشند و غذاهای مقوی و خونساز مصرف کنند بنابراین رعایت مصرف موادغذایی مقوی در وعده سحر و افطار، خوب جویدن غذا و پرهیز از پرخوری، مصرف مایعات کافی و نوشیدنی‌ها به ویژه شربت عسل و آبلیمو در فاصله افطار تا سحری(حدود سه لیوان)، استراحت، خواب، تحرک و ورزش در حد اعتدال، حمام روزانه با آب ولرم، مصرف غذاهای آبکی و با کیفیت مانند خورش‌هایی که در آن‌ها از گوشت تازه استفاده شده، پرهیز از موادغذایی یبوست‌زا در ماه مبارک رمضان و پرهیز از خوابیدن بلافاصله بعد از صرف غذا و فاصله انداختن بین غذا و خواب حداقل یک ساعت و نیم برای آنها توصیه می‌شود.

وی درباره افراد چاق یا درشت اندام با مزاج سرد(مزاج سرد و تر) نیز اظهار کرد: روزه گرفتن برای افراد با مزاج سرد و تر بسیار مفید است. بسیاری از بیماری‌های سرد که در تن این افراد به وجود می‌آید به واسطه روزه گرفتن درمان می‌شود. روزه گرفتن به از بین رفتن چاقی و دفع سموم در بدن این افراد نیز کمک می‌کند البته ممکن است برخی افراد از ترس ضعف و تشنگی در طول روز به پرخوری روی آورده، نتیجه عکس بگیرند.

هاشمی‌حبیب‌آبادی به افراد سرد و تر توصیه کرد با رعایت مواردی چون مصرف غذاهای مقوی و خونساز ولی در مقدار کم، خوب جویدن غذا، پرهیز از پرخوری، خوردن میوه همراه غذا و مصرف همزمان غذای خام و پخته، مصرف شربت عسل در فاصله افطار تا سحری، پرهیز از خواب زیاد در طول روز، تحرک و ورزش معتدل برای جلوگیری از سستی و کسلی، مصرف نمک طبیعی (نمک معدن یا دریا) در غذاها و پرهیز از مصرف مواد سرد مانند ماست و ترشی‌ها همراه غذا از روزه‌داری در جهت سلامتی خود بهره بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار