بدون شک حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، در ادامه اهمیت اقتصاد مقاومتی بوده و حمایت از کالای ایرانی باید به صورت یک دغدغه و اهمیت ملی و تکلیف برای همه ما سرلوحه قرار گیرد، اما برای تحقق شعار سال توجه به تولیدکنندگان و کار آفرینان از نقش موثری در این راستا برخوردار خواهد بود.
کد خبر: ۶۱۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱ 23 May 2018
بدون شک حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، در ادامه اهمیت اقتصاد مقاومتی بوده و حمایت از کالای ایرانی باید به صورت یک دغدغه و اهمیت ملی و تکلیف برای همه ما سرلوحه قرار گیرد، اما برای تحقق شعار سال توجه به تولیدکنندگان و کار آفرینان از نقش موثری در این راستا برخوردار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، تولیدکنندگانی که بنا به علت کمبود سرمایه در گردش و مشکلات اقتصادی واحد تولیدی خود مجبور به استفاده از تسهیلات حمایتی و وام‌های بانکی با سود‌های بالا شده و بنا به علت دیرکرد بازپرداخت تسهیلات و جرائم دچار بدهی‌های بالای بانکی با آمار نجومی و بهره‌های مرکب شده و این بدهی‌ها رمق آنان را گرفته و نفس آنان را به شماره انداخته و واحد‌های تولیدی آنان را نیمه‌تعطیل و بعضا تعطیل کرده و در رکود و یا شاید در گوشه زندان به سرمی‌برند و در این بین ستاد تسهیل رفع موانع نیز نتوانسته گره از مشکل این تولیدکنندگان باز کند.

امروز به جای تولید و اشتغال در بسیاری از شهرک‌های صنعتی به علت همین امر شاهد سکون و در‌های بسته بسیاری از واحد‌های تولیدی هستیم که برای تحقق شعار سال باید ابتدا از هر چیز به آنان توجه ویژه‌ای شده و چرخ ساکن تولید آنان را با حمایت‌ها به حرکتی دوباره سوق داد.

باید به این نتیجه رسید که پرداخت تسهیلات حمایتی به تولیدکنندگان با سود‌های بالا و اخذ جریمه دیرکرد‌ها و بهره‌های مرکب و ادامه این دور تسلسل راهگشای نجات تولیدکنندگان و اقتصاد کشور نبوده و باید فکری اساسی برای رهایی آنان از ورطه مشکلات ناشی از رکود بازار کرد.

با سبک و سیاق کنونی نظام بانکی امیدی برای تولیدکنندگان وجود ندارد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با مشکلات موجود و سبک و سیاق کنونی نظام بانکی کشور امیدی برای تولیدکنندگان وجود ندارد، اظهار کرد: سود بالای بانکی سبب تعطیلی واحد‌های تولیدی شده است.

اکبر رنجبرزاده گفت: نمایندگان مجلس به‌صورت مستمر همواره و بار‌ها در داخل اتاق مجلس با صاحب‌نظران اقتصادی دولت در رابطه با سیستم بانکی و سود بالای بانک‌ها و مشکلات تولیدکنندگان و حمایت از آنان جلسه و بحث داشته است.

 هیچ‌کس جرأت ندارد به ساختمان بانکی کشور دست بزند

وی با بیان اینکه بانک‌ها همچنان به کار خود در دریافت سود بالا ادامه داده و به این اقدام خود توجهی ندارند، افزود: این امر موجب تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی سطح کشور و از جمله واحد‌های تولیدی سطح شهرستان شده و حتی در بسیاری موارد تولید را متوقف کرده است.

رنجبرزاده تأکید کرد: هیچ‌کس جرأت ندارد به ساختمان بانکی کشور دست بزند چرا که مسئولان معتقدند دست زدن به سیستم بانکی کشور موجب فرو ریختن کامل آن می‌شود بنابراین در مقابل، تولیدکننده را قربانی سیاست‌های اشتباه خود می‌کنند.

وی با تأکید بر مشارکت و حمایت بانک‌ها از تولیدکنندگان، تصریح کرد: سیستم بیمار نظام بانکی کشور نیازمند یک جراحی بزرگ بوده و باید توسط یک تیم مصمم و توانمند و کارشناس اقتصادی با همکاری یکدیگر یک طرح جدید و نوین برای مسیر اقتصادی بانک‌ها طراحی کنند چرا که مسئولان پاسخی برای موکلین خود ندارند.

 حمایت از تولید به مفهوم تسویه بدهی تولیدکننده نیست

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حمایت از تولید و ستاد تسهیل به‌مفهوم تسویه بدهی تولیدکننده نباید باشد و این یکی از ایرادات به ستاد تسهیلات سطح استان‌ها بوده که تنها به تسویه بدهی بانک‌ها می‌پردازند و بازدهی لازم را برای تولیدکننده ندارند.

وی با اشاره به برخی قوانین تصویب‌شده در مجلس تأکید کرد: پرداخت ۳۰ درصد از محل یارانه به تولیدکنندگان از جمله قوانین تصویب‌شده در مجلس بود که اجرایی نشد در حالیکه حامل‌های انرژی چند برابر شده، اما سهم تولید پرداخت نمی‌شود و مشکلات در این راستا جدی است.

تعطیلی و رکود برخی واحد‌های تولیدی

فرماندار شهرستان اسدآباد هم در گفت‌وگو با ایسنا، ورشکستگی اکثریت واحد‌های تولیدی را مشکلات مالی و سود‌ها و بهره‌های بانکی برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر از ۲۰ واحد تولیدی موجود در شهرک صنعتی شهرستان تنها ۱۲ واحد فعال بوده و مابقی نیز به علت عدم نقدینگی و سرمایه در گردش و مشکلات مختلف تعطیل بوده و در رکود به سر می‌برند.

کریم حمیدوند با اشاره به اینکه نامگذاری سال‌ها به صورت رسمی در کشور از سال ۷۸ از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته است، گفت: در این راستا ایشان سال ۹۷ را نیز سال «حمایت از کالای ایرانی» عنوان کردند که همه اقشار مختلف برای تحقق شعار سال با همتی مضاعف باید آستین بالا بزنند چرا که تحقق شعار امسال همت مردم و مسئولان و همه جامعه را می‌طلبد.

وی افزود: در راستای حمایت از کالای ایرانی ابتدا از هر چیز باید نسبت به مشکلات واحد‌های تولیدی به ویژه واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل و بازگشت آنان به چرخه تولید با راهکار‌های مختلف اقدام کنیم چرا که سود‌ها و بهره‌های بالای بانکی موجب رکود بیشتر این واحد‌ها بوده است.

فرماندار اسدآباد با بیان اینکه در حال حاضر با مرتفع شدن مشکل برخی از واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی شهرستان برخی از واحد‌ها به چرخه تولید بازگشته‌اند، ادامه داد: تسهیلات بانکی که ۱۰ و یا ۱۲ سال پیش با نرخ سود بالا برخی واحد‌های تولیدی اخذ کرده‌اند، هنوز در حال پرداخت اقساط این تسهیلات با همان نرخ سود ۱۲ سال پیش بوده و این بهره‌های بانکی بالا واحد‌های تولیدی را دچار مشکلات بسیار و عدم رقابت با بازار فروش کرده و در نهایت عدم نقدینگی موجب تعطیلی این واحد‌ها شده است.

وی با بیان اینکه سعی بر آن است تا طی جلساتی با تولیدکنندگان واحد‌های تعطیل نسبت به راه‌حل مرتفع شدن مشکل این واحد‌ها اقدام کنیم، تصریح کرد: بیشتر مراجع بهره‌ها و سود‌های بانکی را حرام دانسته‌اند و با وجود این امر سود و بهره تسهیلات در بین بانک‌ها جا افتاده و تسهیلات خود را ضمن دریافت این بهره‌ها و سودها، با ضمانت‌های سختی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

حمیدوند در ادامه حمایت از اشتغال و ایجاد اشتغال را از اولویت‌های کاری خود در شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: باید واحد‌های تولیدی تعطیل شده شهرستان را فعال کرده و واحد‌هایی که در راستای تسهیلات دارای مشکل هستند را در راستای اخذ تسهیلات کمک کنیم.

حمایت از اشتغال توریستی و بوم‌گردی

وی در ادامه بحث حمایت از اشتغال توریستی و بوم‌گردی در سطح شهرستان را یکی از جمله اشتغال‌های کم‌هزینه و زودبازده برشمرد و یادآور شد: سهم اسدآباد از اعتبارات اشتغالزایی روستایی در بخش‌های مختلف ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۶ درصد بوده که دستگاه‌های شهرستان از سهم اشتغال روستایی ۱۱۲ طرح به استان معرفی و از این تعداد طرح ۵۷ طرح با اعتباری افزون بر ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در کارگروه استانی مصوب شده است.

فرماندار اسدآباد با بیان اینکه معرفی این میزان طرح به کارگروه استانی سه برابر سهم اسدآباد از اشتغال روستایی بوده است، افزود: از ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سهم اسدآباد در اعتبارات اشتغالزایی تاکنون تنها ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طرح‌ها در حال پرداخت و اخذ قرارداد با بانک‌ها هستند.

وی با بیان اینکه برای استفاده از اعتبارات و تسهیلات اشتغالزایی روستایی با نرخ سود ۶ درصد تا پایان خردادماه فرصت باقی است، اضافه کرد: در هر صورت سهمیه این شهرستان از اعتبارات اشتغالزایی روستایی ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده و در صورتی‌که شهرستان‌های دیگر نتوانند سهم خود را از این اعتبارات جذب کنند، امکان اختصاص درصدی به شهرستان وجود خواهد داشت.

فرماندار اسدآباد میزان سهم شهرستان اسدآباد از اعتبارات مشاغل خانگی را نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: سهم شهرستان در بخش اعتبارات مشاغل خانگی به صورت صددرصدی جذب شده است.

وی در ادامه میزان سهم اسدآباد از اشتغال فراگیر را نیز ۲۲ میلیارد تومان برشمرد و اظهار کرد: به میزان سهم اختصاص یافته به اسدآباد در بحث اشتغال فراگیر در حال حاضر طرح معرفی شده و به علت بالا بودن نرخ سود آن، برخی از افراد انصراف دادند که مجددا با صحبت‌های انجام شده با آنان در این جلسه مبنی بر اینکه نرخ سود اعتبارات اشتغال فراگیر ۱۸ درصد نبوده و ۱۳ درصد است، از انصراف خود بازگشتند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد نیز در رابطه با دریافت سود‌های بانکی در ازای پرداخت تسهیلات به خبرنگار ایسنا گفت: مراجع تقلید نظرات خود را در این امر ارائه داده‌اند و دیگر دلیلی بر صحبت در این رابطه نمی‌بینم و اگر سوالی در رابطه با این امر دارید با اندکی جستجو در سایت‌ها می‌توانید به پاسخ این مراجع دست یابید.

درد و دل‌های یک تولیدکننده از خسارت بانک به واحد تولیدی‌اش

مدیرعامل یکی از واحد‌های تولیدی در بخش صنایع لبنی شهرستان اسدآباد نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان و مشتریان بانکی به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر واحد تولیدی بنده بنا به علت مطالبات غیرمتعارف و بالای بانکی تعطیل بوده و پیش از این نیز به علت بدهی‌های بالای بانکی و مقروض بودن تنها با ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت بود.

شمس با بیان اینکه در سال ۸۸ واحد تولیدی بنده در بخش لبنی با استفاده از ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات سرمایه‌ای افتتاح و به بهره‌برداری رسید، افزود: بانک‌عامل با عنوان امهال، سه بار تمدید و تقسیط مجدد برای تسهیلات اعطایی درنظر گرفت که بر طبق آن هر بار اصل تسهیلات و سود قبلی اعم از سررسید شده و سررسید نشده را درنظر گرفت و به جای آن با نرخی جدید، سودی جدید تحمیل کرد که به علت همین سود و ربح مرکب باقیمانده تسهیلات برای میانگین زمانی ۶ سال به حدود ۱۰ برابر رسیده است و این یعنی سود سالیانه ۱۱۰ درصدی!

وی در بخش دیگری از سخنانش به خسارات دیگری که بانک به تولیدش وارده کرده اشاره کرد و گفت: پس از حذف یارانه شیر واحد‌های زودبازده کوچک نیازمند نقدینگی بودند تا بتوانند در بازار با واحد‌های بزرگ تحت حمایت دولت رقابت کرده و یا حداقل در گردونه کار باقی بمانند، از این‌رو در قالب عقد مشارکت مدنی و برای دریافت سرمایه در گردش در شهریور ۹۲ پس از ماه‌ها پیگیری و ترهین وثایق ملکی سنگین موفق به اخذ ۳۶۰ میلیون وام شدم که در کمال ناباوری و حیرت ۲۹۱ میلیون تومان آن را به جای بدهی‌های سررسید نشده تسهیلات قبلی برداشت کردند.

این تولیدکننده که از افراد تحصیلکرده دانشگاهی و دانشجوی ممتاز دوره کارشناسی‌ارشد مدیریت استراتژیک بوده بیان کرد: بانک‌ها که به عنوان تأمین‌کننده منابع مالی برای تولید به ویژه صنایع کوچک و متوسط درنظر گرفته شده‌اند، با چنین رویکردی نظیر ربح و سود مرکب پلکانی و سیستم فشل و یکطرفه نخواهند توانست داعیه حمایت از تولید سردهند.

وی با بیان اینکه مجلس نباید بگوید ما با سود‌ها و بهره‌های بانکی نمی‌توانیم کاری بکنیم، اظهار کرد: مجلس باید کاری عالمانه با بهره‌گیری از متخصصان برای اصلاح سیستم بانکی بر مبنای حمایت از تولیدکنندگان انجام دهد.

وی اصلاح سیستم بانکی توسط مجلس را از ضروریات عنوان کرد و با بیان اینکه توجه به مراجع تقلید در بحث عملیات بانکی بدون ربا باید مورد توجه بانک‌ها قرار گیرد، یادآور شد: همچنین اگر دولت می‌خواهد بازار سرمایه برای ما ایجاد کند، باید منابع مالی ارزان‌قیمت در اختیار صنایع کوچک تولیدی به صورت قرض‌الحسنه و وام‌های بلندمدت قرار دهد.

شمس تنها راه برون‌رفت از مشکلات تولیدی بنگاه‌های کوچک و تولیدی را حمایت مستقیم دولت برشمرد و با بیان اینکه حمایت دولت با واسطه و از طریق بانک‌ها با سود هنگفت کارساز نخواهد بود، تصریح کرد: تقسیط مجدد معوقات توسط بانک‌ها به عنوان حمایت از صنایع تولیدی کوچک مهلک‌ترین روش حمایت از این بنگاه‌ها است بنابراین تمدید و تقسیط نه تنها راهگشا نیست بلکه این راهکار موجب تسریع از بین رفتن تولید و تولیدکننده خواهد بود.

همه ما از مردم تا مسئولان و مراجع و روحانیون نسبت به سود‌های بالای بانکی و مشکلات آن در تولید ملی تردیدی نداریم و می‌دانیم که افزایش سود سپرده‌های بانکی و پرداخت تسهیلات با نرخ سود‌های بالای بانکی یک آدرس غلط اقتصادی در حمایت از تولید و تولیدکنندگان و کارآفرینان بوده و باید با برنامه‌ای منسجم توسط کارشناسان خبره فکری به حال سیستم بیمار نظام بانکی کشور در مسیر اقتصادی کرد چرا که در غیر این صورت باید منتظر رکود هر چه بیشتر واحد‌های تولیدی بوده و در این راستا دیگر تولید و کاری توسط کار آفرینان و تولیدکنندگان وجود نخواهد داشت که برای حمایت آن نیاز به عزم ملی و حمایت بوده و آستین همت بالا زد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار