رئیس امور عشایر استان همدان گفت: بارش‌های اخیر باعث نابود شدن ایل‌راه‌ها وتحمیل خساراتی به عشایر شده است و عشایر هنوز کوچ خود را به پایان نرسانند.
کد خبر: ۶۰۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ 22 May 2018
رئیس امور عشایر استان همدان گفت: بارش‌های اخیر باعث نابود شدن ایل‌راه‌ها وتحمیل خساراتی به عشایر شده است و عشایر هنوز کوچ خود را به پایان نرسانند.

به گزارش ایسنا، حسین محمدی اظهار کرد: با توجه به اختصاص اعتبارات محدود در سال‌های اخیر عمده فعالیت‌های مدیریت امور عشایر استان همدان اجرای پروژه‌های عمرانی بوده که با ارتقاء سطح اداره امور عشایر، خدمات جهادی در تمام بخش‌ها گسترش می‌یابد.

وی پروژه‌های عمرانی برای عشایر را شامل زیرسازی چادر، ایجاد سرویس بهداشتی و حمام، بهسازی چشمه، احداث، مرمت و نگهداری راه، تأمین و توزیع آب شرب بهداشتی، ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان، احداث ابنیه فنی و مطالعه مکان‌یابی کانون‌های توسعه عنوان کرد.

محمدی افزود: استفاده از سامانه‌های خورشیدی و انرژی‌های نو و جایگزینی سوخت فسیلی، ارائه تسهیلات کم‌بهره به عشایر و انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش، فنی وحرفه‌ای، مرکز بهداشت، جمعیت هلال احمر، تبلیغات اسلامی و جهادکشاورزی از دیگر امکانات درنظر گرفته شده برای عشایر است.

وی با اشاره به اینکه ۵۴ درصد عشایر باسواد هستند متذکر شد: در سال‌های اخیر پیشرفت تحصیلی در بین عشایر بالا بوده و با امضای تفاهم‌نامه‌ای در نیمه نخست خرداد سال ۹۷ با آموزش و پرورش و مرکز فنی‌وحرفه‌ای استان و داشتن معلم سیار و همراه عشایر، امکان تحصیل تا مقاطع دبیرستان وجود دارد.

محمدی درباره وضعیت بهداشت عشایر بیان کرد: طبق تفاهم‌نامه اداره امور عشایر و مرکز بهداشت همدان هر سال اکیپ‌هایی متشکل از ماما، پزشک و کارشناس دارو با همکاری و همراهی کارشناسان اداره امور عشایر و همیاری حوزه بسیج عشایری سپاه پاسداران به ۷۲ سامانه عشایری اعزام شده و مشکلات بهداشتی تا حد امکان رفع می‌شود.

وی جامعه عشایری استان همدان را بیش از ۳ هزار خانوار با جمعیتی افزون بر ۱۳ هزار نفر و با در اختیار داشتن ۵۰۰ هزار رأس دام عنوان کرد و گفت: عشایر استان در ۷۲ سامانه عرفی ۷ شهرستان همدان، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد، بهار، ملایر و رزن استقرار یافته و اسکان دارند.

محمدی خاطرنشان کرد: جامعه عشایری استان همدان که متشکل از ایلات ترک، ترکاشوند، حسنوند و جمهور بوده با بیش از ۳۰۰۰ خانوار و بیش از ۱۳ هزار نفر اردیبهشت‌ماه وارد استان همدان شدند، اما به دلایل بارش‌های اخیر هنوز کوچ خود را به پایان نرسانده‌اند البته خسارت‌های وارد شده به علت بارندگی بسیار سطحی بوده و با تلاش به موقع سازماندهی شدند.

وی با اشاره به اینکه عشایر استان با در اختیار داشتن ۶۰۰ هزار رأس دام از ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع بهره‌برداری می‌کنند، افزود: از ۹۵ هزار هکتار زمین، ۱۰ درصد در اختیار عشایر است به طوریکه ۲۵ درصد از تولیدات پروتئینی استان همدان را تأمین می‌کنند و در زمینه صنایع دستی نیز ۳۵ درصد تولیدات استان را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس امور عشایر استان همدان با بیان اینکه عشایر در شهرستان‌های همدان، نهاوند، اسدآباد، بهار و ملایر استقرار دارند، گفت: در سال گذشته ۴۰ ایل‌راه وجود داشت که تعدادی از آن‌ها به علت احداث کارخانه، تعریض جاده‌ها و شخم زدن زمین‌ها توسط روستائیان از بین رفته است.

وی متذکر شد: با از بین رفتن ایل‌راه‌ها عشایر مجبور به عبور از جاده‌های پرتردد هستند و هر ساله شماری از دام‌های عشایر در اثر تصادف از بین می‌رود و خسارت‌های زیادی به عشایر وارد می‌شود و برای حل این مشکل حدود دو سال است که در حال ثبت ایل‌راه‌های عشایر هستیم تا در تعرض اشخاص یا ارگانی نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار