در حالی شورای شهر همدان به دنبال احداث شهرک پزشکان است و اعضای شورا بازدیدی نیز از محل مورد نظر خودشان برای احداث این شهرک داشتند که سازمان نظام پزشکی همدان عنوان می‌کند در جریان این اتفاقات نیست.
کد خبر: ۶۰۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ 22 May 2018
در حالی شورای شهر همدان به دنبال احداث شهرک پزشکان است و اعضای شورا بازدیدی نیز از محل مورد نظر خودشان برای احداث این شهرک داشتند که سازمان نظام پزشکی همدان عنوان می‌کند در جریان این اتفاقات نیست.

به گزارش  فارس، خیابان بوعلی که به تازگی به پیاده‌راه تبدیل شده است، یکی از نخستین خیابان‌های شهر همدان است که از همان ابتدا نیز یک خیابان مهم تلقی شده و مورد استقبال مردم بود.

همین استقبال باعث شد که اقشار مختلف جامعه برای ارائه خدمات مختلف به این خیابان رو آوردند؛ ادامه این روند باعث شد که طی سال‌های گذشته ساختمان‌های مختلفی در این خیابان سربرآورند که نام ساختمان پزشکان بر آن‌ها گذاشته شد و کم کم اکثر پزشکان و متخصصان همدانی به علاوه ارائه خدمات پزشکی به مردم در این خیابان مستقر شدند.

این مسأله روال طبیعی خود را طی می‌کرد چرا که خیابان بوعلی در دسترس مردم بود و از اقصی نقاط همدان و البته غرب کشور به آن مراجعه می‌کردند. با مطرح شدن پروژه پیاده‌راه خیابان بوعلی، اجراکنندگان و تصمیم گیرندگان به وجود چندین ساختمان پزشکان و مطب‌ها توجهی نکردند و پیاده‌راه اجرا شد. پس از اجرا، مشکلاتی به وجود آمد که افراد بیمار چگونه بدون خودرو به مطب پزشکان مراجعه کنند؟

برای حل این معضل اقداماتی، چون قراردادن ویلچر از سوی شهرداری و خودرو‌های برقی در نظر گرفته شد، اما این اقدامات راهگشا نبود و فقط حکم مسکن را داشت. در نهایت در شورای پنجم تصمیم بر این شد که شهرکی ویژه پزشکان در همدان تعریف شود و همه پزشکان شهر به ویژه خیابان بوعلی به آن منطقه کوچ کنند چراکه ساختمان‌های موجود نیز برای مراجعه بیماران مناسب نیستند و حتی برخی فاقد آسانسور هستند.

مزایا و معایب این طرح را با رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر و البته رئیس سازمان نظام پزشکی استان در میان گذاشتیم که می‌خوانید.

یک شهرک هوشمند برای پزشکان و مراجعان

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه این ایده از سوی یک مجموعه ۲۰۰ نفری از پزشکان برای نخستین بار در دوره شورای چهارم پیشنهاد شد، اظهار کرد: این پیشنهاد انگیزه‌ای برای شورا و شهرداری برای احداث شهرک برای پزشکان ایجاد کرد.

مریم روانبخش با تأکید بر اینکه این شهرک تنها برای حل مشکلات به وجود آمده در خیابان بوعلی نیست، افزود: در مدیریت شهری برای ساماندهی ترافیک و جلوگیری از اتلاف وقت و سایر مسائل شهرسازی این فضا‌ها مخصوصاً شهرک‌های اداری و پزشکان از نیاز‌های اساسی هر شهر بزرگ محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر طرحی که تهیه شود از صنف پزشکان و ایده‌های پیشنهادی مردم استفاده خواهد شد، تصریح کرد: شهرک پزشکان تنها پیاده‌راه بوعلی را شامل نمی‌شود، چون طرح بسیار جامع و کامل تراز احداث مطب پزشکی است.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به این سئوال که وضعیت ساختمان‌های احداث شده در پیاده‌راه بوعلی پس از نقل و انتقال پزشکان چه خواهد شد، گفت: مجموعه واحد‌های پزشکان می‌توانند با استفاده از تشویق‌هایی که در زمینه خانه‌های بوم‌گردی، دفاتر شرکت‌های کم ارباب رجوع، کافی‌شاپ و یا بسیاری دیگر از مجموعه‌ها، فضایی بهتر از مطب‌های پزشکی را تجربه کنند.

وی با اشاره به اینکه بهترین انگیزه برای انتقال پزشکان به این منطقه ایجاد امکانات برای پزشکان و اکثر بیمارانی است که از شهر‌ها و استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند، است، اظهار کرد: در حال حاضر رفت و آمد به مرکز شهر به دلیل عدم وجود پارکینگ و سایر خدمات مورد نیاز با چالش مواجه است.

روانبخش افزود: در صورتی که این مراجعات تعریف شده و سازماندهی شده باشند و دسترسی به امکانات و پزشکان راحت‌تر باشد هم ترافیک شهر از بحران خارج می‌شود هم پزشکان و بیماران از امکانات بهتری برخوردار خواهند شد.

وی تصریح کرد: وقتی صحبت از شهرک و مجموعه‌های پزشکی، اداری و... در مدیریت شهری می‌شود ابتدا برای آن یک طرح جامع که در برگیرنده تمام امکانات مورد نیاز اعم از عملکردی و همچنین رفاهی را شامل خواهد شد تعریف می‌شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر ادامه داد: یعنی کسی که وارد این مجموعه می‌شود شاهد تمام امکانات برای بیماران از جمله داروخانه، بانک، مرکز اقامت‌های همراه بیمار، رستوران، فضای سبز، پارکینگ و... هر امکاناتی که مورد نیاز باشد؛ خواهد بود.

وی با بیان اینکه در بخش درمان می‌توان مطب‌ها، آزمایشگاه، مراکز جراحی کوچک و سایر موارد را تعریف کرد، خاطرنشان کرد: امروز این مراکز در شهر به صورت پراکنده شکل گرفته که می‌توان آن را در فضای شهرک ساماندهی کرد.

روانبخش تأکید کرد: در این شهرک امکانات تاسیساتی کامل اجرا و شهرک به صورت مجموعه هوشمند عمل می‌کند.

خواسته پزشکان، اخذ نظرات آنان است

رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه احداث شهرک پزشکان با یک جانمایی مطلوب قابل تحقق است، اظهار کرد: اگر برخی فکر کنند که عده‌ای در شهرداری بدون نظرخواهی از جامعه پزشکی همدان بخواهند تصمیمی اخذ کنند، مطمئن باشند نتیجه مطلوبی نخواهند گرفت.

علیرضا مدرکیان افزود: اگر شورای شهر برای جانمایی این شهرک از سازمان نظام پزشکی دعوت کند و با نظر کارشناسان مکان یابی صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود که مطب‌های پزشکان و یا اکثریت آنان را به مکان جدید منتقل کرد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در بلوار شهیدرجایی برای پزشکان مکان در نظر گرفتند، تصریح کرد: قطعا پزشکان به این منطقه نخواهند رفت و نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان با بیان اینکه با صدور یک نامه ساده و تصمیم‌گیری بدون نظر پزشکان و کارشناسان این نقل مکان ممکن نیست، ادامه داد: اگر مکان مناسبی انتخاب شود طی یک بازه زمانی می‌توان امیدوار بود که پزشکان مطب‌های خود را به این مکان جدید منتقل کنند.

انتقال پزشکان یک بازه زمانی مناسب می خواهد

وی با اشاره به اینکه در بهترین شرایط نیز یک شبه محقق نخواهد شد، خاطرنشان کرد: این اتفاق می‌تواند خوب نیز باشد و می‌توان امیدوار بود.

مدرکیان با بیان اینکه یکی از مهمترین شاخص‌های ما برای یک منطقه خوب دسترسی مردم و بیماران است، گفت: موقعیت جغرافیایی محل بسیار حائز اهمیت است و باید دید چه مساحتی را برای این کار اختصاص می‌دهند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه در نظر گرفتن فضا‌های سبز و همراه سرا برای سایت پزشکان می‌تواند یک اتفاق خوب باشد، اظهار کرد: مشکل اینجاست که برخی اوقات ما یک الگو از یک کشور دیگر را کسب می‌کنیم، اما شرایط موجود و التزامات خود را با آن منطبق نمی‌کنیم و در نهایت به شکست می‌انجامد.

وی با بیان اینکه باید نیاز شهر به این اتفاق را بررسی کنیم، افزود: باید بررسی کرد که این پروژه در چه درجه‌ای از اهمیت قرار دارد.

مدرکیان با بیان اینکه اگر محل مناسب نباشد پس از مدتی بلااستفاده می‌ماند، تصریح کرد: اگر ساختار‌های لازم ایجاد نشود، پس از مدتی محل بدون استفاده مانده و مجبور به تغییر کاربری آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید برای اداره شهرک جدید یک هیأت مدیره از پزشکان مالک تأسیس شود، ادامه داد: هنوز فکر خیلی خام است و نمی‌توان پیش بینی کرد که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان با بیان اینکه پیش از اجرای پیاده راه بوعلی بار‌ها با شورای شهر مکاتبه کردیم تا در جلسه‌ای نظرات خود را بیان کنیم، خاطرنشان کرد: پس از مدت‌ها ما را دعوت کردند که البته پیاده‌راه اجرا شده بود و هیچ نظری از ما خواسته نشد.

وی با اشاره به اینکه امروز مشکل ما این است که نظری از ما اخذ نمی‌شود، گفت: در خیابان بوعلی مجوز احداث ساختمان پزشکان را بدون نظر خواهی از جامعه پزشکان و استاندارد‌های لازم صادر شده است.

مدرکیان با اشاره به اینکه ساختمان پزشکان نیاز به مجوز تجاری ندارد، اظهار کرد: مشورت و نظری از ما اخذ نمی‌شود و تا کنون از ما نپرسیدند که چرا از این منطقه نمی‌روید.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان افزود: اگر قرار است که از این منطقه نقل مکان شود پس چرا مجوز برای احداث ساختمان پزشکان هنوز صادر می‌شود، به عبارت دیگر مجوزی به نام ساختمان پزشکان اخذ نمی‌شود بلکه به نام‌های دیگر مجوز می‌گیرند تا قیمت نهایی ارزان تمام شده و در نهایت به قیمت بالا با سود خوب فروخته شود.

وی با بیان اینکه امروز ساختمان‌های پزشکان در سطح شهر دارای سرویس بهداشتی عمومی نیستند، تصریح کرد: باید در چگونگی صدور این مجوز‌ها تجدید نظر کرد و شاخص‌های مناسبی را تعریف نمود.

مدرکیان با اشاره به اینکه خدمات عمومی در ساختمان پزشکی باید وجود داشته باشد، ادامه داد: این خدمات وجود ندارد چرا که شهرداری برای صدور مجوز‌ها و اقدامات خود هیچ نظری از جامعه پزشکان اخذ نکرده و حتی یک مکاتبه نیز در این حوزه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ منطقه مناسبی که دسترس مردم باشد برای پزشکان تعریف نشده، خاطرنشان کرد: اگر به نام ساختمان پزشکان مجوزی صادر شود باید استاندارد‌های مهمی رعایت شود.

دعوتی از نظام پزشکی برای بازدید از محل در نظر گرفته شده انجام نشد

رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان با بیان اینکه هر اقدامی که برای پزشکان انجام شود باید نظر آنان گرفته شود، گفت: در بازدید اخیری هم که شورای شهر برای محل احداث شهرک پزشکان به عمل آوردند هیچ دعوتی از جامعه پزشکان صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که این پروژه را انجام دهند و هزینه زیادی نیز صرف خواهد شد، اما چون تاکنون نظری از جامعه پزشکان نشده است با موفقیت روبه‌رو نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار