مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از پر شدن ۸۱ درصد حجم ذخیره سد اکباتان خبر داد و گفت: مقدار بارندگی امسال نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت ۹ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۰۸۲۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 20 May 2018
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از پر شدن ۸۱ درصد حجم ذخیره سد اکباتان خبر داد و گفت: مقدار بارندگی امسال نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت ۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم، منصور ستوده اظهار داشت: ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزار متر مکعب معادل ۸۱ درصد حجم ذخیره سد اکباتان پر شده است.

وی گفت: مقدار ورودی آب به این سد ۶ هزار و ۳۶۰ لیتر در ثانیه و خروجی آن ۳۰۲ لیتر است که برای تأمین آب شرب شهروندان همدان و برخی روستا‌های اطراف مصرف می‌شود.

ستوده بیان کرد: از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ تاکنون ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب بوده است.

وی اعلام کرد: مقدار آب خارج شده از سد اکباتان برای مصرف شرب ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب بوده است.

بارندگی ۹ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به مقدار بارش‌های انجام شده در استان نیز گفت: متوسط بارندگی در استان ۳۷۷ میلی‌متر است که سال گذشته در این زمان ۴۰۰ و در میانگین بلندمدت ۴۰ ساله ۳۴۴ میلی‌متر بوده است.

ستوده مطرح کرد: مقدار بارندگی امسال نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت ۹ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان همدان رضایت‌بخش نیست، گفت: نیاز است تا مردم نسبت به حفظ منابع آبی موجود احساس تکلیف کنند تا بتوان ماه‌ها و سال‌های آینده را مدیریت کرد.

ستوده افزود: سال آبی گذشته هزار و ۹۶۶ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در بخش‌های مختلف استان همدان مصرف شده که بیشترین آن مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

وی بیان کرد: از منابع آب زیرزمینی استان همدان هزار و ۷۶۱ میلیون مترمکعب معادل ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، ۱۴۶ میلیون مترمکعب معادل ۷ درصد در بخش شرب و بهداشت و ۵۹ میلیون مترمکعب معادل ۳ درصد در بخش صنعت مصرف شده است.

ستوده با اشاره به اینکه استان همدان دارای ۱۳ دشت است، اعلام کرد: از این تعداد ۷ دشت مستقل و ۶ دشت مشترک با سایر استان‌هاست.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان بیان کرد: همه دشت‌های استان همدان ممنوعه هستند که محدودیت‌هایی در برداشت آب از منابع زیرزمینی آن‌ها اعمال می‌شود، اما ۳ دشت اسدآباد، رزن ـ. قهاوند و کبودراهنگ به دلیل برداشت بیش از اندازه، ممنوعه بحرانی هستند.

ستوده گفت: وضعیت منابع زیرزمینی در این دشت‌ها به دلیل اقدامات طرح احیاء و تعادل‌بخشی بهبود و ثبات نسبی پیدا کرده که ادامه این روند نیازمند همراهی و هماهنگی از طرف مردم و کشاورزان منطقه است.

وی درباره ظرفیت منابع آبی استان همدان براساس آمار درازمدت نیز افزود: میانگین نزولات جوی در استان همدان ۳۲۹ میلی‌متر و متوسط حجم نزولات جوی سالانه استان همدان ۶ هزار و ۴۳۴ میلی‌متر است.

سد سرابی و کلان سر ریز کرد

ستوده، مقدار ظرفیت منابع آب تجدیدشونده استان همدان را ۲ هزار و ۹۰۷ میلیون مترمکعب دانست و گفت: سهم آب‌های سطحی از این رقم ۷۸۰ میلیون مترمکعب و آب‌های زیرزمینی ۲ هزار و ۱۲۷ میلیون مترمکعب بوده است.

وی اعلام کرد: به طور متوسط سالیانه ۶ میلیارد و ۳۸۸ میلیون متر مکعب حجم نزولات جوی استان همدان است، که ۶۷ درصد تبخیر آن تبخیر شده و حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب است.

ستوده مطرح کرد: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر یک میلیارد و ۹۴۸ میلیون مترمکعب و آب‌های سطحی ۷۴۰ میلیون مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به وضعیت سد سرابی تویسرکان و کلان ملایر نیز گفت: سد سرابی با ۹ میلیون و ۳۰ هزار و سد کلان با ۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار مترمکعب آب سر ریز کرده است.

ستوده بیان کرد: سد کلان به دلیل تکمیل نشدن تصفیه‌خانه خروجی نداشته و خروجی آب سد سرابی نیز کم و تنها ۸۰ لیتر در ثانیه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار