مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سوزاندن کاه و کلش و بقایای محصولات به منظور انجام کشت جدید، بزرگترین جفا و بدترین مجازات در حق طبیعت است.
کد خبر: ۶۰۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲ 19 May 2018
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سوزاندن کاه و کلش و بقایای محصولات به منظور انجام کشت جدید، بزرگترین جفا و بدترین مجازات در حق طبیعت است.

به گزارش ایرنا، اسفندیار خزایی با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش با هدف آماده کردن زمین برای کشت دوم انجام می‌شود اضافه کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و افت آب‌های زیر زمینی، جهاد کشاورزی اجازه کشت دوم به کشاورزان نمی‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: یک مشت خاک دارای هزاران میکرو ارگانیزم است که به اندازه نیاز جذب ریشه گیاه شده اند.
خزایی اضافه کرد: با آتش زدن کاه و کلش و بقایای محصولات، میکرو ارگانیزم‌ها و کرم‌های خاکی که ساختمان خاک را تشکیل می‌دهند از بین می‌روند.

وی تاکید کرد: وجود میکرو ارگانیزم و جانداران زنده در خاک برای نفوذ پذیری خاک، تثبیت ازت و تهویه خاک ضروری است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: با آتش زدن کاه و کلش، برای سال‌ها زمین قابلیت زمینه سازی برای رشد دوباره گیاهان را از دست می‌دهد.

خزایی گفت: برخی مواقع آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی مجاور مراتع و اراضی ملی، موجب پیشروی شعله‌های آتش به مراتع می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و برداشت محصولات زراعی، برخی از کشاورزان طبق یک باور غلط اقدام به آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی برجا مانده از کشت اول می‌کنند.

آتش در سال ۹۵ حدود ۴۸۷ هکتار از اراضی ملی همدان را به خاکستر تبدیل کرد، اما این آمار در سال گذشته به ۷۷ هکتار کاهش یافت.

استان همدان دارای ۹۰۵ هزار هکتار اراضی ملی است که ۴۲ هزار و ۵۶۶ هکتار از آن شامل جنگل‌های دست کاشت و طبیعی است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار