«پاساژ ایران» همدان با تخلفات بسیار و نقشه‌ای متفاوت از دیروز تا امروز هنوز پایان کار دریافت نکرده و با توجه به تغییرات داخلی و تهدید‌هایی از قبیل: وجود فاضلاب در کف، هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد.
کد خبر: ۶۰۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸ 19 May 2018
«پاساژ ایران» همدان با تخلفات بسیار و نقشه‌ای متفاوت از دیروز تا امروز هنوز پایان کار دریافت نکرده و با توجه به تغییرات داخلی و تهدید‌هایی از قبیل: وجود فاضلاب در کف، هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد.

به گزارش فارس، این روز‌ها مجتمع‌ها و مراکز خرید بسیاری به صورت برج‌های بلند مرتبه و یا مراکز خرید چندین طبقه در شهر‌ها ساخته شده و در حال ساخت است که گاه با مشکلات ساخت‌وسازی مواجه بوده و یا موارد تخلفی در آن‌ها وجود دارد که در برخی موارد حتی بدون رفع این مشکلات به بهر‌برداری رسیده و واحد‌های آن‌ها به صورت ملکی، سرقفلی و یا اجاره‌ای به کسبه واگذار و فعالیت آن‌ها آغاز شده است.

عدم دریافت پایان‌کار و یا مشکلات ایمنی و تخلفات بسیار از جمله تخلف اضافه بنا و... در برخی از این مراکز خرید و مجتمع‌ها به چشم می‌خورد که قابل اغماض نیست و در این بین شاید به جرأت بتوان گفت: فعالیت این مراکز به دلیل قصور برخی مسوولان و نادیده گرفتن تخلفات مربوطه است.

با وجود مشکلات مذکور برخی از کسبه واحد‌های این مراکز از فعالیت در این مجتمع‌ها منصرف شده و عطای آن را به لقایش بخشیده، سعی بر کسب روزی از طرق دیگر و سایر حرفه‌ها دارند و این موضوع در حالیست که امسال سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده و باید برای حمایت از سرمایه‌گذاری و کالای داخلی اقدامات لازم صورت گیرد.

حدود ۱۶ ماه از حادثه پلاسکو می‌گذرد و تلخی این حادثه هنوز در کام ایرانیان مانده، اما با گذشت زمان، آرام آرام، علل وقوع حادثه و پلاسکو در ذهن‌ها کمرنگ خواهد شد و شاید روزی برسد که تنها نامی از این حادثه و برگزاری یادبودی برای عزیزان از دست رفته به جا بماند.

حادثه پلاسکو اتفاقی بود که درس‌های بسیاری برای مسوولان و مدیران داشته که با نگاهی به جنبه‌های مختلف آن برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه در شهر‌های مختلف اقدامات لازم را داشته باشند.

در همدان نیز همچون سایر شهر‌های کشور شاهد ساخت‌و‌ساز مجتمع‌ها و مراکز خریدی هستیم که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، چندی پیش موضوع تخلفات برج زاگرس از طریق خبرگزاری فارس تا حصول نتیجه پیگیری شد و امروز موضوعی دیگر در خصوص «پاساژ ایران» یکی از مراکز خرید قدیمی همدان مطرح است.

«پاساژ ایران» پاساژی که اکنون ۶۴ واحد تجاری دارد، در تاریخ ۱۴ اسفندماه سال ۶۷ پروانه ساختی به متراژ ۳۹۷ متر با احتساب زیرزمین و پناهگاه در ۳.۵ طبقه ارتفاع دریافت کرده بود و امروز به پاساژی با ۲ هزار متر بنا تبدیل شده است که این تبدیل اعداد و ارقام تحت هیچ شرایط به صورت عقلانی، منطقی و قانونی، قابل قبول نیست.

این پاساژ با ساخت‌و ساز‌های غیر مجاز از جمله با تصرف در مشاعات به وضعیت کنونی درآمده و فاقد پایان کار است که این موضوع نیز خود جای تأمل دارد؛ اکنون این پاساژ با قدمت طولانی در یکی از خیابان‌های قدیمی شهر که اکنون به پیاده‌راه تبدیل شده در معرض تهدیدات و حوادثی است که ممکن است پلاسکویی دیگر را رقم بزند.

تنها مشکل «پاساژ ایران» تخلف اضافه بنا نیست بلکه مشکلات دیگری از قبیل: ساخت‌وساز غیرقانونی، تبدیل اتاق سرایدار، نمازخانه و سرویس بهداشتی به واحد‌های تجاری و حتی کوچک کردن اتاق برق و استفاده از فضای تعریف شده این محل به عنوان انبار از دیگر تخلفاتی است که به صورت مشهود به چشم می‌خورد.

از دیگر مشکلات این پاساژ این است که پس از هر بارندگی، کسبه باید منتظر بالازدگی فاضلاب از کف و درز‌های بین سرامیک مغازه‌ها و راهرو‌ها باشند که این امر موجب ایجاد بوی بد و نامطبوعی در فضای پاساژ شده و نارضایتی مشتریان و کسبه را به همراه دارد؛ جالب‌تر این است که طبقه زیرین این پاساژ به جز مسیر ورودی فاقد هرگونه تهویه مناسب است.

از گذشته تا امروز نقشه داخلی این پاساژ تغییرات اساسی داشته، حتی مسیر ورودی و پاگرد‌های آن توسط مالک تغییر یافته و فضای نورگیری که از طبقات بالا تا طبقه زیرین ادامه داشت اکنون در طبقه زیرین مسدود و در طبقه دوم نیز بخشی از نورگیر به منظور ایجاد یک واحد تجاری دیگر مسدود شده است؛ این پاساژ از لحاظ ایمنی با ۱۴ مورد ایراد همچنین مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی نبوده و در صورت وقوع یک حادثه هرچند کوچک احتمال امدادرسانی در این مرکز خرید بسیار ضعیف است.

«پاساژ ایران» روزگاری یکی از مراکز خرید پر ازدحامی بود که از تولیدکنندگان پوشاک تا ارائه کنندگان محصولات داخلی در آن فعالیت داشتند و به دلیل تنوع ارائه محصولات مراجعه‌کنندگان بسیاری نیز به این پاساژ مراجعه می‌کردند که امروز دیگر آن برو و بیا به چشم نمی‌خورد و بیشتر تولیدکنندگان و کسبه پاساژ را ترک کرده‌اند.

حال با توجه به سخت‌گیری‌هایی که شهرداری و نهاد‌ها مربوطه در ساخت‌و‌ساز به ویژه ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز دارند، چگونه پاساژی با این قدمت که پروانه ساخت آن حدود ۳۰ سال پیش اخذ شده و در دل شهر قرار دارد هنوز پایان‌کار دریافت نکرده و اکنون نیز ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز در آن در دست اجراست.

آیا چیزی جز وجود تخلفات مانع عدم ارائه پایان‌کار به این پروژه شده است و آیا پلیس ساختمان و شهرداری چشم بر این ساخت‌و ساز‌ها و تخلفات صورت گرفته در این پاساژ بسته‌اند؛ پشت پرده این اغماض‌ها با وجود پیگیری‌های صورت گرفته که در گزارش‌ها و یادداشت‌های بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد، چیست؟ چرا نباید حکم‌های صادر شده تا به امروز اجرایی شود؟

مسوولان بدانند در صورت عدم توجه و رسیدگی به این مهم در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر رقم خوردن حادثه‌ای از جنس پلاسکو در همدان باشیم، اما این حادثه با حادثه‌ای از جنس پلاسکو متفاوت‌تر خواهد بود چراکه عدم رسیدگی به موقع به پیگیری‌های کسبه این پاساژ و اقدامات غیرقانونی مالک و عدم برخورد با این اقدامات، مسوولان مربوطه را متهمان این حادثه عنوان خواهد کرد.

مسوولان همدان به گوش باشید صدای پای پلاسکو نزدیک است...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار