معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از ورود خسارت به بند‌های رسوب‌گیر استان در پی وقوع سیلاب خبر داد و گفت: نزدیک به ۲۰ بند از نوع خشکه‌چین در روستا‌های گل‌کهریز و بارابند در حوزه گنبد همدان دچار آسیب شده است.
کد خبر: ۶۰۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 15 May 2018
معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از ورود خسارت به بند‌های رسوب‌گیر استان در پی وقوع سیلاب خبر داد و گفت: نزدیک به ۲۰ بند از نوع خشکه‌چین در روستا‌های گل‌کهریز و بارابند در حوزه گنبد همدان دچار آسیب شده است.

به گزارش ایسنا، مهدی آرتیمانی، افزود: هزینه بازسازی این بند‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده که به مدیریت بحران استانداری همدان گزارش خسارت شده است.

وی در رابطه با میزان خسارت سیلاب در مناطق همدان، قهاوند، ملایر، اسدآباد و بهار اظهار کرد: خسارت‌هایی به حوزه‌های کشاورزی و دام این مناطق وارد آمده و آبگرفتگی منازل هم داشتیم که میزان خسارت‌ها جزئی بوده است.

آرتیمانی با اشاره به وجود نزدیک به ۲۵ هزار بند سیل‌گیر و رسوب‌گیر از انواع ملاتی، خشکه‌چین، گابیون و خاکی در سطح استان همدان ادامه داد: از سال ۷۱ تا ۹۶ بیش از ۷۴ میلیون مترمکعب کنترل روان‌آب در استان صورت گرفته که ۲۲ میلیون مترمکعب آن استحصال شده و در پشت بند باقیمانده و به مرور زمان در سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ کرده است.

وی بیان کرد: در مدت این ۲۵ سال، افزون بر ۲۷ میلیارد تومان بودجه صرف شده و در سطح حوزه‌های آبخیز بیش از ۵۵۰ هزار تن کنترل فرسایش خاک انجام شده و ۵۰۰۰ تن علوفه تولید شده است.

آرتیمانی این آمار را برای عملکرد سال ۹۶ اینگونه اعلام کرد: بیش از یک میلیون مترمکعب کنترل روان‌آب، ۵۱۰ هزار مترمکعب استحصال آب، ۱۲ هزار در سطح ۶ هزار هکتار تن کنترل فرسایش خاک و ۶۳۰ هزار کیلوگرم تولید علوفه در استان همدان انجام شده است.

وی در ادامه گریزی به چگونگی ساخت بند‌های سیل‌گیر و رسوب‌گیر زد و تصریح کرد: بند‌ها در دامنه‌ها و دره‌ها با سازه‌هایی از نوع ملاتی، خشکه‌چین و گابیونی و با استفاده از مصالح سیمان به صورت یکپارچه احداث می‌شوند که پشت این بند‌ها آب جمع می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: کنترل سیل و کاهش حجم آب در مراحل مختلف، جمع‌آوری رسوبات در پشت بند و جلوگیری از انتقال آن به پایین دست مخازن آبی، کانال‌ها و قنوات، افزایش پوشش گیاهی و اصلاح کاربری اراضی که در نهایت منجر به اشتغال و درآمدزایی می‌شود، از کارکرد سازه‌های آبخیزداری است.

وی با اشاره به برنامه‌های این معاونت در سال ۹۷، یادآور شد: انجام ۳ پروژه ملی شامل ۱۴ زیرپروژه در مناطق گنبد، معروف، گل‌خندان، طجرعلوی، باشقورتاران، نعمت‌آباد، گرین، کنجوران، شنجور و یک پروژه استانی شامل ۱۲ زیرپروژه در مناطق منصورآباد، عشاق، طاهرلو، سهران، لک، سرکان، همه‌کسی، برکت‌آباد و دارانی جزء برنامه‌های این معاونت محسوب می‌شوند.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پایان اظهار کرد: برنامه پیشنهادی امسال آبخیزداری برابر هشت هزار هکتار طرح استانی خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار