بازسازی جداره‌های میدان تاریخی امام خمینی (ره) در انتظار بودجه و البته همکاری واحد‌های صنفی و دستگاه‌هایی، چون شهرداری و میراث فرهنگی است، تا همدان را شاداب‌تر از گذشته در رویداد‌های گردشگری ۲۰۱۸ نشان دهد.
کد خبر: ۶۰۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ 14 May 2018
بازسازی جداره‌های میدان تاریخی امام خمینی (ره) در انتظار بودجه و البته همکاری واحد‌های صنفی و دستگاه‌هایی، چون شهرداری و میراث فرهنگی است، تا همدان را شاداب‌تر از گذشته در رویداد‌های گردشگری ۲۰۱۸ نشان دهد.

به گزارش فارس، میدان امام خمینی (ره) یکی از مهمترین مناطق تاریخی و البته گردشگری شهر همدان محسوب می‌شود. جداره‌های این میدان از منظر تاریخی بسیار حائز اهمیت است و جزئی از آثار تاریخی به حساب می‌آید، متأسفانه پیش از پیروزی انقلاب آن یک قطاع آن که مربوط به بانک ملی است، تغییر کرد و یکپارچگی این میدان را از بین برد، به همین دلیل است که شهرداری همدان اگرچه در درجه اول متولی آن به حساب نمی‌آید، اما به این مسأله ورود کرد و با بستن قرارداد با مشاور یک طرح برای ایجاد جداره کاذب جلوی جداره فعلی بانکی ملی رسیدند.

در سایر قطاع‌ها نیز در سال گذشته بخشی از آن انجام شد و سایر بخش‌ها در انتظار بودجه‌های اداره کل میراث فرهنگی است تا انجام شود و پس از آن سازمان سیما و منظر شهری برای یکسان‌سازی تابلو‌ها و سایه‌بان‌ها ورود کند. جالب آن است شهری که صنعت گردشگری آن از سوی مسؤولان اولویت اول توسعه به حساب می‌آید چند سال است که در انتظار بودجه برای ساماندهی مهمترین مرکز تاریخی خود است. البته در این راه بخش خصوصی و صاحبان واحد صنفی نیز باید ورود کنند و در ایفای نقش خود بکوشند.

میدان امام متعلق به همه شهر است و مالکان واحد‌های صنفی آن که به نوعی بیشترین درآمد در میان اصناف را دارند باید سهم خود را پرداخت کرده و مدیریت شهری و میراث فرهنگی را در این راه کمک کنند تا همه مردم از مزایای آن سود ببرند.

بازسازی جداره‌های میدان امام در سال ۹۷

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌و‌گو با فارس تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا بازسازی جداره‌های میدان امام خمینی (ره)، خیابان بوعلی و خیابان اکباتان در سال ۹۷ انجام شود.

کامران گردان ادامه داد: هرچند این جداره‌ها به بخش خصوصی بازمی‌گردد، اما شهرداری و شورا به دلیل اهمیت موضوع ورود کرده و یکسان‌سازی جداره‌ها و تابلو‌ها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: البته این هزینه را باید خود واحد‌های صنفی پرداخت می‌کردند، اما ما ورود پیدا کردیم و پس از اجرای عملیات در پرونده‌های عوارض شهری هزینه‌ها را در نظر می‌گیریم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه میراث فرهنگی باید بیشتر در این حوزه فعالیت کند، گفت: سایر جداره‌های شهری باید زودتر انجام شود تا زیباسازی شهرداری بتواند اقدامات خود را انجام دهد.

وی تأکید کرد: البته اداره کل میراث فرهنگی باید جداره‌ها را بازسازی می‌کرد تا شهرداری هم نسبت به یکسان‌سازی تابلو‌ها و دیگر موارد اقدام کند تا هزینه اضافی به شهر منتقل نشود.

گردان با بیان اینکه باید دید که میراث فرهنگی چه زمانی به بازسازی میدان اقدام می‌کند، افزود: بحث جداره سازی در بودجه سال ۹۷ امده است و امیدواریم با همکاری و تعامل همه این اقدام انجام شود.

وی تصریح کرد: همه طراحی‌های برای تابلو‌ها و سایه‌بان‌ها انجام شده است، اما بخش خصوصی ورود نکرده است و هنوز سرعت لازم را به دست نیاورده است.

جداره کاذب برای بانک ملی

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه میدان ۶ قطاع است، اظهار کرد: از این تعداد پنج قطاع به طور کامل تجاری است و یک قطاع نیز متعلق به بانک ملی است.

وحید علی‌ضمیر با بیان اینکه از حدود یک سال قبل شهرداری مشاوری برای جداره‌های میدان در نظر گرفته است، افزود: یک طرحی را تهیه کردیم که در مراجع صاحب نظر و ذیصلاح طرح شده و بخش عمده آن پیش رفته و در مراحل نهایی تأیید طرح هستیم.

وی با اشاره به اینکه حدود یک سال کارشناسان مختلف در راه و شهرسازی، بانک ملی، اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری بر روی این طرح بحث و بررسی کردند، تصریح کرد: سازمان سیما و منظر شهری متولی این حوزه است و خوشبختانه قرار شده جداره کاذبی همخوان و البته نه کاملا مشابه، مقابل جداره بانک ملی اجرا شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان درباره پنج قطاع دیگر میدان نیز اظهار کرد: برای جداره بین خیابان بوعلی و شریعتی با پیمانکاری قرارداد معقد شد و کار بازسازی جداره به طور کامل انجام شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته این بازسازی که در اصل مسؤولیت آن با میراث فرهنگی بود توسط شهرداری انجام شد، افزود: جداره بین خیابان تختی و خیابان بوعلی هم با همکاری میراث انجام شد.

علی‌ضمیر با اشاره به اینکه یکپارچه کردن تابلوها، سایه‌بان‌ها و الحاقاتی که روی جداره میدان یکبار به طور کامل انجام شد، تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ قطعه از روی جداره میدان جمع آوری کردیم و حتی برای یکی از واحد‌های صنفی به عنوان الگو تابلو را انجام دادیم تا برای باقی افراد نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عدم همکاری هم در بازسازی جداره مانع از پیشرفت سریع کار شده است، ادامه داد: آنچه مربوط به مدیریت شهری بود، انجام شد، اما آنچه به عهده واحد‌های صنفی است باید با همکاری و سرعت بیشتری انجام شود.

بازسای تختی و بوعلی در اولویت میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه از محل اعتبارات ابلاغی و استانی مبلغی برای بازسازی جداره‌های بین خیابان تختی و بوعلی در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که جداره‌ها، شیروانی‎ها را مرمت کنیم و اولویت‌های اول است و پس از آن ساماندهی تابلو‌های امام قرار داده است.

احمد ترابی با بیان اینکه برای سایر خیابان‌ها نیز اگر اعتبار در نظر گرفته شود، آماده اجرای آن هستیم، گفت: طرح شهرداری را ما رویت کردیم و نقطه نظر‌های خود را دادیم و هماهنگی لازم برای جلوگیری از دوباره کاری در نظر گرفته شده است.

احیای جداره تاریخی میدان امام برای صنعت گردشگری حائز اهمیت است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: در گردشگری شهری و ساماندهی اماکن تاریخی یک فاکتور مهم در گردشگری است و هرچه تلاش کنیم که زوائد را از بین ببریم و سیمای سنتی و تاریخی اصلی را حفظ کنیم، در حوزه گردشگری بیشتر موفق می‌شویم.

علی خاکسار با بیان اینکه میدان امام (ره) همدان یکی از مناطق مهم گردشگری شهری و البته تاریخی به حساب می‌آید، افزود: احیای جداره و حفظ بافت سنتی با از بین رفتن زوائدی که در این محل وجود دارد ضروری است و بافت سنتی که از گذشته وجود داشته باید همچنان احساس شود.

با توجه به رویداد‌های مهم بین‌المللی گردشگری ۲۰۱۸ در همدان، بازسازی و احیای بافت سنتی میدان امام باید در سال‌های پیش به پایان می‌رسید، اما این اتفاق به دلایل متعدد محقق نشد، امید است بخش دولتی، خصوصی و بازار هر چه زودتر اهمیت این نکته را دریافته و شهر را برای رونق صنعت گردشگری آماده کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار