فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: قانون به کارگیری سلاح در کشور شفاف نیست بنابراین محیط بانان برخی مواقع در درگیری با شکارچیان برای استفاده از سلاح تردید دارند.
کد خبر: ۶۰۵۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ 14 May 2018
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: قانون به کارگیری سلاح در کشور شفاف نیست بنابراین محیط بانان برخی مواقع در درگیری با شکارچیان برای استفاده از سلاح تردید دارند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ جمشید محبت خانی اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی مطرح و مقرر شد که کارگروهی به این وضعیت رسیدگی و نتیجه را تا سه هفته آینده به کمیسیون منعکس کند.

وی اضافه کرد: باید مشخص شود که محیط بانان در چه مواقعی مجاز به استفاده از سلاح هستند تا در صورت بهره گیری از آن برای دفع خطر با مشکلات قضایی مواجه نشوند.

وی بیان کرد: تاکنون ۱۲۰ تن از پرسنل یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در درگیری با شکارچیان جان خود را از دست دادند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تنها ۱۷ تن از عوامل یگان حفاظت جزو شهدا محسوب شدند و از مزایای آن بهره‌مند هستند که این خلاء باید رفع شود.

سرهنگ محبت خانی بیان کرد: فرایند ادرای تایید اینکه محیط بان شهید محسوب شود بسیار دشوار و زمان بر است.
وی افزود: این موضوع نیز در کنار شفاف سازی قانون به کارگیری سلاح در لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان دیده شده که امید می‌رود با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، این فرایند تسهیل شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: به ازای هر یک هزار هکتار باید یک محیط بان پیش بینی شود که این عدد در ایران ۱۲ هزار هکتار است.

سرهنگ محبت خانی افزود: هشت هزار و ۵۰۰ محیط بان برای حراست از محیط زیست کشور نیاز است، اما هم اینک سه هزار و ۴۰۰ محیط بان در این مجموعه فعالیت دارند.

وی گفت: در راستای استفاده از تجهیزات نوین برای کنترل محیط زیست، یک هزار و ۵۰۰ جلیقه به یگان محیط زیست استان‌ها تحویل داده شد تا نیرو‌ها هنگام شیفت از آن استفاده کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: این اقدام با هدف فراهم کردن شرایط مناسب برای محیط بانان هنگام مواجهه با متخلفان اتخاذ شد.

سرهنگ محبت خانی اضافه کرد: همچنین دوربین‌های مدار بسته بر روی پیراهن محیط بان‌ها با هدف کنترل عملکرد محیط بان‌ها نصب می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین با استفاده از دوربین می‌توان برخورد با متخلفان را مستند سازی کرده و در صورت بروز درگیری بین طرفین، آن را به عنوان مدرک در دادگاه ارائه کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست صبح امروز در دفتر فرمانده انتظامی استان همدان حضور یافت و تفاهم نامه همکاری بین این ۲ نهاد منعقد شد.

این تفاهم نامه حاوی همکاری در ارائه آموزش‌های نظامی و انتظامی ماموران یگان حفاظت محیط زیست، امداد رسانی سریع در درگیری بین نیرو‌های یگان حفاظت و متعرضان به محیط زیست، اجرای مانور مشترک به منظور پیشگیری و افزایش سطح آمادگی نیرو‌ها و آگاه سازی مردم و انجام عملیات مشترک با یگان حفاظت محیط زیست در خصوص برخورد با فروشندگان غیرمجاز گونه‌های جانوران وحشی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار