شهر ملی منبت در آستانه تحولی عظیم در عرصه صنعت و صادرات است تا با ایجاد نمایشگاهی با تمامی امکانات، یافت آبادی برای این منطقه و استان همدان باشد.
کد خبر: ۶۰۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳ 13 May 2018
 شهر ملی منبت در آستانه تحولی عظیم در عرصه صنعت و صادرات است تا با ایجاد نمایشگاهی با تمامی امکانات، یافت آبادی برای این منطقه و استان همدان باشد.

به گزارش ایرنا نخستین شهرک صنعتی مبل و منبت کشور در شهرک مبلمان حاجی آباد ملایر، با همت فعالان صنعت مبل و منبت، دولتمردان و صندوق کارآفرینی امید زمینه ای مهیا برای ایجاد و راه اندازی شهرک نمایشگاهی است تا علاوه بر سایر ظرفیت ها، مسیر طلایی برای جذب گردشگران باشد.

اردیبهشت سال گذشته بود که با ثبت ملایر به عنوان شهر ملی منبت، رونق اقتصادی روی خوشش را به فعالان این صنعت نشان داد و بیش از چهار هزار میلیارد ریال در 6ماه درآمد مالی عاید هنرمندان این هنر صنعت شد.

حال پس از یک سال از ثبت شهر ملی منبت و اقدامات ارزنده مسئولان و هنرمندان در توسعه و رونق این صنعت، ایجاد نمایشگاه تولید، عرضه و فروش مبل و منبت گامی بلند در راستای معرفی هر چه بیشتر هنر منبت ملایر است که به طور قطع جایگاه مبل و منبت ملایر را در سطح کشور و حتی فرا منطقه ای تثبیت خواهد کرد.

به دلیل اهمیت این هنر صنعت در ملایر نشستی با عنوان 'بررسی مسایل و مشکلات نمایشگاه شهرک صنعتی مبل و منبت حاجی آباد ملایر' در این شهرستان برگزار شد.

باید در شان پایتخت منبت ایران تلاش کنیم

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: مبل و منبت ملایر علاوه بر اینکه مزیت منطقه ای و ملی است، بلکه زمینه ای برای رقابت در بازارهای جهانی است.

محمد کاظمی با بیان اینکه باید در شان و جایگاه پایتخت منبت ایران تلاش کنیم، افزود: رونق بازار مبل و منبت پشتوانه ای محکم برای ایجاد اشتغال پایدار است که باید از تمامی ظرفیت های شهرستان در این راستا استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امکانات و ملزومات شهرستان متناسب با نام شهر ملی منبت نیست، بیان کرد: کسب این عنوان حق مسلم ملایر بود که اگر بخواهیم به نامگذاری یک خیابان، بلوار و ایجاد یک بازار اکتفا کنیم، به طور قطع رقبا از ما جلوتر می زنند.

کاظمی اتکا به ظرفیت ها و داشته های منطقه ای شهرستان را از عوامل مهم در ایجاد اشتغال برشمرد و افزود: شهرک حاجی آباد نخستین خوشه مبل و منبت کشور است که باید امکانات و ظرفیت‌های این شهرک در راستای توسعه و رونق مبل و منبت ملایر بکار گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه انجمن و تعاونی مبل و‌ منبت ملایر و هیات مدیره بازار مبل باید گام های محکم تری در راستای توسعه و رونق این صنعت بردارند، ادامه داد: با وجود واگذاری زمین برای ایجاد نمایشگاه در شهرک حاجی آباد، اما هنوز از ساخت و ساز خبری نیست.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم گفت: به دلیل ضمانت های سنگین بانکی متقاضیان این شهرک نمایشگاهی قادر به دریافت تسهیلات و شروع عملیات ساخت و ساز نیستند.

کاظمی تاکید کرد: در همین راستا در نشستی با مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور، مقرر شد صندوق قراردادهای خرید زمین در شهرک صنعتی مبل و منبت را به عنوان ضمانت اولیه ارائه تسهیلات ساخت و ساز به متقاضیان قبول کند.

وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد اشتغال و تولید، باید موانع و مشکلات ضمانت های سنگین بانکی را مرتفع کنیم تا مردم با ما همراهی کنند افزود: ما بسیار مصمم هستیم نمایشگاه مبل و منبت ملایر راه اندازی شود.

ایجاد شهرک نمایشگاهی مبل و منبت ملایر ضرورت است

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز تکمیل این نمایشگاه در خوشه صنعتی مبل و منبت حاجی آباد را یک ضرورت برشمرد و اظهار کرد: این شهرک بهترین مکان برای ایجاد شهرک نمایشگاهی مبل و منبت است.

حجت الاسلام احد آزادیخواه بر لزوم ورود بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال تاکید و مبل و منبت ملایر را ظرفیتی عمده در این راستا برشمرد و گفت: باید برای توسعه این صنعت محکم گام برداریم و تولیدات با استانداردهای مدرن امروزی همراه باشد.

وی با تاکید بر کاهش موانع و مشکلات این حوزه بیان کرد: فعالان صنعت مبل و منبت ملایر حالا که پشتوانه دولت، نمایندگان مجلس و مسئولان را همراه خود دارند و برند مبل و منبت نیز مربوط به این شهر است، باید برای توسعه این صنعت و راه اندازی هر چه سریعتر شهرک نمایشگاهی اقدام کنند ما نیز مشکلات را مدیریت و پیگیری می کنیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به اینکه هر نقطه شهر ظرفیت ایجاد نمایشگاه مبل و منبت را دارد، از همراهی و همکاری مدیرعامل صندوق کارآفرینی استان تقدیر و ابراز کرد: موانع و مشکلات ضمانت بانکی برای ارائه این تسهیلات باید تسهیل شود.

پرداخت 50 میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد نمایشگاه مبل و منبت در ملایر

مدیرعامل شرکت شهرک های همدان نیز ایجاد نمایشگاه مبل و منبت در شهرک صنعتی مبلمان حاجی آباد ملایر را یک ضرورت برشمرد و گفت: یک محیط کارگاهی برای این شهرک تعریف شده تا سود حاصل از فروش این محصول به تولید کنندگان برگردد.

کیوان گردان بیان کرد: 2 سال گذشته از سازمان مرکزی شرکت شهرک ها اجازه گرفتیم بخشی از این شهرک را به یک فرصت نمایشگاهی تبدیل کنیم که هم برای فضای توریستی خوب است و هم خریداران ضمن آشنایی با روند تولید مبل و منبت، از محصولات تولید شده نیز خرید می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت واحدهای تجاری در مرکز شهر بسیار گران است، فعالان این صنعت که توان خرید واحدهای تجاری را در سطح شهر ندارند، می توانند از این فرصت مغتنم برای خرید واحد نمایشگاهی استفاده کنند.

گردان گفت: با توجه به اینکه محصولات تولیدی شهر ملی منبت نیاز به عرضه و فروش در فضایی گسترده دارند، به همین منظور 70 قطعه در شهرک صنعتی مبل و منبت حاجی آباد در نظر گرفته شد که این واحدها قابل افزایش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 60 قطعه به متقاضیان واگذار شده و طرح سازه و ساخت واحدهای نمایشگاهی توسط خود فعالان این صنعت طراحی شده است و شبیه یافت آباد تهران است.

مدیرعامل شرکت شهرک های همدان اظهار کرد: اردیبهشت ماه سال گذشته تفاهم نامه ای با صندوق کارآفرینی امید امضا کردیم تا به هر واحد نمایشگاهی یک میلیارد ریال تسهیلات با نرخ بهره چهار درصد اعطا شود.

گردان اضافه کرد: هم اکنون 50 میلیارد ریال برای 50 واحد نمایشگاهی تامین اعتبار شده و بر اساس مقررات متقاضیان باید در مدت 6 ماه برای جذب تسهیلات و آماده سازی زمین اقدام و در 6 ماهه بعد عملیات اجرایی نمایشگاه را آغاز و به اتمام برسانند.

وی با بیان اینکه تامین وثیقه و ضمانت بانکی عمده ترین مشکل متقاضیان این نمایشگاه در اخذ تسهیلات است گفت: با رایزنی های انجام شده این مشکل رفع شده و متقاضیان باید هر چه سریعتر نسبت به اخذ تسهیلات و آغاز عملیات ساخت و ساز نمایشگاه اقدام کنند.

ملایر پیشتاز در استفاده از تسهیلات نمایشگاه مبل و منبت

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همدان نیز اعطای این تسهیلات را بهترین کمک برای شاغلان این صنعت به عنوان واحدهای خرد دانست و افزود: مزیت فعالیت های خرد این است که زودبازده است، زیرساخت زیادی نمی خواهد و با دارا بودن بازارهای محلی، سرانه اشتغال آنها بالا است.

محسن افروخته توجه به خوشه های صنعتی را از جمله برنامه های مهم این صندوق برشمرد و بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید استان همدان تاکنون 9 خوشه صنعتی از جمله خوشه چرم، کیف و کفش، لاستیک سازی، موزاییک سازی و مبل و منبت را زیر پوشش قرار داد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار است که تسهیلات برای خوشه صنعتی مبل و منبت در ملایر پرداخت می شود تاکید کرد: این مجموعه نمایشگاهی مجموعه بسیار مناسب تفریحی و توریستی است و نیازمند امکانات رفاهی، اقامتی و مجموعه فروشگاه های شکیل است.

افروخته با تاکید بر اینکه این مجموعه نمایشگاهی باید هر چه سریعتر به بهره برداری برسد گفت: در حال حاضر 22 مورد از طرح های متقاضیان ایجاد واحد نمایشگاهی در این شهرک تصویب شده و منتظر ارائه ضمانت هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از متقاضیان مشکل ارائه ضمانت بانکی دارند بیان کرد: در این راستا با مدیرعامل صندوق کارآفرینی کشور رایزنی کردیم و مقرر شد شرایط برای متقاضیان آسانتر شود.

وی اضافه کرد: چنانچه استقبال متقاضیان برای ایجاد واحد نمایشگاهی در خوشه صنعتی مبل و منبت حاجی آباد ملایر افزایش یابد، از اعتبارات تسهیلات اشتغال روستایی استفاده می کنیم.

افروخته با بیان اینکه تاکنون چنین تسهیلاتی برای نمایشگاه نداشتیم و ملایر در این زمینه پیشتاز است ادامه داد: تاکنون 38 میلیارد ریال در حوزه های مختلف از طریق صندوق کارآفرینی امید به شهرستان ملایر پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، ملایر شهر ملی منبت است که دارای بیش از چهار هزار کارگاه فعال مبل و منبت است و بیش از هشت هزار به صورت مستقیم و بین 20 تا 25 هزار تن به صورت غیرمستقیم در این هنر صنعت فعالیت می کنند.

ملایر تنها شهرستان در کشور است که دارای شهرک صنعتی مبل و منبت است و هم اکنون 100 واحد تولیدی در این شهرک فعالیت می کنند که برای 400 تن به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده و قرار است نمایشگاه بزرگ مبلمان در این شهرک ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار