مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: همدان دچار بحران کمبود آب است.
کد خبر: ۶۰۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 12 May 2018
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: همدان دچار بحران کمبود آب است.

به گزارش ایسنا، منصور ستوده در دومین همایش ملی بحران آب و راه‌های برون‌رفت از آن به میزبانی دانشگاه پیام نور همدان، با بیان اینکه ۹۷ درصد از آب‌های کره زمین شور و فقط سه درصد از آب‌های جهان شیرین هستند، اعلام کرد: متوسط میزان بارندگی در کشور ۲۴۰ میلیمتر در سال است که این میزان در استان همدان سالانه ۳۳۰ میلیمتر است.

وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر جهان چندان مناسب نیست، افزود: در مجموع ایران دارای ۹۲ میلیارد مترمکعب آب روان است و ۵۶ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی از متوسط بارش‌ها را در دست دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه میزان آب تجدید شده در کشور کاهش یافته است، یادآور شد: درصد مصارف منابع آبی در کشور شامل ۴۰ درصد آب‌های سطحی و ۶۰ درصد آب‌های زیرزمینی است.
 
وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۴۳ تاکنون ۱۱۴ میلیارد مترمکعب ذخایر آبخوان‌ها در کشور از دست رفته است، گفت: این نکته حائز اهمیت است که به علت غفلت از این موضوع در ۱۵ سال گذشته بیشترین آب از دست رفته است.

ستوده درباره سیمای منابع آبی در استان نیز خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دشت‌های رزن، قهاوند، کبودراهنگ و اسدآباد دشت‌های ممنوعه و جزء دشت‌های بحرانی از نظر منابع آبی هستند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه دستگاه قضایی استان به جد در انسداد چاه‌های غیرمجاز استان همکاری خوبی داشته است، یادآور شد: سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز انسداد یافته که با این اقدام ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی و ۳ هزار و ۷۰۰ کنتور هوشمند نیز در استان نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باید با برنامه به سمت کاهش مصرف حرکت کند، اظهار کرد: تغییر الگوی کشت و تغییر راندمان آبیاری محصولات کشاورزی می‌تواند راه‌های گریز از بحران آب در بخش کشاورزی باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار