رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی همدان گفت: متأسفانه جابه‌جایی‌ها در شهرداری به‌صورت رفاقتی انجام می‌شود موضوعی که حتی مردم نیز از آن اطلاع داشته و به ما گوشزد می‌کنند.
کد خبر: ۶۰۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ 10 May 2018
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی همدان گفت: متأسفانه جابه‌جایی‌ها در شهرداری به‌صورت رفاقتی انجام می‌شود موضوعی که حتی مردم نیز از آن اطلاع داشته و به ما گوشزد می‌کنند.

به گزارش تسنیم، کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با موضوع بررسی حل مشکلات سیلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی با حضور مسئولان و شهرداران مناطق چهارگانه شهرداری برگزار شد.

 در این جلسه کامران گردان با اشاره به اینکه آب‌گرفتگی سطح معابر تنها منحصر به فصل بهار نیست و در پاییز و زمستان نیز هنگام بارندگی شهر همدان با آب‌گرفتگی روبه‌رو می‌شود.

وی بابیان اینکه برای رفع مشکل آب‌های سطحی و تا امروز از سوی شهرداری و آب و فاضلاب راه‌حل اساسی ارائه نشده است گفت: در حال حاضر رفت و آمد در تعدادی از خیابان‌های شهر همدان با دشواری انجام‌شده و در برخی معابر نیز برای عبور عابران پیاده بسته‌شده است.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی همدان با اعلام اینکه مکان‌هایی مانند پل رسالت، خیابان چمران، خیابان شهرداری، پل بعثت، سعیدیه و ... با مشکل آب‌گرفتگی روبه‌رو هستند عنوان کرد: ازجمله دلایل آب‌گرفتگی معابر همدان تراز بندی نامناسب خیابان‌ها است که بیشتر در زمان طراحی و اجرای آسفالت یا روکش خیابان‌ها رخ می‌دهد.

وی ابراز کرد: اگر خیابان‌ها در زمان طراحی و اجرای آسفالت تراز بندی مناسب داشته باشند در آینده نیز کمتر شاهد جمع شدن آب‌های سطحی در یک نقطه می‌شویم بنابراین می‌تواند با این تراز بندی درست خیابان‌ها می‌توان آب‌های سطحی را به جوی‌های اطراف یا فضای سبز هدایت کرد.

گردان افزود: ایجاد چاه‌های جذبی باهدف جمع‌کردن آب باران از دیگر راه‌حل‌های رفع مشکل آب‌گرفتگی در سطح شهر است چراکه با اجرای طرح‌های مشابه آن می‌توان از جمع شدن آب در یک نقطه جلوگیری کرده و به تقویت آب‌های زیرزمینی هم کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه در بافت‌های قدیمی و حاشیه شهر نیز به دلیل اجرای سنتی و دستی آسفالت شاهد جمع شدن آب‌های سطحی در این مناطق هستیم اظهار داشت: این اتفاق احتمال فروریختن دیوار‌هایی که آب در اطراف آن جمع می‌شود را تقویت می‌کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه شهرداری باید با برنامه‌های کوتاه و بلندت مدت برای رفع معضل آب‌گرفتگی خیابان‌ها و کوچه‌ها اقدام کند بیان کرد: ایجاد راهکار‌های موقتی برای هدایت آب‌های روان در گلوگاه‌هایی که دچار آب‌گرفتگی می‌شوند ایجاد چاه‌های جذبی و هدایت مسیر روان آب‌ها از مرکز معابر به حاشیه‌ها و ارائه طرح فنی و کارشناسانه ازجمله اقداماتی است که شهرداری می‌تواند انجام دهد.

وی تصریح کرد: مردم انتظار دارند مسئولان شهر به‌ویژه شهرداری نسبت به رفع این معضل اقدام کنند تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی در سطح شهر همدان نباشند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی همدان نیز گفت: آبگرفتی برخی معابر در سطح شهر به دلیل نواقص فنی عمرانی است که سبب شده در زمان بارندگی مردم دچار مشکل شوند.

وی با ابراز گلایه‌مندی از اینکه این شیوه نظارت درست نیست و اگر پس از گذشت پنج سال مشکلات حل نشود باید از شورای شهر خداحافظی کنیم ابراز کرد: نمی‌دانم چگونه می‌گوییم شهرمان انسان‌محور است، اما زمان بارندگی مردم به دلیل آب‌گرفتگی نمی‌توانند از منازلشان بیرون آمده و در شهر قدم بزنند.

نورالله زاده عنوان کرد: حتی پروژه‌های جدیدی که در سطح شهر احداث‌شده است نیز دچار مشکلات فنی در حوزه آب‌گرفتگی هستند و این در حالی است که درگذشته شهرداری برای رفع این مشکل با انتخاب یک شرکت مشاور مطالعاتی را دراین‌باره انجام داد که امروز از آن استفاده‌ای نمی‌شود.

وی بابیان اینکه طرح مطالعاتی انجام‌شده در شهرداری انجام نمی‌شود، چون نواحی و مناطق شهرداری ارزیابی نمی‌شوند گفت: متأسفانه جابه‌جایی‌ها در شهرداری به‌صورت رفاقتی انجام می‌شود موضوعی که حتی مردم نیز از آن اطلاع داشته و به ما گوشزد می‌کنند.

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی همدان تصریح کرد: ما باید بررسی اساس شایستگی، نفرات را انتخاب کنیم درحالی‌که متأسفانه افرادی که دغدغه داشته و کار می‌کنند را نادیده گرفته و به‌جای آن‌ها افراد دیگری را به کار می‌گیرم در این صورت چطور انتظار داریم مشکلات مردم حل شود.

وی اظهار داشت: از ریاست کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان می‌خواهم حداقل در این حوزه پاداش‌ها و تشویقی‌هایی که قرار است به افراد داده شود بر اساس ارزیابی عملکرد آن‌ها باشد تا شاید اتفاقات خوبی در شهر رقم بخورد.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارتی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: در سال‌های گذشته طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط مشاور تهیه و برای اجرای به شهرداری همدان تحویل داده شد که متأسفانه برخی پروژه‌ها و آن اصلاحاتی که باید انجام می‌شد بر اساس طرح صورت نگرفت به‌گونه‌ای که حتی برخی جوی‌های در مسیر اصلی نیز تخریب‌شده است.

رئیس کمیسیون مالی و بودجه شورای اسلامی همدان نیز ابراز کرد: اگرچه در سطح شهر اقداماتی انجام‌شده است، اما ما باید پیش از آنکه مردم برای حل مشکلات خود پرده نوشته و از آقای شهردار بخواهند که به دادشان برسند مشکل آن‌ها را برطرف کنیم.

وی با اشاره به رفع مشکل آب‌گرفتگی منطقه چمران که پس از چهار سال ظرف مدت دو روز برطرف شد گفت: اگر اقداماتی در برخی مناطق برای رفع مشکل آب‌گرفتگی انجام‌شده است، اما باید در دیگر مناطق به‌ویژه مکان‌های پرتردد اقدامات بیشتری انجام دهیم.

معاون شهردارهمدن نیز با تأکید بر اینکه دغدغه اعضای شورا کاملاً به‌جا است و خود ما نیز که مسئولیت مدیریت شهری را عهده‌دار هستیم این دغدغه را داریم افزود: کسی نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند بنابراین خود را مسئول و پاسخگو می‌دانیم و باید با تلاش و همکاری مشکلات را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه توپوگرافی شهر همدان خاص است و شیب طولی زیادی دارد که در زمان بارش سرعت آب را زیاد می‌کند عنوان کرد: وجود چند رودخانه در همدان آن‌هم از سال‌های بسیار دور تا امروز برای مهار آب‌های سطحی و سیلاب بود که ما مجبور شدیم به دلیل اجرای طرح تفضیلی روی برخی از آن‌ها را بپوشانیم.

رسولی با اعلام اینکه در هنگام آسفالت‌ریزی نیز دستورالعمل‌های لازم برای شیب عرضی خیابان‌ها به عوامل اجرایی ابلاغ می‌شود ابراز کرد: متأسفانه شیب‌های عرضی در برخی معابر شهر زیاد است که همین نیز هنگام بارش برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

وی با تشریح دلایل شکل‌گیری آب‌گرفتگی در همدان گفت: چند سال پیش که طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی به شورا ارائه شد به دلیل مشکلاتی که این طرح داشت اعتراضات خود را اعلام کردم و امروز نیز که در جایگاه مجری قرار دارم می‌گویم حتی یک مسیر را هم نتوانستیم بر اساس آن طرح تصحیح کنیم چراکه آن طرح بر اساس یک شهر جدید التاسیس طراحی‌شده بود نه شهر همدان.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار