فرقی نمی‌کند باران بهار باشد یا باران پاییز و زمستان چراکه سهم مردم همدان از این نعمت الهی خیابان‌هایی آب گرفته، ترافیک و دردسر تردد شهری است که سال‌های سال به قوت خود باقی است.
کد خبر: ۶۰۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 10 May 2018
فرقی نمی‌کند باران بهار باشد یا باران پاییز و زمستان چراکه سهم مردم همدان از این نعمت الهی خیابان‌هایی آب گرفته، ترافیک و دردسر تردد شهری است که سال‌های سال به قوت خود باقی است.

به گزارش مهر، فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نقاط مختلف استان همدان شاهد بارش‌های نسبتا خوبی بود، اما آنچه شیرینی بارندگی‌های اخیر را به کام مردم به ویژه مردم شهر همدان تلخ کرد؛ آبگرفتگی معابر و در برخی موارد ورود آب و فاضلاب به واحد‌های مسکونی و مغازه‌های شهروندان بود تا جایی که وضعیت نامناسب منطقه چمران همدان در رسانه‌های بسیاری منعکس شد.

نکته قابل توجه در آبگرفتگی‌های امسال شهر همدان تعدد این رخداد بود به گونه‌ای که هر مرتبه با وقوع بارندگی دست کم در ۱۰ تا ۱۵ منطقه از همدان این مشکل قد علم می‌کرد و این درحالی است که نه تنها امسال بلکه در سال‌های گذشته نیز مشکل آبگرفتگی معابر پابرجا بوده به طوری که به نظر می‌رسد اقدام قابل توجهی برای رفع دائمی این معضل انجام نشده است.

دقت در چگونگی فعالیت سامانه‌های بارشی در نقاط مختلف استان همدان و به ویژه شهر همدان بیانگر آن است که امسال در بیشتر مواقع سامانه بارشی با شدت بسیار زیاد فعال می‌شد به گونه‌ای که در عرض چند دقیقه به اندازه چند ساعت می‌بارید که این بارش‌های یکباره خود باعث بروز مشکل در سطح شهر می‌شد و تا انتهای زمان بارش عملا هیچ اقدامی از کسی برای رفع مشکل آبگرفتگی بر نمی‌آمد.

هر ساله شاهد تکرار مشکلات آبگرفتگی هستیم

شاید بی ربط نباشد اگر گفته شود اینکه هر ساله شاهد تکرار مشکلات آبگرفتگی هستیم، بیانگر این موضوع است که مسئولان تنها به دنبال رفع مشکل به صورت موقتی هستند و تدبیری برای رفع و ریشه‌کنی دائمی این معضل ندارند.

از سویی دیگر در حالیکه شرایط برای ساکنان مناطق دچار آبگرفتگی قابل تحمل نیست مسئولان شهری همدان تنها به ایراد سخنرانی‌های همیشگی بسنده می‌کنند که همین نکته سبب شد امروز داد رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز بلند شود و تاکید کند مدیران شهرداری همدان کمی از مصاحبه در نشریات بپرهیزند و در عمل کاری کنند که نارضایتی مردم و شهروندان کاهش یابد.

یک شهروند همدانی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگارمهر با بیان اینکه همدان در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و اگر فصل‌ها روال طبیعی خود را طی کنند بارش فراوان باران برای همدان اصلا عجیب نیست، گفت: با توجه به چنین موقعیت جغرافیایی انتظار می‌رود خیابان‌ها هم برای آب و هوای سرد و کوهستانی مناسب باشد.

سهیلا رنجبران با بیان اینکه طی سال‌های اخیر هر مرتبه که در همدان بارش باران رخ داده است، معابر دچار آب‌گرفتگی شده‌اند، گفت: این مشکل در بخش‌هایی از همدان دردسر ساز می‌شود و تردد را فلج می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به بارش باران و نشان دادن محدوده‌ای از خیابان پیشاهنگی همدان که دچار آبگرفتگی شده است، گفت: باید یکبار برای همیشه مشکل آب‌گرفتگی معابر و زیرگذر‌ها در همدان حل شود.

پروژه‌های جدید الاحداث شهر همدان نیز با مشکل آبگرفتگی روبروست

احمد نعمتی با بیان اینکه طی روز‌های اخیر هر بار که قصد تردد از خیابان‌ها را داشته ایم با مشکل جمع شدن آب در خیابان روبرو بوده ایم، گفت: نکته عجیب‌تر اینکه حتی در پروژه‌های جدید الاحداث شهر همدان از جمله پل پیامبر (ص) نیز با مشکل آبگرفتگی روبروییم که جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه مشکل آبگرفتگی معابر همدان از سال‌ها پیش وجود داشته، ولی به جای برطرف شدن فقط در حال انتقال به مسئولین بعدی است و رفته رفته به وسعت مشکل هم افزوده می‌شود، گفت: بارش‌های امروز همدان حتی عبور و مرور خودرو‌ها را نیز با مختل روبرو کرده است.

وی تاکید کرد: باید در ساختن سازه‌های جدید نظیر پل‌ها، زیرگذر‌ها و خیابان‌ها دقت بیش‌تری شود تا نیاز به صرف هزینه اضافی برای اصلاح آن‌ها نباشد.

آبگرفتگی معابر همدان طی هفته‌های اخیر موجی از نارضایتی را در بین شهروندان ایجاد کرده است
همین موضوع آبگرفتگی معابر همدان که طی هفته‌های اخیر موجی از نارضایتی را در بین شهروندان ایجاد کرده است سبب شد اعضای شورای شهر همدان گردهم آیند و دلایل این اتفاق را بیش از پیش مورد بررسی قرار دهند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر همدان با بیان اینکه آب‌گرفتگی در شهر همدان مختص فصل خاصی نیست و در زمستان و پاییز نیز شاهد این مشکل هستیم، گفت: سال هاست که همدان با این مشکل روبروست، اما تاکنون راه حلی اساسی از سوی شهرداری و شرکت اب و فاضلاب برای رفع آن ارائه نشده است.

کامران گردان با بیان اینکه در حال حاضر رفت و آمد در تعدادی از خیابان‌های شهر همدان به دشواری انجام می‌شود، گفت: در برخی موارد خیابان برای عبور عابرین بسته می‌شود که از جمله آن پل رسالت، خیابان چمران، خیابان شهرداری، پل بعثت، سعیدیه، پل شهید قهاری و پل غدیر است.

ترازبندی نامناسب خیابان‌های همدان از دلایل وقوع آب‌گرفتگی است

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر همدان با بیان اینکه ترازبندی نامناسب خیابان‌های همدان از دلایل وقوع آب‌گرفتگی است که بیشتر در زمان طراحی خیابان و روکش و آسفالت‌ریزی خیابان‌ها رخ می‌دهد، عنوان کرد: اگر خیابان‌ها در زمان طراحی یاآسفالت و یا روکش تراز بندی مناسب شود کمتر شاهد جمع شدن آب در یک نقطه هستیم ضمن اینکه می‌توان با این تراز بندی آب‌های روان را به جوی‌های اطراف یا فضای سبز هدایت کرد.

وی با بیان اینکه عملاً همه‌کاره بحث آسفالت‌های ما راننده فینیشر است و ما ناظری که سر کار حاضر باشد و عرض کار را نظارت کند؛ نمی‌بینیم، گفت: ایجاد چاه‌های جذبی با هدف جمع کردن آب باران از دیگر راه حل‌های رفع مشکل آبگرفتگی است.

گردان با بیان اینکه از طریق اینگونه چاه‌ها می‌توان جلوی جمع شدن آب در یک نقطه را گرفت و به تقویت آب‌های زیرزمینی کمک کرد، گفت: در بافت‌های قدیمی و حاشیه شهر نیز آسفالت اغلب به صورت دستی و ساده انجام گرفته که موجب جمع شدن آب باران در این مکان‌ها می‌شود و احتمال فروریختن دیواره‌هایی که آب در اطراف آن جمع می‌شود وجود دارد.

سرعت‌کاه‌های همدان دچار مشکل آب‌گرفتگی هستند

وی با بیان اینکه بسیاری از سرعت‌کاه‌های همدان نیز گاه دچار مشکل آب‌گرفتگی هستند، عنوان کرد: اگر شهرداران مناطق به صورت دقیق این نقاط آسیب‌پذیر را پیش از بحران شناسایی کنند شاهد وقوع مشکل در زمان وقوع بارندگی نخواهیم بود.

گردان بابیان اینکه در جوار پل بعثت از سمت بلوار فاطمیه شیب و تراز کار باید رعایت می‌شد که آب‌گرفتگی رخ ندهد، اما اکنون مشکل دارد و اگر اصلاح نشود ممکن است تخریب پایه پل را رقم بزند، گفت: در تمام طول سال حتی با یک بارش کم آنجا به‌اندازه چند سد آب جمع شده و به تدریج تبخیر می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر همدان بیان کرد: خیلی از محل‌هایی که جدول‌کشی آب‌های سطحی داریم پر از زباله است و همچنان با وقوع چندین بار بارندگی دریچه‌ها بسته است و همین مسئله باعث سرریز شدن آب به معابر می‌شود.

گشت‌ها در روز‌های بارندگی فعال شوند

وی با تأکید بر لزوم فعال شدن گشت‌های نواحی عنوان کرد: باید این گشت‌ها در روز‌های بارندگی در شهر حضور داشته و مسائل را رصد و از وقوع آب‌گرفتگی و ایجاد نارضایتی مردم جلوگیری کنند.

 گردان با طرح این پرسش که چرا باید در زیرگذر پیامبر اعظم (ص) آب جمع شود، ادامه داد: در میدان جهاد، میدان بعثت، بلوار مدنی و نقاط متعدد دیگر مردم نمی‌توانند حتی به خانه خود بروند، چون آب وارد خیابان شده و با عمق و عرض زیاد به صورت زیگزاکی جاری است و امکان تردد برای مردم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر از این موارد پیشگیری نمی‌شود پل‌های موقت و سیاری برای تردد مردم در نظر گرفته شود، با انتقاد از مدیریت بحران شهرداری همدان گفت: چرا کمیته سیلاب در زمان وقوع آب‌گرفتگی فعال نیست و تنها ردیف بودجه‌ای به کمیته بحران تعلق می‌گیرد، اما در عمل اقدامی صورت نمی‌پذیرد؟

شهرداری باید با برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع معضل آبگرفتگی خیابان‌ها و کوچه‌ها اقدام کند
وی با تاکید براینکه شهرداری باید با برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع معضل آبگرفتگی خیابان‌ها و کوچه‌ها اقدام کند، گفت: در هرصورت مردم همدان انتظار دارند مسئولان شهرداری نسبت به رفع این معضل اقدام کنند تا شاهد تداوم آن نباشیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار همدان نیز با بیان اینکه همدان ۵ رودخانه جاری داشته که در حال حاضر به محل عبور فاضلاب تبدیل‌شده و روی آن پوشیده شده است، گفت: توپوگرافی شهر همدان خاص و دارای شیب طولی زیاد است.

موسی رسولی با بیان اینکه شیب معابر همدان در زمان وقوع بارش‌های رگباری و سیلابی معضل ایجاد می‌کند چراکه سرعت آب را زیاد کرده و دریچه‌ها و آبرو‌های موجود به سبب سرعت آب نمی‌توانند دبی اسمی خود را عبور دهند، گفت: حتی اگر ۱۰۰ درصد دریچه‌ها و آبرو‌ها را ایمن و مناسب‌سازی کنیم باز هم به سبب شیب شهر و مسقف شدن رودخانه‌ها مشکلاتی پیش می‌آید.

وقوع این مشکل تاحدی طبیعی است!

رسولی بابیان اینکه وقوع این مشکل تاحدی طبیعی است و در پیشرفته‌ترین شهر‌های دنیا نیز گاه چنین مسائلی رخ می‌دهد، گفت: برای کاهش آبگرفتگی‌ها تلاش می‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه هنگام آب‌گرفتگی جوی‌ها و جداول کنار معابر به سبب تلی از زباله مسدود شده و آب به داخل معابر سرازیر می‌شود، گفت: در مواردی آب‌گرفتگی ناشی از نقص عمرانی است که باید این مشکلات شناسایی و برای رفع ان اقدام شود.

امکان پیاده کردن مسافر برای تاکسی‌ها وجود نداشت

نرگس نورالله زاده با بیان اینکه برای شهری با ادعای انسان‌محوری، نبود امکان تردد بدون خودرو در زمان بارندگی یک ایراد بزرگ است، عنوان کرد: طی بارندگی روز‌های اخیر مردم امکان تردد از رودخانه‌های ایجاد شده را نداشتند و حتی برای تاکسی‌ها امکان پیاده کردن مسافر وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در این شرایط مردم هر چه به ما بگویند حق دارند، گفت: این نحوه مدیریت شهر شایسته نیست چراکه شرایط آب و هوایی همدان همیشه به همین منوال بوده است، اما گاه یک مکان طی چند سال مشکل دارد و اقدامی برای رفع آن صورت نمی‌گیرد.

باید از مردم برای این مشکلات عذرخواهی کنیم و اگر قادر به رفع آن نیستیم، مسئولیت‌های خود را واگذار کنیم
نورالله‌زاده با تأکید بر اینکه در این شهر نظارت دقیق اعمال نمی‌شود چراکه وجود مشکل تا یک یا دو سال قابل قبول است، اما این‌که چندین سال مشکل در منطقه‌ای استمرار داشته باشد قابل قبول نیست، گفت: باید از مردم برای این مشکلات عذرخواهی کنیم و اگر قادر به رفع آن نیستیم، مسئولیت‌های خود را واگذار کنیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان با طرح این سئوال که آیا مدیران شهرداری گمان می‌کنند همه مردم خودروی شخصی دارند و کسی در این شهر پیاده تردد نمی‌کند که به این موارد رسیدگی نمی‌کنند؟ گفت: پروژه‌های جدید شهر نیز همین مشکلات را دارد و جای تاسف است.

جابجایی‌ها و واگذاری سمت‌ها بر مبنای رابطه و رفاقت!

وی با بیان اینکه شهرداری مبالغ زیادی برای مشاور طرح جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی هزینه کرده است، افزود: ارزیابی عملکرد در شهرداری همدان جایگاهی ندارد و هیچ مدیر یا مسئول عمرانی یا کارشناس شهرسازی در شهرداری دارای امتیاز عملکرد بر اساس ارزیابی دقیق نیست و متاسفانه جابجایی‌ها و واگذاری سمت‌ها نیز بر مبنای رابطه و رفاقت انجام می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به تدوین طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی عنوان کرد: در اقدامات عمرانی، اصلاحاتی که باید مطابق با طرح جامع در معابر انجام می‌شد، صورت نگرفت و حتی برخی جوی‌های هدایت آب در مسیر‌های اصلی و فرعی تخریب‌شده است.

سید مسعود عسگریان با بیان این‌که اقداماتی توسط شهرداری انجام‌شده، اما کار‌های بیشتری باقی‌مانده، عنوان کرد: باید اصلاح جداول و جوی‌ها مطابق با طرح جامع جمع‌آوری آب انجام شود.

شناسایی ۱۲ نقطه بحرانی ناشی از آبگرفتگی در همدان

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری همدان همدان نیز بابیان اینکه ۱۲ نقطه بحرانی ناشی از آبگرفتگی در همدان وجود دارد، افزود: طرح‌های فنی لازم برای رفع این مشکل تهیه شده و تلاش مجموعه شهرداری رفع معضل آب گرفتگی قبل از فرارسیدن فصل پاییز است.

وحید علی ضمیر از تشکیل ستاد‌های مختلف در این زمینه خبرداد و گفت: طی سال چندین بار نسبت به پاکسازی کانال‌های فاضلاب شهری اقدام می‌شود.

مدیر شهرداری منطقه ۲ همدان نیز با بیان اینکه در پی بارندگی‌ها دو سه مسئله مشکل‌آفرین در این منطقه وجود داشت، گفت: وضعیت طوری بود که حتی هنگام بازدید، امکان پیاده شدن از خودرو وجود نداشت.

رضا ابرار خرم بابیان اینکه در زمان آبگرفتگی‌ها حداقل برای همدردی با مردم ساعت‌ها زیر باران بودیم و کار را پیش می‌بردیم!، گفت: امسال پروژه میدان رسالت را اجرایی خواهیم کرد تا مسئله آبگرفتگی در این مکان رفع شود.

به هر حال یکبار دیگر مشکل آبگرفتگی معابر همدان با حضور مسئولان و دست اندرکاران حل این معضل برگزار شد و جالب اینکه درست زمان برگزاری این جلسه و در پی بارش شدید باران در همدان؛ مناطق مختلفی دچار آبگرفتگی شد.

با تمام این تفاسیر انتظار می‌رود جلسات این بار نتیجه‌ای داشته باشد و مردم پس از این شاهد کاهش مشکلات شهر در زمان بارندگی باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار