مدیر بنیاد مسکن ملایر بیان کرد: سال جاری نیز برنامه ریزی‌های لازم برای جذب حدود ۲ هزار تن قیر اعتباری در دستور کار است تا بهسازی و آسفالت معابر برای ۳۰ روستای دیگر نیز انجام شود.
کد خبر: ۵۹۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ 22 April 2018
بهسازی روستا‌ها و ساخت و ساز‌های روستایی امروزه به عنوان یکی از ارکان تاثیرگذار در کاهش مهاجرت به شهر‌ها و راهی برای بازگشت دوباره زندگی به روستا‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، طی سال‌های گذشته بهسازی و طرح ویژه مقاوم سازی مسکن روستایی یکی از دغدغه‌های مهم دولت بوده تا از این طریق سطح کمی و کیفی واحد‌های مسکونی در این مناطق ارتقا یابد و کسب و کار و وضعیت معیشت در روستا‌ها رونق گیرد.

بهسازی روستا‌ها که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران روستا‌ها تهیه و اجرا می‌شود، پایه آن از سال ۱۳۶۲ در کشور آغاز شد که با توجه به اقدامات انجام شده این طرح در دولت یازدهم و دوازدهم سرعت بیشتری گرفت.

نگهداشت جمعیت روستایی، بهبود و اصلاح ساختار کالبد روستاها، ایجاد محیطی مناسب برای زیستن، ارتقای سطح کیفی زندگی روستاییان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها از اهداف مهم تهیه و اجرای طرح هادی و بهسازی روستایی به شمار می‌رود که سرآغاز توسعه روستایی است و شمار زیادی از روستا‌ها در صف اجرای این طرح قرار دارند و حالا با همت دولتمردان آهنگ این طرح شیب تندی گرفته است.

در این میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهادی است که وظیفه اجرای طرح هادی و بهسازی روستایی و در کنار آن مقاوم سازی مسکن روستایی را بر عهده دارد؛ وظیفه‌ای خطیر که علاوه بر جلب رضایت ساکنان روستا، باید بر حفظ بافت سنتی روستا نیز اهتمام ورزند؛ بافتی که به طور قطع می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه گردشگری شود، ظرفیتی عظیم که در روستا‌ها نهفته است.

در این میان ملایر یکی از شهرستان‌هایی است که طبق سرشماری سال ۹۵ دارای ۲۰۴ روستای دارای سکنه و ۲۸ هزار و ۱۲۲ واحد روستایی است و ۳۱ هزار و ۵۰۰ خانوار در این روستا‌ها با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار و ۳۹۲ تن ساکن هستند.

طی سال‌های اخیر با اقدامات انجام شده در این شهرستان روستا‌های زیادی بویژه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار بهسازی شده اند که طبق گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این شهرستان، عملیات اجرایی طرح هادی ۳۷ روستا قبل از سال ۹۲ آغاز و از سال ۹۲ تاکنون طرح هادی و بهسازی ۳۴ روستای ملایر اجرایی شده است.

۳۹ درصد از طرح هادی و بهسازی روستایی در شهرستان ملایر در دولت یازدهم انجام شده که با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته، این میزان بهسازی در حال افزایش است، اما به گفته مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر رشد شاخص بهسازی در این شهرستان نیازمند جذب اعتبارات بیشتر است.

داود سوری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال در سال ۹۷ برای پاسخگویی به نیاز روستا‌ها در حوزه بهسازی و محیط روستایی مورد نیاز است که امیدواریم برای ارتقای این شاخص، این میزان اعتبار مصوب و تخصیص کامل آن ابلاغ گردد.

وی افزود: تاکنون در حوزه عمران و بهسازی روستایی در ۹۷ روستای ملایر طرح هادی و بهسازی اجرا شده که از این تعداد فاز نخست بهسازی در ۶۷ روستا به اتمام رسیده است.

سوری بیان کرد: همچنین فاز دوم بهسازی در ۲۰ روستا نیز به اتمام رسیده است که به طور عمده در روستا‌های با جمعیت بالا و جزو بزرگترین روستا‌های این شهرستان هستند و نیاز بود فاز دوم بهسازی در آن‌ها اجرا شود.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته با استفاده از قیر اعتباری، بخش عمده‌ای از بهسازی روستا‌ها انجام شد، ادامه داد: سال گذشته حدود یک هزار تن قیر اعتباری در روستا‌های ملایر اجرا و آسفالت ۳۰ روستا انجام شد.

مدیر بنیاد مسکن ملایر بیان کرد: سال جاری نیز برنامه ریزی‌های لازم برای جذب حدود ۲ هزار تن قیر اعتباری در دستور کار است تا بهسازی و آسفالت معابر برای ۳۰ روستای دیگر نیز انجام شود.

سوری متوسط بهسازی روستایی در کشور را ۴۰ و در استان همدان حدود ۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: شاخص بهسازی در این شهرستان ۴۸ درصد است که برای ارتقای شاخص بهسازی در ملایر نیازمند تخصیص اعتبارات از منابع استانی، نفت و گاز در کمیته برنامه ریزی در سال ۹۷ هستیم.

وی گفت: سال گذشته ۴۷ میلیارد ریال اعتبار مصوب از محل منابع استانی، ملی، ماده ۲۳ و ماده ۱۲ داشتیم که در مجموع حدود ۲۳ میلیارد ریال آن معادل ۵۰ درصد تخصیص یافت که بیشتر برای پرداخت دیون سال‌های قبل هزینه شد.

سوری گفت: از محل قیر اعتباری ۳۰ روستا را برای جدولگذاری، زیرسازی و آسفالت در دست اقدام داریم که نیاز به اعتبار دارند.

وی یادآور شد: چنانچه ۶۰ روستا بهسازی و آسفالت آن‌ها به اتمام برسد، با احتساب ۹۷ روستا تعداد روستا‌های بهسازی شده در این شهرستان به ۱۵۷ روستا می‌رسد و شاخص بهسازی این شهرستان ارتقا پیدا می‌کند.

وی همچنین درباره مقاوم سازی مسکن روستایی ملایر بیان کرد: این شهرستان دارای ۲۸ هزارو ۱۲۲ واحد روستایی است که از این تعداد تاکنون ۱۵ هزارو ۲۴۷ واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شده است.

مدیر بنیاد مسکن ملایر با بیان اینکه ۵۴ درصد از خانه‌های روستایی این شهرستان مقاوم سازی شده است، افزود: با توجه به ضرورت ماندگاری روستاییان در روستا‌ها و تقویت چرخه تولید و اشتغال، روستاییان باید خانه‌ای امن برای سکونت داشته باشند.

سوری در این راستا نقش بانک‌های عامل را در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی مهم برشمرد و گفت: بانک‌های عامل نیاز است همکاری بیشتری در اخذ ضمانت‌های مورد نیاز برای پرداخت این تسهیلات داشته باشند.

وی با اشاره به وجود ظرفیت قابل توجهی که در زمینه صدور سند واحد‌های روستایی وجود دارد، اظهار کرد: چنانچه بانک‌های عامل سند مالکیت واحد‌های روستایی را به عنوان ضمانت بپذیرند، تعداد قابل توجهی از روستاییان می‌توانند از تسهیلات مقاوم سازی مسکن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۹ هزارو ۸۱۱ سند مالکیت در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر این شهرستان صادر شده که با توجه به اختلاف تعداد سند صادر شده و واحد‌های مقاوم سازی شده، چهار هزار واحد قابلیت استفاده از سند مالکیت برای ضمانت دریافت تسهیلات را دارند.

وی ابراز کرد: این در حالیست که شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر نیز می‌توانند بر اساس قانون از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کنند که این امر می‌تواند گامی موثر در راستای پیشرفت شهرستان باشد.

سوری شاخص این شهرستان در زمینه صدور سند مالکیت را ۷۰ درصد عنوان کرد و افزود: سال گذشته یک هزارو ۹۵۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی برای ملایر مصوب شد که از این تعداد یک هزارو ۲۹۳ واحد به بانک‌های عامل ابلاغ و ۹۵۰ فقره عقد قرارداد شدند.

وی بیان کرد: سال گذشته بازنگری پنج روستا همچون روستای هدف گردشگری 'مانیزان' انجام شد که امیدواریم امسال با توجه به رویداد همدان ۲۰۱۸ و برگزاری جشنواره شیره پزی، بتوانیم اعتبار ویژه‌ای را برای این روستا بگیریم.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۲۰۴ روستای دارای سکنه این شهرستان، ۱۶۳ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۴۱ روستا زیر ۲۰ خانوار است که برای تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار طرح هادی هستند و روستا‌های زیر ۲۰ خانوار نیز تعیین محدوده شده اند.

تاکنون طرح بهسازی در ۹۷ روستای ملایر اجرا شده و ۱۵ هزارو ۲۴۷ واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار