یک کارشناس مسائل سیاسی:
حسین رحیمی کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برخی به خاطر منافع سیاسی مصلحت ملی را زیر پا می‌گذارند، گفت: سیاست فعلی ایران منافع ملی را تأمین کرده است.
کد خبر: ۵۹۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ 18 April 2018
یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برخی به خاطر منافع سیاسی مصلحت ملی را زیر پا می‌گذارند، گفت: سیاست فعلی ایران منافع ملی را تأمین کرده است.

به گزارش فارس،حسین رحیمی اظهار داشت: بحث الزام حضور ایران در سوریه را از دو زاویه می‌توان دید که یکی از منظر ارزش‌های انقلاب و مسائل عقیدتی و دینی است و زاویه دیگر نگریستن تنها از منظر منافع ملی است.

وی افزود: اگر تنها از منظر منافع ملی موضوع را بنگریم باید توجه کنیم که منافع ملی و امنیت کشوری به وسعت ایران تنها در حد مرزها تأمین نمی‌شود بلکه محصور ماندن در حوزه مرزها، منافع ملی را به خطر هم می‌افکند.

این پژوهشگر علوم سیاسی گفت: من تعجب می‌کنم بعضی از افراد داخلی با نگرش‌های سکولار یا لیبرال و... که در همه مسائل آمریکا و غرب را الگو می‌دانند چرا در مباحث امنیتی آمریکا را الگو نمی‌دانند که حضور آمریکا از چند هزار کیلومتر آن‌سوتر در منطقه خلیج‌فارس با توجیه حفاظت از منافع ملی انجام می‌شود و آن‌ها حتی برای حضور خود در جای‌جای جهان و تأسیس صدها پایگاه دلیل هم نمی‌آورند.

وی ادامه داد: منطقه خاورمیانه هزاران کیلومتر از مرزهای ایالات‌ متحده فاصله دارد و هیچ‌کدام از نیروهایی که اینجا درگیرند هم به‌طور مستقیم مرزهای آمریکا را تهدید نمی‌کنند اما آمریکا نگاه فراتری دارد و می‌گوید منافع ملی و حیاتی ما در صورت عدم حضور در مسائل جهان به خطر می‌افتد.

این محقق و استاد علوم سیاسی عنوان کرد: این دوستانی که هر جا بنا باشد جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند از پیشرفت و فناوری آمریکا چماق می‌سازند چرا در بحث حضور ایران در منطقه به الگوی آمریکا توجه ندارند؟

رحیمی یادآور شد: از منظر منافع ملی و امنیتی حتی خارج از مباحث اعتقادی و دینی، ایجاب می‌کند که با توجه به دشمنان خون‌خواری که ملت ایران دارند جبهه‌های جنگ را از مرزهای خود دور کنیم و این بک بحث عقلی و در راستای امنیت و منافع کشور است.

امنیت تنها برای ارزشی‌ها نیست

وی متذکر شد: امنیت کشور برای هر کسی است که در داخل مرزهای جمهوری اسلامی زیست می‌کند و از این نظر امنیت مانند هواست که اگر هوا آلوده باشد نفس کشیدن برای همه با هر عقیده و مسلکی سخت می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه ابعاد ژئوپلیتیکی و عقیدتی بحث در این حوزه فراتر است به تشریح علل احساس خطر کردن آمریکا پرداخت و افزود: در مورد اتفاق اخیری که در سوریه افتاد و آمریکا بدون مجوز این کشور را مورد بمباران و موشک‌باران قرار داد ترامپ به دروغ حرفی در مورد سلاح شیمیایی بیان کرده و ناچارا در تنگنا مانده بود بنابراین فکر کرد که اگر اقدامی انجام ندهد از منظر حیثیتی زیر سؤال می‌رود.

وی ادامه داد: حمله‌ای که در سوریه اتفاق افتاد از نظر سیاسی و نظامی هیچ ارزشی نداشت و تنها موشک‌هایی به زمین‌ها و ساختمان‌های خالی اصابت کرد؛ این نقاطی که هدف گرفته شد بارها توسط بازرسان بین‌المللی مورد بازرسی قرارگرفته و عاری از هرگونه واحد تولیدکننده تسلیحات بود.

رحیمی سپس با بیان اینکه مسائل انسانی و شیمیایی اساساً برای غربی‌ها مهم نیست عنوان کرد: اگر کشتار مردم در جایی از دنیا برای آنها منفعت داشته باشد یا توسط متحدانشان انجام شود توجیه می‌کنند چنانکه در حلبچه عراق و سردشت ایران واضح‌ترین حملات شیمیایی رخ داد و بیشترین کشتار ممکن در دهه‌های اخیر اتفاق افتاد اما صدایی از کسی درنیامد.

وی تصریح کرد: با این اوصاف بحث‌ برای اهل نظر روشن است که یک ارتش در حال پیروزی که این‌همه حساسیت بین‌المللی را روی خود احساس می‌کند هیچ دلیلی برای استفاده از سلاح شیمیایی ندارد که ارتشی در ادامه پیشروی‌ها بعد از آزاد کردن حدود 44 شهر و شهرک تنها برای یک شهرک کوچک به نام دوما سلاح شیمیایی استفاده کند!.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: نکته مبهم دیگر این‌ است که چرا سلاح شیمیایی علیه مسلحان استفاده نشده و مردم عادی و کودکان باید در مقابل دوربین گرفتار آسیب‌های آن شوند؟

رحیمی در ادامه گفت: از نظر فنی اگر یک کارخانه تولیدکننده مواد شیمیایی غیرجنگی مورد اصابت قرار گیرد تا کیلومترها دچار آلودگی خواهد شد و بنابراین بهانه سلاح شیمیایی یک بحث کذب و حمله در پی آن با اهداف دیگر انجام شد.

وی در ادامه همین بحث با تأکید بر درست بودن مسیر ارتقای توان دفاعی کشور تأکید کرد: گاهی برخی افراد خوش‌نام خوش‌سابقه می‌گویند امروز روز موشک نیست و باید به سراغ علم و مسائل دیگر برویم این سخنان هرچند از سر خیرخواهی باشد از منظر کارشناسی ساده‌لوحانه است.

رحیمی ادامه داد: در رقابت‌های سیاسی انتظار داریم مقاماتی که در جمهوری اسلامی هستند برخلاف مقاماتی که در رژیم‌های غیردینی باهم رقابت می‌کنند بتوانند پا روی نفس خود بگذارند و آنجا که منافع ملی و مردمی است بحث‌هایی را مطرح نکنند که ذهن مردم در جامعه مخدوش شود.

وی گفت: در برخی مقاطع اما این‌گونه رفتارها را از بسیاری مسئولان می‌بینیم و حتی بعضاً فراتر از آن کاری که مقامات غربی با هم می‌کنند را شاهد هستیم که آنها اگر با هم مناظره می‌کنند منافع ملی کشورشان برای همه‌شان خط قرمز است و پا روی آن نمی‌گذارند اما در کشور ما این خطوط دقیقاً رعایت نمی‌شود و حتی افراد خوش‌نام گاه در لباسی مقدس مرزهای مصلحت ملی را برای منافع فردی و گروهی زیر پا می‌گذارند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: حال شما فرض کنید که فناوری‌های بسیار به‌روز و تولیدات پیشرفته در حوزه‌های مختلف داشته باشیم اما اگر نیروی دفاعی لازم برای حفاظت از این‌ها را نداشته باشیم در هفته اول یک تهاجم (و نه حتی جنگ تمام‌عیار) تمام این تولیدات نابود می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین این بحث بسیار ساده‌ای است که نیاز به استدلال‌های علمی ندارد و اگر امروز امنیت کشور تأمین نشود به سیاق منطقی «سالبه به انتفاع موضوع» دیگر نه از تاک نشانی خواهد ماند و نه از تاک‌نشان.

رحیمی در پایان یادآور شد: در حوزه رقابت‌های سیاسی گاه چنین بحث‌هایی برای کوبیدن رقیب مطرح می‌شود و ما انتظار داریم که مقامات کشور وقتی این مباحث مطرح می‌شود پا روی نفس خود بگذارند و برای این‌که رقیب را اهل جنگ و خشن نشان دهند کل ساختار دفاعی و توان نظامی کشور را به چالش نکشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار