مرادی با تأکید بر اینکه وضعیت نامناسب بقعه‌های متبرکه در استان همدان در شان مردم همدان نیست، گفت: باید برای احیا و مرمت بنا‌ها برنامه‌ریزی اصولی داشت.
کد خبر: ۵۹۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱ 17 April 2018
بقعه امامزاده یحیی (ع) همدان به عنوان اثری ثبت شده در فهرست آثار ملی این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و بنای قدیمی آن در آستانه تخریب است.

به گزارش مهر؛ حدفاصل میدان آرامگاه بوعلی سینا و چهارراه تختی همدان معروف به بلوار شهید آیت‌الله مدنی مسیری به نسبت طولانی است که از ابتدا تا انتهای آن آثار تاریخی و مذهبی فراوانی را با خود به یادگار دارد.
 
در این مسیر که قدم می‌زنی بقعه زبیده خاتون، بلوار موشک، محله تاریخی آقاجانی بیک، چمن‌های به یادگار مانده از دوران‌های گذشته، محله امامزاده یحیی و آستان مقدس امامزاده یحیی (ع) همدان خودنمایی می‌کند.

بنای امامزاده یحیی (ع) در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر همدان واقع‌شده استبنای امامزاده یحیی (ع) که دریکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر همدان واقع‌شده به‌گونه‌ای ساخته‌شده که یک درب آن به داخل کوچه و درب دیگر آن به بلوار مدنی شهر همدان باز می‌شود و دارای زیبایی‌های منحصربه‌فردی است که همین زیبایی‌ها، بنا را شاخص کرده است.

درب ورودی اصلی این امامزاده در ضلع باختری دارای سردری قوس‌دار و دو مناره ساده است و بقعه در وسط حیاطی بزرگ و مستطیل شکل قرار دارد که دیواره‌های شمالی، جنوبی و خاوری آن را محصور کرده‌اند.
 
در کتیبه‌های این بنا نوشته‌ای که مشخص‌کننده صاحب بقعه و زمان احداث آن باشد، دیده نمی‌شود و بر روی قبر امامزاده نیز، سنگ‌نوشته‌ای وجود ندارد، اما بر اساس سنگ عقیق مرمرینی که چند سال پیش از زیرخاک بیرون آورده شد و اینک بر روی دیوار بقعه نصب‌شده است، صاحب قبر یحیی نام دارد.

درواقع به استناد کتاب سر الا نساب، شجره‌نامه این امامزاده با ۸ واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد؛ به‌طوری‌که یحیی بن علی بن حسین بن هارون القطع بن حسین بن محمد بن هارون بن محمد بن قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی (ع) در نیمه دوم قرن هشتم هجری در همدان می‌زیسته است.

بر اساس شناسنامه فنی نیز بنا به دوره ایلخانیان یا تیموریان تعلق دارد و به شماره ۱۲۸۶/۱۳۵۴ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

توجه چندانی به حفظ و نگهداری امامزاده یحیی (ع) نمی‌شود

هرچند این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اما توجه چندانی به حفظ و نگهداری آن نمی‌شود و حتی قول‌های داده شد برای صرف اعتبار در راستای مرمت این بنا نیز در حد حرف باقی‌مانده است.
 
رئیس هیئت‌امنای امامزاده یحیی (ع) همدان در خصوص وضعیت این مکان مذهبی بابیان اینکه مدیرکل میراث فرهنگی استان قول مساعد داده بود که تا پایان سال ۹۵ طرح جامع مرمتی آستان امامزاده یحیی (ع) تهیه و به هیئت‌امنا ابلاغ شود که محقق نشد، عنوان کرد: این مکان مذهبی در بهترین نقطه شهر قرار دارد، اما متأسفانه ازلحاظ دیوار‌ها و محیط اطراف وضعیت نامناسب و نامطلوب بوده و بخشی از دیوار‌ها در حال ریزش است که در این خصوص چند بار با اداره کل میراث فرهنگی مکاتبه کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قول مساعد داده بود که تا پایان سال ۹۵ طرح جامع مرمتی آستان امامزاده یحیی (ع) تهیه و به هیئت‌امنا ابلاغ شود که محقق نشدمحمود لطفی با اشاره به‌ضرورت مرمت این بنا، گفت: طرح جامع مرمت دیوارها، مسجد، سردر ورودی اصلی، ناودان‌ها و گلدسته‌ها مطرح است و قول مساعد این بود که طرح جامع مرمت تا پایان سال ۹۵ ارائه شود.

رئیس هیئت‌امنای امامزاده یحیی (ع) همدان ایجاد سردر را از دیگر مشکلات برشمرد و اظهار داشت: اکنون سردر به‌عنوان یکی از مشکلات در ورودی بقعه مطرح است که باید چاره‌اندیشی شود.

کارشناس مذهبی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه اماکن مذهبی مرکز تولید فرهنگ هستند و امامزاده یحیی (ع) همدان را باید به یک امامزاده پویا و مرکز تولید فرهنگ تبدیل کرد، گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها به صورتی انجام شود که ضمن درامد زایی در بقاع متبرکه از همان کمک‌ها برای مرمت بنا استفاده شود.
 
مصطفی مرادی بابیان اینکه مکان‌های زیارتی پتانسیلی برای جذب گردشگر به شمار می‌رود و باید از مکان‌های موجود در نقاط مختلف استان همدان برای توسعه گردشگری بهره برد، گفت: اگر به مکان‌های زیارتی همچون آستان مقدس امامزاده یحیی (ع) توجه شود رفته‌رفته شمار گردشگران این مکان‌های مذهبی نیز افزایش خواهد یافت و درامد پایدار برای آن ایجاد می‌شود.

وی توسعه زیرساخت‌های گردشگری مذهبی با توجه به داشتن زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه در استان همدان را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: باید از این فرصت‌های طلایی برای پویایی اقتصادی باید بهره جست.

وضعیت نامناسب بقعه‌های متبرکه در شان مردم همدان نیست

مرادی با تأکید بر اینکه وضعیت نامناسب بقعه‌های متبرکه در استان همدان در شان مردم همدان نیست، گفت: باید برای احیا و مرمت بنا‌ها برنامه‌ریزی اصولی داشت.

در همین خصوص رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان که چندی قبل بازدید از آستان امامزاده یحیی (ع) همدان داشته در همین خصوص بابیان اینکه مردم همدان به امامزاده یحیی (ع) ارادت خاصی دارند، گفت: وضعیت فعلی بنای امامزاده یحیی (ع) مناسب نیست.

رضوان سلماسی با تأکید بر اینکه بنای این امامزاده نیاز به مرمت دارد و هیئت‌امنای این امامزاده پیگیر انجام مرمت و احیای این بنا است، گفت: بقعه امامزاده یحیی (ع) همدان به لحاظ ساختاری از بنا‌های تاریخی، قدیمی و موقوفه است.
 
وی با تأکید بر اینکه تشکیل جلسه‌ای با حضور نمایندگان اداره میراث فرهنگی، اوقاف همدان، شهرداری و هیئت‌امنا امامزاده برای بررسی مشکلات و پیگیری مرمت بنا در دستور کار کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان قرار گرفته است، گفت: باید رفع مشکلات این بقعه در اولویت قرار گیرد.

بقعه امامزاده یحیی (ع) یک ظرفیت خوب فرهنگی و گردشگری است

سلماسی بابیان اینکه بقعه امامزاده یحیی (ع) یک ظرفیت خوب فرهنگی و گردشگری است، گفت: برای حفظ و احیای این امامزاده باید راهکار‌های عملیاتی ارائه و هر دستگاه کار خود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی در بقعه امامزاده یحیی (ع) انجام‌شده، اما هنوز هم نیاز به کار دارد، افزود: با توجه به حجم بالای کار در این بقعه باید کار‌ها بر اساس اولویت به شهرداری، اوقاف و میراث فرهنگی واگذار شود و اگر نیاز به دریافت اعتبار بود در این زمینه نیز پیگیری‌ها صورت پذیرد.

درآمد امامزاده یحیی (ع) همدان کم است و کفاف هزینه‌های جاری و خادمان امامزاده را هم نمی‌دهدمدیر اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه درآمد هر بقعه‌ای مختص همان بقعه بوده و درآمد امامزاده یحیی (ع) همدان کم است و کفاف هزینه‌های جاری و خادمان امامزاده را هم نمی‌دهد، گفت: گاهی از شهرستان و برخی محل‌ها برای تأمین هزینه کمک می‌گیریم.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی با اشاره به ایجاد سردر امامزاده یحیی (ع) همدان عنوان کرد: با توجه به‌قرار گرفتن این امامزاده در حاشیه؛ سردری در شأن این امامزاده لازم بود تا بقعه از غربت خارج شود.
 
حجت‌الاسلام حسینی بابیان اینکه میراث فرهنگی باید به امامزاده یحیی (ع) نگاه ویژه داشته باشد و جزو اولویت‌ها در اختصاص اعتبار باشد، گفت: باید در مرمت این بنا تعجیل شود.

بقعه متبرک امامزاده یحیی (ع) همدان نیاز به مرمت دارد و باید اعتبار موردنیاز برای آن تأمین شودمعاون میراث فرهنگی استان همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه بقعه متبرک امامزاده یحیی (ع) همدان نیاز به مرمت دارد و باید اعتبار موردنیاز برای آن تأمین شود، گفت: با دست‌خالی نمی‌توان کاری کرد کما اینکه اگر اقداماتی که اداره کل میراث فرهنگی از دهه ۷۰ در آستان مقدس امامزاده یحیی (ع) انجام داد صورت نمی‌گرفت، این مکان تخریب‌شده بود.

احمد ترابی بابیان اینکه بنا و سازه بقعه امامزاده یحیی (ع) مربوط به دوره صفویه است، گفت: هرسال برنامه مرمتی در برنامه تدوین‌شده، اما نه‌تن‌ها برای مرمت این امامزاده اعتبار نداشته‌ایم بلکه اعتبار مرمتی نبوده است.
 
ترابی با اشاره به مرمت سردر ورودی امامزاده از ضلع شمالی و شرقی، اظهار داشت: طرح تهیه‌شده، اما اعتبار نیست و در بحث سردر ورودی طرح تهیه و به هیئت‌امنا ابلاغ شد و در مرحله اول طرح سردر تهیه و به اوقاف نیز ابلاغ شد.

وی به پاک‌سازی قسمت سرداب امامزاده یحیی (ع) برای دفع رطوبت اشاره کرد و گفت: ایجاد سرویس بهداشتی با کمک هیئت‌امنا انجام‌شده است.

ناودانی‌ها و دیوار‌های پیرامونی در ضلع شرقی و غربی باید مرمت شود

معاون میراث فرهنگی استان همدان مرمت بنای امامزاده را ضروری دانست و افزود: ناودانی‌ها و دیوار‌های پیرامونی در ضلع شرقی و غربی باید مرمت شود.

استان همدان دارای ۲۵۵ امامزاده و بقعه متبرکه است که هر یک به‌نوعی با مشکلات مرمتی روبرو هستند، اما در این میان به دلیل شاخص بودن تعدادی از این بقعه‌ها؛ توجه جدی برای رفع مشکلات آن‌ها باید در اولویت اقدام قرار گیرد تا شاید با احیا و مرمت بنا‌ها فرصت برای جذب بیشتر گردشگر به‌واسطه این مکان‌های مذهبی فراهم شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار