فرماندار تویسرکان همچنین به تشکیل انجمن گردو و تعاونی گردو کاران شهرستان تویسرکان با برخورداری از اعضا جدید اشاره و تصریح کرد: احیا تعاونی گردو کاران و فعالیت انجمن گردوی شهرستان تویسرکان می‌تواند از اثربخشی بالایی در حوزه بازار فروش و فرآوری محصول گردو برخوردار باشد.
کد خبر: ۵۹۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ 17 April 2018
تویسرکان با ایجاد باغ مادری، مرکز تولید نهال گردوی کشور می‌شود تا بهره‌وری حداکثری از گردوی تویسرکان در بخش‌های مختلف محقق شود.

 به گزارش تسنیم، این شهرستان با برخورداری از بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های گردو و تولید سالیانه حدود ۱۷ هزار تن از این محصول با مرغوبیت و کیفیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته و اکنون می‌خواهد مرکز توزیع نهال گردو در کشور باشد.

فرماندار تویسرکان گفت: بدون تردید و بر اساس نظرات کارشناسان و اعلام‌های رسمی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مراجع ذیربط، مرغوبترین و با کیفیت‌ترین گردوی ایران زمین در شهرستان تویسرکان تولید می‌شود و این محصول چند منظوره با نام و پیشینه تویسرکان گره خورده است.

حبیب مومیوند اظهار داشت: همانگونه که شهرستان تویسرکان پایتخت گردوی ایران نام گرفته باید مرکز توزیع نهال‌های اصلاح شده گردو در سراسر کشور باشد تا بهره‌وری حداکثری از گردوی تویسرکان در بخش‌های مختلف محقق شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ با حضور معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی شاهد کلنگ‌زنی نهالستان باغ مادری گردوی تویسرکان در روستای مراد آباد به مساحت ۱۱ هزار هکتار بودیم تاکید کرد: در نشستی که در روز‌های اخیر همراه با نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل جهاد کشاورزی استان همدان و مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان با معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد مقرر شد با دستور معاون وزیر جهاد کشاورزی، ۱۰ هزار اصله نهال گردوی اصلاح شده تا هفته آینده وارد باغ مادری نهالستان گردوی تویسرکان شود.

سرشاخه‌کاری و پیوندزنی درختان گردو

فرماندار تویسرکان ابراز کرد: شهرستان تویسرکان از سال گذشته با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی به عنوان شهرستان پایلوت (آزمونه) اصلاح باغ‌های گردو و سرشاخه‌کاری و پیوند این درختان در کشور برگزیده شده و بر این اساس مقرر شده تا سه هزار هکتار از مجموع پنج هزار و پانصد هکتار باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان در بازه زمانی پنج ساله اصلاح شوند.

مومیوند تاکید کرد: ثبت نشان جغرافیایی گردوی تویسرکان، آموزش پیوندزنی به جوانان تویسرکانی در زمستان گذشته، اصلاح ژئوتیپ مقاوم گردو در مقابل سرمازدگی و شروع بکار نهالستان گلخانه‌ای و باغ مادری نوین در مراد آباد از مهمترین اقدامات اثر بخش در جهت بهره وری حداکثری از ظرفیت‌های تولید گردوی مرغوب در شهرستان تویسرکان است که در سال ۹۶ انجام گرفته است.

احیا تعاونی گردو کاران تویسرکان

فرماندار تویسرکان همچنین به تشکیل انجمن گردو و تعاونی گردو کاران شهرستان تویسرکان با برخورداری از اعضا جدید اشاره و تصریح کرد: احیا تعاونی گردو کاران و فعالیت انجمن گردوی شهرستان تویسرکان می‌تواند از اثربخشی بالایی در حوزه بازار فروش و فرآوری محصول گردو برخوردار باشد.

مومیوند گفت: جشنواره گردوی تویسرکان در سال ۹۶ با ایجاد بخش‌های متنوع، گردشگران و علاقمندان فراوانی را جذب کرد و توانست از اثر گذاری بالایی در حفظ برند گردوی تویسرکان و تغییرات کاربردی و حرکت به سوی باغداری نوین در تویسرکان برخوردار باشد.

اقتصاد بیش از ۷۰ درص مردم تویسرکان وابسته به گردو

فرماندار تویسرکان کرد: شهرستان تویسرکان به عنوان پایتخت گردوی ایران زمین باید با حرکت به سوی باغداری نوین، فرآوری محصول گردو و ایجاد صنایع جنبی گردو بیشترین بهره‌وری از این محصول استراتژیک را ایجاد کند.
وی تصریح کرد: اکنون اقتصاد بیش از ۷۰ درصد مردم شهرستان تویسرکان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به گردو پیوند خورده و ایجاد بهره‌وری حداکثری از این محصول می‌تواند زمینه ساز پویایی اقتصاد شهرستان و ایجاد فرصت‌های بیشتر شغلی باشد.

ویژگی‌های باغ مادری گردوی تویسرکان

طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی استان همدان در روستای مراد آباد تویسرکان شامل احداث باغ مادری در مساحت ۶ هکتار، خزانه تولید نهال گردو به مساحت ۲ هکتار و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت ۳ هکتار است. مساحت کل محل اجرای طرح در ۱۱ هکتار است. کل سرمایه‌گذاری طرح بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال است.

ارزش کل تولیدات سالیانه پس از رسیدن به حداکثر تولید بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال است

مزایای این طرح کاهش دوره نونهالی باغات گردو، افزایش چشمگیر کیفیت محصول، یکنواختی محصول تولیدی، کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغبانی، ایجاد زمینه صادرات محصول و ارز آوری و تأمین نیاز کشور به پیوندک و نهال گردوی پیوندی عنوان شد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار