تحلیلگر مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه گفت: دولت‌های قبل هر کدام نقاط قوت و ضعف داشتند، اما حداقل یکی توسعه سیاسی، دیگری توسعه اقتصادی و یکی دیگر عدالت را به عنوان استراتژی خود اعلام کرده بود، اما این دولت فاقد استراتژی اقتصادی بود و دائماً با این تصور که با برداشتن موانع در برجام اقتصاد رونق می‌گیرد، قدم برداشت.
کد خبر: ۵۹۲۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 17 April 2018
یک تحلیلگر مسائل بین الملل و سیاست خارجه گفت: اروپا و آمریکا دو تیغه یک قیچی هستند تا مؤلفه‌های بازدارندگی ایران را در پروسه‌ای استهلاکی دچار اضمحلال کنند.

به گزارش فارس، سید مصطفی خوش‌چشم در ششمین نشست اندیش‌ورزان جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی استان همدان، با عنوان «شاید برای موشک‌ها هم اتفاق بیفتد» اظهار داشت: مشی شخصی بنده ورود در مسائلی است که احساس کنم وجوهی ناگفته دارد و دارای اهمیت حیاتی است و به تبع این مسئله، چون در فضای رسانه‌ای غرب جز معدود افرادی، جمهوری اسلامی مدافعان محکمی ندارد بنده در آن حوزه متمرکز بودم.

وی افزود: در شرایط عمومی کشور از زمستان سال گذشته اتفاقاتی افتاد که توجهات بسیاری را جلب کرد و حتی افراد معمولی که چندان مسائل رسانه‌ای یا سیاسی را دنبال نمی‌کنند برایشان سؤال شد که چگونه به یک‌باره تهدیدات افزایش می‌یابد، اغتشاشات رخ می‌دهد، نابسامانی مؤسسات مالی و ارزی به وقوع می‌پیوندد و در ادامه این برنامه‌ها، رژیم صهیونیستی به خود جرأت می‌دهد که حمله‌ای را ترتیب دهد که البته پاسخ آن را دریافت خواهد کرد.

کارشناس سیاست خارجه اضافه کرد: از اوایل تابستان ۹۶ بسیاری از رخداد‌هایی که قرار بود رخ دهد (و تا پایان امسال نیز ادامه خواهد داشت)، قابل پیش‌بینی بوده و اطلاع‌رسانی هم شد.

وی ادامه داد: آن‌ها این فضا را برای گرفتن امتیاز ایجاد کرده‌اند به رغم این که برخی از مسئولان اعتقاد دارند این طرح‌های توطئه در جبهه‌های گوناگون - که نام مجموعه این پازل را «جنگ هیبریدی» گذاشته‌ایم - با هدف تغییر رژیم انجام می‌شود، هدف آن‌ها در مرحله فعلی گرفتن امتیاز است.

خوش‌چشم بیان داشت: غربیان با پژوهش و بررسی تا سال ۲۰۰۵ انواع طرح‌ها را برای جمهوری اسلامی پیاده کردند و برخی طرحهای‌شان را هم نتوانستند پیش ببرند و سپس تا سال ۲۰۰۸ یا ۲۰۰۹ در حدود ۲۰ اندیشکده آنها، به این نتیجه رسیدند که راهکار مواجهه با جمهوری اسلامی تمرکز بر تغییر رژیم نیست.

وی افزود: در مورد حمله نظامی نیز تقریباً کسی در فضای عمومی آمریکا از این گزینه نام نمی‌برد و اگر ۲۰ پژوهش از نخبگان این اندیشکده‌ها آمده هیچکدام پیرامون گزینه نظامی نبود و اگر اشاره‌ای شده به موانع و امکان ناپذیر بودن گزینه نظامی بوده چرا که هزینه‌های بسیاری داشته است.

این تحلیگر مسائل سیاسی ابراز داشت: غربی‌ها با تغییر پارادایمی که دادند، گفتند حال که نظام جمهوری اسلامی را نمی‌توانیم از درون یا بیرون از بین ببریم، تضاد منافعی که در منطقه و جهان با ما ایجاد کرده را متوقف کنیم تا بیشتر پیش نرود و در مرحله بعد، آن را رو به عقب برانیم تا گسترش قدرت جمهوری اسلامی در ابعاد منطقه‌ای، هسته‌ای، موشکی و دیگر مؤلفه‌های قدرت کنترل شود تا آنجا که عوامل بازدارندگی جلوی تغییر رژیم را می‌گیرد، از بین ببریم.

وی تصریح کرد: این عوامل بازدارنده از نظر آن‌ها شامل همبستگی و پشتوانه مردمی نظام، توان بازدارندگی هسته‌ای در بعد سیاسی امنیتی (و نه اقتصادی و علمی)، مؤلفه قدرت موشکی و قدرت منطقه‌ای نظام جمهوری اسلامی بوده است.

خوش‌چشم با اشاره به جلسات داخلی که مسئولان وزارت خارجه آمریکا توسط سناتور‌ها مورد مؤاخذه قرار گرفته‌اند که چرا بیش از پنج تریلیون دلار برای جنگ عراق هزینه کردید و زمین بازی را به ایران واگذار کردید؟ ابراز داشت: آمریکایی‌ها دچار استیصال شده بودند که چرا هر دولتی در ایران بر سر کار می‌آید همان مشی ضد آمریکایی را دارد؟ چرا در فلسطین حماس با دموکراسی انتخاباتی بر سر کار می‌آید؟ چرا در لبنان طی جنگ ۳۳ روزه اسرائیل را شکست می‌دهند؟ و با این سؤالات بر سر خانم «کاندولیزا رایس» فریاد می‌زدند و او پاسخ می‌داد چه کنیم ما در دنیا دموکراسی و انتخابات را تبلیغ کرده‌ایم و حماس با انتخابات بالا آمده و باید به ما چند سال وقت بدهید که نیرو‌های طرفدار غرب را با دموکراسی بالا بیاوریم و جالب است که جان کری با عصبانیت می‌گوید دموکراسی در خاورمیانه با انتخابات میسر نمی‌شود بلکه نیاز به انقلاب دارد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآور شد: در این مرحله آن‌ها نمی‌گویند «نافرمانی مدنی» را تقویت کنید، نمی‌گویند اعتصاب و تظاهرات و فشار از پایین بلکه می‌گویند انقلاب و انقلاب به معنای خون و خونریزی و خشونت است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس تا پایان سال ۲۰۰۸ به این نتیجه رسیدند حال که ایران این نفوذ را در منطقه پیدا کرده این‌ها را محدود و کوچک کنیم.

خوش‌چشم گفت: با تلفیق دو اندیشکده آمریکایی و شورای روابط خارجی آمریکا به رهبری برژینسکی دستور کار ۳۰۰ صفحه‌ای آماده کرده و در اختیار اوباما قرار دادند تا بدون فوت وقت اجرایی شود.

وی ابراز داشت: در استمرار این طرح مسائل هسته‌ای و برجام کلید می‌خورد که در ادامه، این‌ها تا حدی توانستند بخش بازدارندگی صنایع هسته‌ای ما را محقق کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: صنایع هسته‌ای در همه دنیا دو بخش دارد یک بخش اقتصادی و علمی است که کشور را از مزایای بی‌شمار صنایع های‌تک برخوردار می‌کند و بخش دیگر غنی‌سازی است که به کشور توان بازدارندگی می‌دهد و معنای بازدارندگی این نیست که ما بخواهیم بمب بسازیم که هم بزرگان کشور بر حرمت آن تأکید دارند و هم گزارشات بین‌المللی بر این که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست صحه گذاشته و حتی مایک پومپئو هم همین چند شب پیش بعد از این همه آزار و اذیت و تحریم به آن اعتراف کرد.

وی اضافه کرد: معنای بازدارندگی این است که کشوری که توانمندی غنی‌سازی را داشته باشد به صورت بالقوه از بازدارندگی هسته‌ای برخوردار می‌شود، به این معنا که اگر بخواهند علیه آن جنگ هسته‌ای راه بیاندازند به سبب احتمال پاسخ متقابل از اقدام خود باز می‌گردند.

خوش چشم افزود: استفاده از ۱۰ بمب یا موشک هسته‌ای زمستان اتمی ایجاد کرده و کره زمین را در عرض نابودی قرار می‌دهد و این تهدیدی بود که روس‌ها با عنوان دکمه روز قیامت مطرح کردند تا جلوی جنگ ستارگان آمریکا را بگیرند، هر چند بعداً مشخص شد جنگ ستارگان ریگان تهدیدی توخالی بوده است.

وی تصریح کرد: در این زمینه حتی دیوانه‌ای عنوان کرده که یک بمب هسته‌ای در کویر‌های ایران انداخته و هشدار داده شود که دومی به شهر‌های شما اصابت می‌کند.

خوش‌چشم یادآور شد: ایران هیچگاه تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای نکرده، اما اگر غنی‌سازی ایران به حدی رشد کرده باشد که بتواند برای ساخت یک یا دو بمب به حد کفایت ذخیره کافی داشته باشد خود به خود نوعی بازدارندگی ایجاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: خود آن‌ها از این مسئله هراس دارند و می‌ترسند که فشار بیش از حد به ایران باعث شود که ایران به سمت ساخت بمب هسته‌ای برود.

این تحلیلگر اظهار داشت: در فاز نخست آن‌ها به سراغ بازدارندگی هسته‌ای رفتند و آن اتفاقات در مورد سانتریفیوژ‌ها و فوردو و راکتور اراک رخ داد و همچنین از ذخایر اورانیوم که به زعم آن‌ها برای ساخت دو تا سه بمب کافی بود ۲۰ درصد تبدیل به سوخت و بقیه اکسید شد و مابقی هم به میزان چندین تن تحویل روسیه شد.

وی افزود: از سویی شرایط اجتماعی به سمتی برده شد که مردم یا حداقل بخشی از آن‌ها به جای شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» از توافق برجام اظهار شادمانی کنند.

خوش‌چشم در ادامه بیان کرد: همه ما انتظار داشتیم که بعد از برجام به سراغ دو مؤلفه بازدارنده دیگر جمهوری اسلامی یعنی نفوذ منطقه‌ای و قدرت موشکی بروند که در لوای آن حفظ ساختار تحریم‌ها تا حصول نتیجه را دنبال می‌کنند.

به گفته وی، دشمن در استمرار این سناریو جنگ هیبریدی را در بعد تنش‌آفرینی خارجی مستقیم و غیرمستقیم دنبال می‌کند که یکی به عنوان مثال تهدید به خروج از برجام است.

کارشناس سیاست خارجه یادآور شد: متحدان آمریکا مثل عربستان و رژیم صهیونیستی هم تنش‌زایی را دنبال می‌کنند چنانکه رژیم صهیونیستی تا آنجا که از اقدام متقابل ایران واهمه نداشته باشد تنش را بالا می‌برد و درگیری بر سر اف ۱۶ رژیم صهیونیستی و حمله به تیفور یکی از این اقدامات بود و این سیر تنش‌زایی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: استمرار طرح تنش‌زایی برخورد با متحدان ایران است و در اتفاقی که برای آقای حریری افتاد و برخوردی که عربستان سعودی با وی کرد در همین شمار بود که با فشار او را مجبور کنند بگوید حزب‌الله لبنان برای ما دردسر آفرین شده است.

خوش‌چشم با بیان اینکه همه این مسائل، سناریو‌های یک قدرت رو به افول به نام آمریکاست که طرح‌های بلندمدتی برای دشمنان و متحدان خود دارد، ادامه داد: این استراتژی از فردای برجام توسط خود اوباما شروع شد.

*دشمن فعال کردن گسل‌های قومی، مذهبی و معیشتی را دنبال می‌کند

وی یادآور شد: دشمن در داخل ایران فعال کردن گسل‌های قومی، مذهبی و معیشتی را دنبال می‌کند چنانکه اگر در فلان کارخانه اتفاقی افتاد و اعتراضی به عدم پرداخت حقوق بود افرادی بین معترضان آن را تشدید کنند و افرادی هم برای اعتراض بزرگ‌تر شبکه‌سازی کنند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه یادآور شد: اتفاق دی ماه کمی زودتر از موعد افتاد که هدفگذاری دشمن برای نیمه دوم بهمن بود و از همان روز دوم که اعتراضات از مشهد به کرمانشاه رفت اعتراضات را ربودند و به سمتی خودخواسته بردند.

وی اضافه کرد: اغتشاش اصلی هم آن نبود بلکه برای امسال اغتشاشی با پنج برابر ظرفیت کمی و کیفی دیماه ۹۶ در نظر دارند و این مسائل از پایان اردیبهشت و با خروج احتمالی آمریکا از برجام کلید می‌خورد.

خوش‌چشم گفت: با این اوصاف اگر در مورد حقوق، آب، زمین و... اعتراضات کوچکی شکل بگیرد آن‌ها از نبود سندیکا و صنف‌های کنترل‌کننده بهره برده و با عناصر خود شعار‌ها را هرچه بیشتر رادیکال می‌کنند و از این طریق بخشی از پایگاه نظام در طبقات ضعیف را هم می‌ربایند.

وی یادآور شد: در حوزه تحریم‌ها هم تحریم‌های هوشمند نسل دو مانند کاتسا را در نظر دارند و حتی آن را هم آپدیت کرده تحریم‌های نسل ۲.۵ را اجرایی می‌کنند که نه تنها سازمان‌ها و دستگاه‌ها و افراد که حتی جایگاه‌ها و افرادی در رده‌های پایین‌تر مسئولیت را هم در بر می‌گیرد.

این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: کارشناسان تحریم آن‌ها مانند آقای کتسمن همه نخبگانی هستند که با تغییر دولت ثابت می‌مانند در حالی که ما مرکز بررسی تحریم‌ها و افرادی که در این حوزه کار کنند را نداریم، هر چند نظام از مشاورانی خبره استفاده می‌برد، اما افزایش کیفی مراکز پژوهشی در این حوزه ضروریست تا بتوانیم اقدامات آن‌ها را خنثی کنیم.

وی در ادامه گفت: دشمن یک تیم به دوبی آورد و با تک تک رؤسای بانک‌ها در ترکیه و دوبی جلسه گذاشتند که مثلاً به عنوان توجیه تحریم‌ها وضعیت را به کنترل درآورند؛ با وجود این که بنابر توافق برجام باید در این حوزه‌ها راه را باز می‌کردند، اما مسائلی مانند رضا ضراب و... به وجود آمد.

خوش‌چشم سپس افزود: چند بانک مانند بانکی در فرانسه را هم چند میلیارد دلار نقره داغ کردند که درس عبرتی برای همه باشد و همه را ترساندند که در صورت مبادلات تجاری و مالی با ایران حجم عظیم مبادلات خود با آمریکا را از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: صندوقدار برنامه‌های آن‌ها عربستان است و رژیم صهیونیستی و آمریکا کار را در حوزه سیاسی پیش می‌برند و در مقابل متأسفانه هرچه رهبری در حوزه‌های اقتصادی عنوان کرده و هشدار داده‌اند بر زمین مانده و مورد غفلت واقع شده است.

* دولت روحانی استراتژی اقتصادی ندارد

خوش‌چشم یادآور شد: دولت‌های قبل هر کدام نقاط قوت و ضعف داشتند، اما حداقل یکی توسعه سیاسی، دیگری توسعه اقتصادی و یکی دیگر عدالت را به عنوان استراتژی خود اعلام کرده بود، اما این دولت فاقد استراتژی اقتصادی بود و دائماً با این تصور که با برداشتن موانع در برجام اقتصاد رونق می‌گیرد، قدم برداشت.

وی تصریح کرد: اوباما و کلینتون بیان کردند تأثیر تحریم‌ها در اقتصاد ایران ۳۰ درصد و آقای لاریجانی گفت: ۲۰ درصد بوده، اما حتی اگر حرف دشمن را ملاک گرفته و فرض کنیم ۳۰ درصد اقتصاد خارج از کنترل ما بوده باید از دولت بپرسیم آن ۷۰ درصد کجاست؟

وی ادامه داد: در شرایط فعلی دولت طرح جایگزینی هم برای برجام ندارد و من به صراحت می‌گویم آن‌ها به گفته خود برجام را «هوک» یا طعمه ماهی می‌دانند که وقتی دهان ماهی به آن گیر کرد دیگر رهایش نخواهند کرد و از این منظر خوش خیالی مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها هیچ مبنایی ندارد.

خوش چشم با اشاره به این که تمام این تنش‌های داخلی و خارجی و فشار‌ها این است که شرایط را به جایی برسانند که ایران مجبور به امتیازدهی شود، گفت: در طرح دشمن اردیبهشت ماه ترامپ یا به طور کل از برجام بیرون می‌رود با این اطمینان که ایران با اروپا در برجام باقی مانده و بدون کسب هیچ امتیازی مورد کنترل هم باشد، یا به صورت ظاهری در برجام باقی مانده و تحریم‌ها را باز می‌گردانند و فقط معافیت‌های موردی می‌دهند در حالی که بنابر برجام باید تحریم‌ها به پایان کامل می‌رسیده، اما عملی نشده و اگر شده بود هر چند ماه یک بار نباید رئیس جمهور آمریکا آن را تمدید می‌کرد.

وی ابراز داشت: بر طبق مفاد برجام اگر این توافق بر هم بخورد به شرکت‌ها شش ماه وقت داده می‌شود از مبادلات و تعاملات با ایران خارج شوند تا خود متضرر نشوند نه این که به ایران خسارت داده شود و اگر هم بمانند و معافیت‌های موردی بدهند باز به معنای تمام شدن کار برجام است.

این تحلیلگر متذکر شد: وقتی آن‌ها بدانند تمایل این سو به حفظ برجام به هر قیمت است طرف مقابل همواره فشار را نگاه می‌دارد تا هیچ سرمایه‌داری به حضور در ایران رغبت پیدا نکند و بازار همچنان نامتعادل بماند و تنها چند شرکت معدود که وارد تبادلات با ایران شده‌اند مشمول معافیت موردی و موقت شوند.

وی با بیان این که اروپا هیچ‌گاه منافع کلان اقتصادی خود را به قیمت رویارویی با آمریکا از دست نمی‌دهد، گفت: این که برخی گمان می‌کنند با خروج آمریکا از برجام، باقی ماندن در برجام همچنان برای ایران منافع دارد بسیار در اشتباهند که همین اروپایی‌ها در تهاجم غیرقانونی سوریه با آمریکا همراه شدند و در ناتو حضور دارند و به نوعی تنها نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند تا ما را به آن نقطه برسانند که بازدارندگی‌های دیگر از قبیل: موشکی را هم بگیرند.

وی افزود: اروپایی‌ها در یک سناریوی دیگر با پیش کشیدن ضرر‌هایی که در قبال ماندن با ایران در مقابل آمریکا می‌پردازند خواستار امتیازاتی می‌شوند که از آن جمله امتیازاتی در ظاهر اندک در کاهش برد موشکی و یا مثلاً کاهش ذخیره اتمی به حدی است که بی‌خطر سازی شود.

خوش‌چشم یادآور شد: اکنون برخی غربگرایان در داخل می‌گویند ما هم قبول داریم که باید با حفظ توازن منطقه‌ای مذاکره کنیم و عربستان و اسرائیل را هم به مذاکره بیاوریم در حالی که رژیم صهیونیستی در منطقه حتی کلاهک هسته‌ای دارد و عربستان موشک‌هایی خریداری کرده که تا مغولستان برد مؤثر دارد و گویی این دوستان فراموش می‌کنند این‌ها دشمنان قسم خورده ما هستند، اما هدف تنها این است که به نحوی باب مذاکره در حوزه‌های دفاعی را باز کنند.

*تحریم‌های آمریکا برداشته که نشد هیچ، ترک هم نخورد

وی با بیان اینکه این کشور صاحب دارد، گفت: برخی از کسانی که جاده صاف‌کن در داخل هستند طوری حرف می‌زنند انگار آمریکا مثلاً تنها ۲۰ درصد برجام بوده در حالی که آمریکا اصل ماجرای برجام بود و تحریم‌های آمریکا برداشته که نشد هیچ، ترک هم نخورد و هیچ کدام از محصولات هسته‌ای ما بر خلاف تبلیغات دولتی‌ها قابل فروش نبوده و تجاری نشده است که اگر شده بود برای خرید این محصولات «های تک» التماس می‌کردند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: در این شرایط مفروضی که آن‌ها می‌خواهند، ممکن است پیشنهاد دهند سقف ذخایر اورانیومی ایران از ۳۰۰ کیلو به ۴۰۰ برسد در حالی که این تعدیل در مؤلفه بازدارندگی بی‌معنا است و برای دخیره اورانیوم که قابلیت بازدارندگی داشته باشد تا دو تن ذخیره نیاز است و حتی اگر ۹۹۹ کیلو بشود هم فایده ندارد؛ اما آن‌ها نخواهند گذاشت این عدد از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو بالاتر برود.

وی با تصویر کردن یک سناریوی دیگر دشمن برای باقی ماندن ایران در برجام پس از خروج آمریکا گفت: در آن حالت کسانی برای این که مردم ایران ببینید چه دستاوردی داشتیم، خواهند گفت: آمریکا را به جان اروپا انداختیم و سقف ذخایر استراتژیک را افزایش دادیم در حالی که این‌ها دو ریال نمی‌ارزد و ما در شرایط غیرقابل ورود بودن پول محصولات نفتی و پتروشیمی، کاهش نفوذ منطقه‌ای، از دست دادن قدرت بازدارندگی هسته‌ای و ورود به مذاکره در حوزه توان دفاعی درخواهیم غلتید.

وی افزود: پس از این مرحله است که ایران دچار تنش‌های داخلی معیشتی مضاعف شده و قدرت بازدارندگی منطقه‌ای و هسته‌ای خود را هم از دست داده و عملاً دیگر نیازی به حمله به ایران نخواهد بود؛ به قول راکفلر شرایط نه برای تغییر رژیم بلکه برای چند پاره کردن ملتی نامطمئن فراهم می‌شود، چون آمریکایی‌ها می‌دانند که حتی اگر رژیم را هم تغییر دهند باز ایرانیان برای آن‌ها قابل اطمینان نیستند.

خوش‌چشم در پایان با تأکید بر اشراف مقام معظم رهبری و هدایت‌ها و امداد‌های الهی خاطرنشان کرد: در این چند دهه اخیر هیچ رویارویی با آمریکا نبوده که جمهوری اسلامی از آن سربلند بیرون نیامده باشد و به فضل خدا این مرحله حساس را هم طی خواهیم کرد، اما برای این عبور به سلامت ضمن عمل دقیق به دستورات مقام معظم رهبری باید در طرحی همه جانبه آماده هجمه‌ها و توطئه‌های دشمن باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار