متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد:شیوع ابتلا به طیف اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است که علت مشخصی هم برای این نابرابری تعریف نشده است.
کد خبر: ۵۸۶۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 06 April 2018
خدماتی که به بیماران مبتلا به اوتیسم ارائه می‌شود زیرپوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیست و این امر موجب رنج مضاعف این بیماران و خانواده‌هایشان شده است.

به گزارش تسنیم، اوتیسم اختلالی است که از آن به عنوان در خودماندگی یاد می‌شود چراکه مبتلایان این اختلال تمایلی به تعاملات اجتماعی ندارند و به عبارتی در غار تنهایی خود فرو رفته‌اند.

طیف اوتیسم نیز مانند دیگر بیماری‌ها دارای در افراد مختلف با علائم متفاوت بروز می‌کند و شیوه درمانی آن نیز با توجه به شدت و ضعف اختلال متفاوت است. ۱۴ تا ۲۰ فروردین هفته حساس سازی و آگاه سازی مردم نسبت به طیف اوتیسم نامگذاری شده است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اوتیسم، اختلال تکاملی عصبی است، گفت: دو مشخصه اصلی این اختلال، نقص در روابط و واکنش‌های اجتماعی است.

بابک آزادنیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از همدان با اشاره به اینکه فرد مبتلا به اوتیسم دارای فعالیت و علایق تکرار شوند محدود است، ابراز کرد: این اختلال از زمان سن تکامل فرد یعنی وقتی‌که کودک شروع به راه رفتن، خندیدن و برقراری ارتباط می‌کند، شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین شیوع طیف اوتیسم در هشت سالگی، ۱۴ نفر در هر هزار نفر است، اظهار داشت:وقتی که کودک روند تکامل را طی می‌کند از اختلال در حرکت چشم و نگاه کردن او می‌توان به بیماری او پی برد. کودک مبتلا به اوتیسم نمی‌تواند با نگاه کردن به پیرامونش یک هدف را دنبال کند.

*شیوع اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد:شیوع ابتلا به طیف اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است که علت مشخصی هم برای این نابرابری تعریف نشده است.

*افزایش سن باروری خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می‌دهد

آزادنیا با بیان اینکه افزایش سن باروری به عنوان یک عامل مهم برای شیوع اوتسیم مطرح است، ابراز کرد: در دو قلو‌ها خطر ابتلا به اوتیسم چهار تا هفت درصد است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۹۹۰ میلادی شاهد افزایش ابتلایان به اوتیسم هستیم، تصریح کرد: در گذشته مطالعات انجام گرفته بر روی طیف اوتیسم کمتر بوده و بیماران به خوبی شناسایی نمی‌شدند، اما در سال‌های اخیر با افزایش مطالعلاتی که بر روی این اختلال انجام گرفته، قدرت شناسایی بیماران بیشتر شده که این امر خود عاملی برای افزایش تعداد بیماران شناسایی شده است.

*اختلال در تکلم و ارتباطات چشمی از علایم ابتلا به اوتیسم است

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان، اختلال در تکلم و ارتباطات چشمی را از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به اوتیسم دانست و افزود: کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا با اختلال تکلم و لکنت زبان مواجه اند، این بیماران نمی‌توانند با دیگران تماس چشمی برقرار کنند و یا ژست‌های اجتماعی بگیرند.

آزادنیا گفت: مبتلایان به اوتیسم ممکن است نسبت به اطرافیان خود بی‌تفاوت باشند و شاید هم پرخاشگری کنند و یا آرام و بی‌صدا و گاهی نیز بی‌قراری کنند و رفتار اجتماعی پسندیده‌ای از خود بروز ندهند.

وی تصریح کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم رفتار‌های تکرار شونده محدود دارند مثلا ممکن است دائما سر خود را کج کنند و در فعالیت‌های اجتماعی شرکت نمی‌کنند.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز کرد: این بیماران نمی‌توانند با استفاده از حرکات بدنشان پیامی را به دیگران منتقل کنند و ممکن است موقعیت‌های خاصی را به شکل مداوم تکرار کنند مثلا دائما سرشان را پایین بگیرند.

* آی کیو ۵۵ درصد از بیماران اوتیسم پایین است

آزادنیا گفت: آی کیو ۵۵ درصد از مبتلایان به اوتیسم پایین است و ممکن است آی کیو مابقی آن‌هانرمال باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم همراه با اختلالات بزرگ می‌شوند، تصریح کرد: وقتی جامعه از این افراد توقع ارتباطات اجتماعی دارد، آن وقت است که این اختلالات نمایان می‌شود.

*بیماران اوتیسم از عمر طبیعی جامعه برخوردارند 

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیماران مبتلا به اوتیسم از عمر طبیعی برخوردارند، اظهار داشت: اگر این این بیماران علاوه بر اوتیسم از بیماری دیگری هم رنج ببرند ممکن است بر روی میزان عمر آن‌ها تاثیر بگذارد.

* ژنتیک مهم‌ترین عامل ابتلا به اوتیسم

آزادنیا مهم‌ترین علت ابتلا به اوتیسم را ژنتیک دانست و گفت: تاثیر ژنتیک در افزایش ریسک ابتلا به اوتیسم ۳۰ تا ۴۰ درصد است و در خانواده‌هایی که دارای مشکلات روانی هستند نیز خطر ابتلا به اوتیسم بیشتر از دیگران است.

وی نقش عوامل محیطی و جغرافیایی را در ابتلا به اوتیسم بی تاثیر دانست و گفت: مبتلایان به اوتیسمی که دارای اختلال زبانی هستند اگر اختلالشان خفیف باشد با افزایش سن این اختلال بهبود می‌یابد.

*بیماران اوتیسم علامت درمانی می‌شوند

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه درمان بیماران مبتلا به اوتیسم به صورت علامت درمانی است، ابراز کرد: در صورت وجود اختلال کلام از گفتار درمانی استفاده می‌شود و در حالی که بیمار به پرخاشگری و یا تیک‌های عصبی گرفتار باشد باز هم با برطرف کردن این علامات به بهبود آن‌ها کمک می‌کنیم.

آزادنیا با بیان اینکه ممکن است برخی از بیماران اوتیسم به دارو درمانی نیاز داشته باشند، تصریح کرد: بسیاری از آن‌ها نیاز به دارو درمانی ندارند و با رفتاردرمانی و گفتار درمانی بهبود پیدا می‌کنند.

*اوتیسم‌ها نیاز به حمایت دارند

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه اوتیسم‌ها نیاز به حمایت دارند، تصریح کرد: خانواده‌ها باید آگاه شوند و کوچکترین اختلال را در کودکانشان جدی بگیرند تا سن طلایی درمان و بهبود این اختلال را از دست ندهند.

آزادنیا با بیان اینکه برخی اوتیسم‌ها دچار عقب ماندگی ذهنی بوده و برخی نیز اختلال حرکتی دارند، ابراز کرد: باید با توجه به نوع نیاز بیماران به آن‌ها کمک کنید، آنان را طرد نکنید و خانواده‌ها نیز صبر و تحمل داشته باشند.

*اطلاع رسانی و انجام غربالگری طیف اوتیسم از مهم‌ترین اقدامات بهزیستی است

کارشناس مسئول مرکز توان بخشی روزنه استان همدان گفت: ۱۴ تا ۲۰ فروردین هفته حساس‌سازی و آگاه سازی مردم در خصوص اوتیسم است به همین منظور سازمان بهزیستی استان همدان اقدام به تهیه و نصب بنر‌های آموزشی در پارک‌ها و اماکن پر تردد کرده است.

فاطمه احمدزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: از دی ماه سال ۹۵ غربالگری طیف اوتیسم را در کودکان دو تا پنج سال آغاز کردیم و به کمک این غربالگری‌ها توانستیم کودکان مشکوک به این اختلال را شناسایی و به پایگاه‌های مربوطه ارجاع دهیم.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در طیف اوتیسم از مهم‌ترین اقدامات ما بوده است، ابراز کرد: غربالگری اوتیسم در سطح استان و در بیشتر مهدکودک انجام می‌شود.

کارشناس مسئول مرکز تپتن بخشی روزنه استان همدان با بیان اینکه مرکز روزنه همدان به بیماران مبتلا به اوتیسم خدمت رسانی می‌کند، ابراز کرد: به زودی در شهرستان‌های ملایر و نهاوند نیز مرکز روزنه راه‌اندازی خواهد شد.

احمدزاده در خصوص نحوه غربالگری طیف اوتیسم اظهار داشت: این غربالگری به وسیله یک پرسشنامه انجام می‌شود. در این پرسشنامه ۱۰ سوال مطرح شده که اگر پاسخ حداکثر سه سوال از پرسشنامه مثبت باشد، آن کودک به عنوان فرد مشکوک به اوتیسم شناسایی و به مرکز روزنه ارجاع داده می‌شود.

وی تصریح کرد: از کودکانی که به عنوان مشکوک شناسایی شدند دو آزمون دیگر گرفته می‌شود و در صورتیکه پاسخ این دو آزمون هم مثبت باشد به عنوان بیمار مبتلا به اوتیسم تحت درمان قرار می‌گیرند.

کارشناس مسئول مرکز توان بخشی روزنه همدان با بیان اینکه پایگاه‌های موقتی غربالگری در سطح استان برپا شده است، تصریح کرد: چادر‌هایی که در اماکن مختلف برپا شده که در آن اطلاع رسانی در خصوص اوتیسم انجام می‌گیرد.

احمد زاده گفت: تا کنون در استان همدان ۲۴۸ فرد مبتلا به اوتیسم شناسایی شده که بیش از ۴۰ مورد از آن مربوط به برنامه غربالگری بوده است.

وی با بیان اینکه در این هفته به فرزندان اوتیسم مشاوره‌های روان شناختی ارائه میشود، گفت: بازدید مسئولان از مرکز روزنه و بازدید از خانواده‌های اوتیسم از برنامه‌های اجرایی در هفته حساس سازی اوتیسم است.

کارشناس مسئول مرکز توان بخشی روزنه همدان افزود: وقتی کودکی به عنوان مبتلا به اوتیسم شناسایی می‌شود در مرکز روزنه پذیرش شده و خدمات مربوطه را دریافت می‌کند.

احمد زاده سن طلایی شناسایی و درمان اوتیسم را دو تا پنج سال اعلام کرد و افزود: با شناسایی، مداخلات زودهنگام و اقدامات توانبخشی که انجام میشود می‌توان از بسیاری علائم و عوارض این اختلال پیشگیری کرد.

*نداشتن بیمه تکمیلی و گرانی هزینه درمان از مشکلات بیماران اوتیسم است

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران اوتیسم استان همدان گفت: نداشتن بیمه تکمیلی و گرانی هزینه درمان از مهم‌ترین مشکلات بیماران مبتلا به اوتیسم است.

مصطفی افشارلر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: اگر بخواهم از مشکلات بیماران اوتیسم بگویم شاید ساعت‌ها به طول بیانجامد، اما بیماران اوتیسم تحت پوشش بیمه خاصی نیستند و بسیاری از آن‌ها از عهده مخارج سنگین درمان بر نمی‌آیند.

وی با بیان اینکه این بیماران نیاز به کار درمانی و گفتار درمانی دارند، ابراز کرد: بیمه‌ها این دسته از خدمات را تحت پوشش قرار نمی‌دهند بنابراین باید مبتلایان به اوتیسم تحت پوشش بیمه خاص خود قرار بگیرند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران اوتیسم گفت: برخی از این بیماران نیاز به دارو‌های خاص دارند، اما چون بیمه تکمیلی ندارند نمی‌توانند هزینه تهیه داروی خود را بپردازند و این امر وضعیت بیماری شان را بدتر می‌کند.

افشارلر با گلایه از اینکه متاسفانه مردم شناخت کافی از این اختلال را ندارند و در این باره با ضعف فرهنگی مواجه هستیم، ابراز کرد: بسیاری از مردم کودکان مبتلا به اوتیسم را طرد می‌کنند و یا ممکن است به دلیل عدم آگاهی از این بیماری، رفتار این کودکان را ناشی از تربیت نادرست خانواده آن‌ها بدانند.

وی با بیان اینکه هدف ما از تشکیل این انجمن، حمایت مالی و معنوی از مبتلایان به اوتیسم بوده است، اظهار داشت:، اما متاسفانه مردم مشارکتی در رونق این انجمن ندارند و انتظار دارند تنها یک نفر و یا افرادی خاص بار انجمن را بر دوش بکشند.

مدیرعامل انجمن حمایت از مبتلایان اوتیسم گفت: هدف ما پر کردن خلا‌ها است و بدون شک در حد توان برای این بیماران تلاش می‌کنیم، اما برای موفقیت در این عرصه نیازمند تلاش همگانی، فرهنگ سازی و آگاهی در خصوص این اختلال داریم.

افشار لر با بیان اینکه هزینه درمان هر فرد مبتلا به اوتیسم ماهیانه یک و نیم میلیون تومان است، ابراز کرد: از مسئولان می‌خواهم هرچه سریعتر نسبت به تحت پوشش قرار دادن این بیماران در بیمه‌ای خاص اقدام کنند.

به گزارش تسنیم، بیماران اوتیسم در معرض توجه جامعه نیستند و همواره مورد طرد اجتماعی و بی اعتنایی مردم قرار گرفته اند، اما بدون شک می‌توانیم با فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم با بیماران طیف اوتیسم و تحت پوشش قرار دادن خدمات آن‌ها در بیمه ها، گامی برای کاهش درد و رنج بیماران و به ویژه خانواده هایشان برداریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار