بازگشائی خانه تاریخی 'ستارخان' در یکی از محلات قدیمی تبریز پس از چهار سال وقفه، خبری خوش در حوزه میراث فرهنگی و توسعه گردشگری این کهن شهر بود، هر چند این بنای ارزشمند نواقصی دارد که باید در اسرع وقت برطرف شود.
کد خبر: ۵۸۳۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶ 27 March 2018

گشودن درهای خانه ستارخان سردار ملی در حالی امروز سه شنبه وارد دومین روز خود شد که برخی رسانه های معاند مدعی شده اند که این مکان تاریخی همچنان به روی مردم بسته است.
این در حالی است که گزارش میدانی خبرنگار ایرنا حاکی از باز بودن در خانه ستارخان به روی مردم و حضور و لو کم تعداد گردشگران در این خانه تاریخی است.
البته بدیهی است خانه تاریخی ستارخان که قرار است به موزه تبدیل شود، در روزهای آغازین بازگشایی آن با کمبود گردشگر مواجه باشد، زیرا تصور عمومی بر این است که این مکان با کاربری اداری همچنان در اختیار نهاد دیگری است.
البته نباید این نکته را نیز ناگفته گذاشت که محوطه بیرونی و عیانی آن در طبقات هم کف و زیرزمین با مشکلاتی مواجه است که مانع از بازدید راحت گردشگران و مراجعه کنندگان می شود.
نبود تابلوهای مشخص و خوانا در مسیر خیابان شمس تبریزی و کوچه محل استقرار خانه ستارخان، وضعیت نه چندان مطلوب نظافت حیاط و اتاق ها، مرمت بخش هایی از دیوارهای اتاق های طبقه همکف، نبود سیستم روشنائی در طبقه زیرزمین و سردابه زیبای آن و از همه مهمتر نبود اطلاعات مربوط به این خانه در کتابچه ها و بروشورهای تبلیغاتی راهنمای گردشگران از جمله ایرادات و نواقصات کنونی است که به چشم می زند.
نبود تابلوهای مسیریاب در خیابان های اطراف و حتی محل دقیق خانه ستارخان نه تنها اهالی خود شهر تبریز را در پیدا کردن این اثر تاریخی مهم سرگردان می کند، بلکه این امر موجب تلف شدن وقت و در پاره ای از موارد منصرف شدن گردشگرانی که از شهرهای دیگر و حتی کشورهای خارجی قصد مشاهده این بنا را دارند، می شود.
جلوی دید تنها تابلوی کوچک شهرداری تبریز مقابل کوچه ای که خانه ستارخان در آن قرار دارد نیز به وسیله درختان اطراف خیابان شمس تبریزی به طور کامل پوشیده شده و قابل مشاهده نیست.
جای خالی اسناد و اشیای باقیمانده از ستارخان یا مرتبط با وی به عنوان 'سردار ملی' ایرانیان در انقلاب مشروطه از دیگر نواقص این خانه است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید نسبت به رفع آن در اسرع وقت اقدام کند و خوشبختانه مسوولان این نهاد نیز قول آن را داده اند.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا حاکی است، هم اکنون سیستم برق و روشنائی این بنای تاریخی دچار مشکل است و طبقه زیرزمین آن با معماری ضربی به دلیل تاریکی مانع از حضور گردشگران می شود.
امید است با همت و تلاش میراث فرهنگی و استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز این خانه تاریخی که به لحاظ میراثی، سیاسی و اجتماعی از جایگاه و اهمیت ویژه ای در میان مردم آذربایجان و ایران برخوردار است، به زودی شکل آبرومندانه به خود بگیرد و همچون سایر بناها و موزه های تاریخی این کهن شهر از گردشگران داخلی و خارجی به شایستگی میزبانی کند.
خانه تاریخی و زیبای ستارخان، سردار ملی ایرانیان در نهضت مشروطه خواهی مردم استبدادزده ایران و آذربایجان روز گذشته /دوشنبه/ به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی پس از چهار سال وقفه، به روی گردشگران نوروزی بازگشائی شد.
این خانه از حدود چهار سال قبل در اختیار دفتر منطقه شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران بود که بر اساس دستور استاندار مبنی بر تخلیه خانه های قدیمی توسط نهادها، سازمان ها و ادارات دولتی و غیردولتی، با انجام 9 ماه مکاتبه در اختیار میراث فرهنگی استان قرار گرفت.
بر اساس اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی باازدید از خانه تاریخی ستارخان رایگان بوده و تا زمانی که این محل به موزه تبدیل نشود، این رویه ادامه خواهد داشت.
مرتضی آبدار وعده داده است، تا حداکثر یک ماه آینده خانه ستارخان به شکل آبرومندانه و در شان و منزلت نام و یاد این آزادی خواه و مبارز شهیر ایرانی آماده شود.
به گزارش ایرنا، خانه ستارخان در محله دوه چی، کوی امیرخیز و کوچه ستارخان غربی واقع شده و مهر ماه سال 1386 با شماره 19743 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار