مدیرکل اجتماعی استانداری کرمان:
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفت: نتایج سند توسعه اجتماعی و فرهنگی استان کرمان که بر مطالعات 30 ساله گذشته است، نشان می‌دهد، نابرابری در دسترسی به منابع در استان وجود دارد.
کد خبر: ۵۸۰۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 17 March 2018

زهرا موسی‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصحاب رسانه زبان گویا و چشم بینای جامعه هستند و تلاش می‌کنند رابط خوبی بین مردم و مسؤولان باشند اگر رسانه‌ها در فضای رسانه‌ای منتقل‌کننده تلاش‌های مدیران باشند در افزایش سرمایه اجتماعی می‌توانند موثر باشند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان بیان داشت: استان کرمان در بخش‌ها و برنامه‌های مختلفی پیشتاز است و قرار شده به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی برنامه‌هایش را برای کل کشور ارائه دهد.

موسی‌پور اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند «همه باید از پروژه شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه‌گنج در استان کرمان بازدید کنند و در هر استان یک شهرستان بتواند پروژه قلعه‌گنج را اجرا کند» و این پیشگامی استان کرمان را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کرمان در بهداشت و درمان، ورزش، میراث، پدافند عامل، مدیریت مسائل اجتماعی جزو استان‌های پیشتاز است و استاندار کرمان توانسته نشان برتر را در زمینه‌های مختلف به خود اختصاص دهد.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان ادامه داد: سال جاری یک سال پربرکت در حوزه اجتماعی بوده است و توانستیم از برنامه‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی استان کرمان حمایت کنیم.

موسی‌پور با یادآوری این موضوع که حدود 25 دستگاه به‌طور مستقیم کار فرهنگی انجام می‌دهند و ما به طور ویژه با آنها در ارتباط هستیم تا در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی گام برداریم، افزود: باید برنامه‌های پیشگیرانه در آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم زیرا مدیریت بحران اجتماعی مبتنی بر پیشگیری است.

وی با اشاره به اینکه شاهد افزایش خشونت هستیم، اظهار داشت: در سال جاری با همکاری دادگستری استان کرمان توانستیم همایش ملی پیشگیری از خشونت، چالش‌ها و راهکارها را برگزار کنیم.

موسی‌پور تصریح کرد: استاندار کرمان تاکید داشت، سند پیشگیری از خشونت به‌عنوان یک خروجی خوب از همایش ملی پیشگیری از خشونت بیرون آید که پیش‌نویس این سند توسط معاون اجتماعی قوه قضاییه رونمایی شد و امیدواریم طی سه ماهه سال آینده سند پیشگیری از خشونت را رونمایی کنیم.

وی گفت: ما در شهرستان‌های جنوبی و شرقی استان کرمان با کاهش و نبود مراکز مشاوره پیش و پس از ازدواج روبه‌رو هستیم بنابراین افتتاح 11 مرکز مشاوره در این شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفت که مکان مورد نیاز مشخص شده و نیروی مورد نیاز را هم معرفی کرده‌ایم و این مراکز تا فرودین ماه سال آینده به شکل نمادین و ویدیوکنفرانس افتتاح می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان افزود: اساس جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی شاید توجه به سرگرمی‌ها و تفریح‌های سالم باشد و اگر بتوانیم در جامعه برای جوانان به ویژه دختران جوان تفریح سالم را به وجود آوریم از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود.

موسی‌پور بیان کرد: اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان از المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای حمایت کرد و توانستیم حدود 135 میلیون تومان به این برنامه اختصاص دهیم و المپیادها در تمام مدارس برگزار شده است.

وی ابراز داشت: کمبود نیروی متخصص مربی و مشاور برای برگزاری دوره‌های آموزشی در جنوب و شرق استان کرمان داریم بنابراین برنامه‌ریزی کردیم، آموزش و پرورش طرح تربیت مربی و مشاور را برای این مناطق عملی کند.

این مسؤول اظهار کرد: طرح نماد «نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان» را به صورت مشترک با آموزش و پرورش برگزار کردیم که شامل برنامه‌های آموزشی، پرورشی و مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان است.

موسی‌پور از همکاری با دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر داد و با اشاره به اینکه تربیت جنسی خوبی نداریم، عنوان کرد: تصمیم گرفتیم کتاب «چه بکنیم فرزندان ما دچار آسیب‌های جنسی نشوند» را در دست چاپ داریم و این کتاب قابل استفاده برای والدین، مشاوران و مدیران مدارس است و با زبان بومی نگاشته شده است.

وی اضافه کرد: ما در حوزه پیشگیری از مصرف الکل در حال تهیه مجموعه‌ها و پیام‌های آموزشی هستیم تا فضای مجازی بتواند این پیام‌ها را به افراد مختلف برساند.

موسی‌پور ابراز داشت: نشاط اجتماعی و تعالی سازمان از دیگر برنامه‌های قابل همکاری بین اداره کل امور اجتماعی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی کرمان است و دوره تعالی سازمان و نشاط اجتماعی را با حضور مدیران و معاونان و کارشناسان استان برگزار کردیم و برآیند این جلسه نشان می‌دهد این افراد مایل هستند این دوره‌ها تکرار شود و این دوره برای دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و مدارس برگزار شد.

وی افزود: در حوزه ورزش و جوانان هم ورود کردیم و دوره‌های ورزشی را در دستور کار قرار دادیم و نشاط و شادابی در حوزه ورزش هم مثال‌زدنی است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان تصریح کرد: نگاه من این نیست که فقط با کنسرت می‌توانیم نشاط اجتماعی را برگزار کنیم بلکه اگر برنامه‌ای داشته باشیم که مردم بتوانند سؤوال‌های‌شان را بپرسند و به جواب برسند این امر هم موجب نشاط می‌شود.

موسی‌پور ابراز داشت: شب‌های نشاط اجتماعی همراه با تفریح، موسیقی بومی و محلی، پیام‌های بهداشتی و فرهنگی از 15 اسفندماه جاری در شهرستان‌ها آغاز شده است و امیدواریم این برنامه‌ها تا 15 فرودین ماه سال آینده ادامه یابد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد استان کرمان توسط اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری افزود: طی سال جاری افزون بر 3 هزار نفر ساعت آموزش سازمان‌های مردم‌نهاد را در استان کرمان داشته‌ایم.

موسی‌پور از سازمان مردم‌نهاد به عنوان بخشی از جامعه نام برد و با اشاره به فعالیت 520 سازمان در استان کرمان ادامه داد: در شهرستان‌های تابعه استان کرمان متناسب با فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد همکاری‌هایی انجام شده است.

وی اضافه کرد: تفاهمنامه‌های چندجانبه بین اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با دستگاه‌های مختلف طی سال جاری امضا شده است و اگر بتوانیم عملکرد قابل دفاعی داشته باشیم، اعتبارات ما در سال‌های آینده پایدار می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان متذکر شد: در حاشیه شهر کرمان با افرادی مواجه می‌شویم که سرپرست آنها در زندان است و آسیب‌های بسیاری آنها را تهدید می‌کند بنابراین آموزش و ارائه خدمات به خانواده زندانیان را دنبال می‌کنیم.

موسی‌پور از راه‌اندازی حداقل 10 مرکز تسهیل‌گری با اعتباری افزون بر 2 میلیارد تومان در مرکز استان کرمان خبر داد و گفت: 10 استان از جمله استان کرمان توانسته‌اند اعتبارات راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری را دریافت کنند و این دفاتر در حاشیه‌ها، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده تاسیس می‌شود و باید هفت گام را در زمینه‌های مختلف برداریم.

وی با اشاره به فعالیت پنج نیروی تخصصی در هر یک از مراکز تسهیل‌گری کرمان اظهار داشت: سند توسعه اجتماعی و فرهنگی استان کرمان را پیشنهاد داده‌ایم که کار پژوهشی با ارزشی است و بر مطالعات 30 ساله گذشته در استان کرمان است و می‌خواستیم، بدانیم مسائل فرهنگی و اجتماعی استان چیست.

موسی‌پور ادامه داد: آسیب‌ها و زمینه‌های شکل‌گیری آسیب در سند توسعه اجتماعی و فرهنگی استان کرمان شناسایی شده و دلایل آنها نیز تحلیل شده است.

وی تاکید کرد: نتایج سند توسعه اجتماعی و فرهنگی استان کرمان نشان می‌دهد، نابرابری در دسترسی به منابع در استان وجود دارد، توانمندی‌های فردی ضعیف و یا بالفعل نمی‌شود و برنامه‌ریزی‌ها در استان چندان نیازمحور نیست.

این مسؤول گفت: در زمان بحران بیشتر به فکر توزیع غذا و تامین نیازهای اساسی مردم هستیم و دفتر اجتماعی و فرهنگی اجتماعی استان کرمان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی طرح حمایت‌های روانی و اجتماعی در بحران را تدوین کرده است.

موسی‌پور با تاکید بر اینکه به ورزش معتقد هستم، تصریح کرد: اعتقادم این است که یک جوان به ورزش و تفریح نیاز دارد و با ورزش می‌توانیم از دیابت و آلزایمر جلوگری کنیم و ورزش زیرساخت جامعه سالم است اما باید زیرساخت‌ها هم سالم شود.

وی با بیان اینکه گرایش به موادمخدر در بین زنان افزایش یافته است، تاکید کرد: ورزش بانوان باید جدی گرفته شود و زنان در رشته‌هیا ورزشی فعال باشند و باید تیم ورزش بانوان استان کرمان را داشته باشیم.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار