رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان ادامه داد: امسال ۱۴۰ میلیون دلار کالا از استان همدان صادر شده است در حالیکه اگر در عراق خدمات فنی و مهندسی استان عملیاتی شود به اندازه کل صادرات استان ارز آوری می‌شود.
کد خبر: ۵۷۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 07 March 2018
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: نرخ بیکاری اعلام شده توسط محمدناصر نیکبخت استاندار همدان صحیح و همانگونه که اعلام شده، تک رقمی است.

به گزارش ایرنا؛ علی‌اصغر زبردست در جمع خبرنگاران، افزود: نرخ یاد شده با آمار اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همخوان و درست است و نرخ بیکاری همدان نمی‌تواند بیش از این باشد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها بیشتر تمایل دارند در زمینه خدمات و بازرگانی تسهیلات پرداخت کنند چراکه یک ساله بازپرداخت می‌شود، گفت:، اما بازپرداخت تسهیلات در بخش صنعت چند ساله است و طولانی بودن بازدهی سرمایه در این بخش سبب معوق شدن تسهیلات شده و از این رو بانک‌ها تمایلی برای حضور پررنگ در این حوزه ندارند.

زبردست اظهار کرد: با تسهیلاتی که به واحد‌های تولیدی استان پرداخت شده، بدهی‌های گذشته این واحد‌ها تصویه شده و فقط ۲۰ درصد پول در بخش تولید و اشتغال تزریق شده است.
وی افزود: نرخ بهره‌های بالا باعث عقب نشینی افراد شده است به طوریکه بخش خصوصی توان گرفتن وام با این بهره‌ها را ندارد.

***صادرات ۱۴۰ میلیون دلاری از همدان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان ادامه داد: امسال ۱۴۰ میلیون دلار کالا از استان همدان صادر شده است در حالیکه اگر در عراق خدمات فنی و مهندسی استان عملیاتی شود به اندازه کل صادرات استان ارز آوری می‌شود.

زبردست با بیان اینکه اتاق بازرگانی با توجه به همخوانی کشور‌ها با مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان اقدام به تدارک صادرات می‌کند، گفت: با کشور‌های اتریش، جمهوری چک، آلمان، فرانسه و هلند جلساتی برگزار شده و با توجه به اینکه همدان استانی با مزیت کشاورزی است درحال تدارک اعزام هیات تجاری همدان به کشور هلند برای بازدید از نمایشگاه گل و گیاه هستیم.

وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی استان همدان باید ریسک پذیری بیشتری داشته باشند، افزود: کشور غنا در قاره آفریقا نیز برای سرمایه گذاری انتخاب و ۱۰۰ هزار هکتار زمین نیز برای فعالیت سرمایه گذاران تقاضا شده است؛ چراکه این کشور زمینه خوبی دارد، اما هنوز فعال اقتصادی در آن کشور مستقر نشده است.

***عراق فرصتی برای فعالیت شرکت‌های خدمات فنی مهندسی است

وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان و فعالان اقتصادی استان با کشور عراق ارتباط خوبی دارند، ادامه داد: عراق زمینه خوبی در بخش بازسازی دارد و شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ما می‌توانند به اندازه کل صادرات استان در بغداد کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمک‌هایی که به عراق شده هنوز نتوانستیم بازار عراق را از آن خود کنیم به‌طوریکه نقش ۱.۵ درصدی در خدمات فنی و مهندسی و سهم ۲.۵ درصدی در تجارت با عراق داریم.

وی مسائل مربوط به جابه جایی پول در بانک‌ها را از مشکلات پیش روی صادرات دانست و افزود: نوسانات ارز باعث شده مشکلات زیادی برای بازرگانان به وجود بیاید به‌طوریکه درحال حاضر صادرکنندگان اهل فن وارد بازار نمی‌شوند.

***حضور ۶ هیات تجاری خارجی در همدان

زبردست درخصوص اعزام هیات تجاری به سایر کشورها، ادامه داد: در سالجاری پنج هیات تجاری به کشور‌های عراق، غنا، ترکیه و ارمنستان اعزام شده و ۶ هیات تجاری از سایر کشور‌ها به همدان سفر کرده اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان گفت: ۷۱۹ بازرگان در اتاق بازرگانی استان همدان کارت بازرگانی دارند که ۳۶۱ تن از این بازرگانان کارت عضویت اتاق همدان را دارند.

***فعالیت ۱۷ تشکل در اتاق بازرگانی همدان

وی با اشاره به اینکه عضوگیری اتاق بازرگانی استان همدان نسبت به سه سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی دارد، اضافه کرد: در سال‌های گذشته ۲ تشکل در اتاق بازرگانی همدان وجود داشت، اما هم اکنون این آمار به ۱۷ تشکل افزایش یافته است.

زبردست با اشاره به برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ افزود: این رویداد فراملی بهترین فرصت برای معرفی استان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در زمینه گردشگری است، اما هنوز جمع بندی هدفگذاری این رویداد انجام نشده است.

وی با بیان اینکه اگر اتفاقی در رویداد همدان ۲۰۱۸ بیفتد برای بخش خصوصی است، تاکید کرد: اتاق بازرگانی همدان اعلام آمادگی کرده است تا بخشی از کار این رویداد را عهده دار شود به‌طوریکه برگزاری چهار رویداد را پیشنهاد داده‌ایم که نیاز به اعتبارات سنگین دارد.

به گزارش ایرنا، سهم تسهیلات اشتغالزایی در استان همدان در سال جاری ۱۵ هزار میلیارد ریال است و تعهد اشتغال در استان همدان ۱۹ هزار ۹۸۰ نفر است.

بر اساس آمار ارایه شده توسط استاندار همدان، بخش اعظمی از تعهد اشتغال استان محقق شده است و پیش بینی می‌شود که این استان به دستاوردی فراتر از تعهد خود دست یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار