مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: اگر کسی بخواهد با گوشت گربه فراورده‌های غذایی تولید کند هزینه جمع‌آوری و پرورش گربه آن بیشتر از گوسفند می‌شود و از این نظر موارد این شایعات غیرعقلانی نباید مورد توجه مردم قرار گیرد.
کد خبر: ۵۷۵۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 07 March 2018
مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استاندارد محصولات تراریخته را تدوین کرده‌ایم و در بحث تولید غذای کودک و برنج تراریخته این استاندارد را مدنظر قرار دادیم.

به گزارش فارس، غلامرضا امینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در کشور بیش از ۶ هزار واحد تولیدی در زمینه صنایع غذایی، تولیدی، کشاورزی، بهداشتی و حلال زیر پوشش سازمان ملی استاندارد ایران هستند.

وی افزود: این واحد‌های تولیدی بیش از ۱۲ هزار پروانه کاربرد علامت ملی استاندارد را دریافت کردند و این گواهینامه‌ها حاکی از انطباق فراورده‌های آن‌ها با استاندارد‌های ملی ایران است.

مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: هرگاه که علامت استاندارد روی فرآورده غذایی مشاهده می‌شود در حوزه غذایی حتماً به دو نکته توجه شده یکی آنچه می‌تواند برای سلامت مردم مضر باشد اعم از آلاینده‌های شیمیایی، فلزات سنگین و سموم و دیگر این‌که در برچسب محصول اطلاعات تغذیه‌ای و نحوه مصرف بررسی‌شده است.

وی گفت: کنترل‌های ما هم از طریق کنترل کیفیت خود واحد تولیدی و هم از طریق بازرسی سیستم و محصول و هم نمونه‌برداری و در استان محل تولید و استان‌های مصرف‌کننده اعمال می‌شود که در آخرین مرحله کالا را می‌خریم و آزمایش لازم را انجام داده در صورت عدم انطباق از توزیع جلوگیری می‌کنیم.

امینی تصریح کرد: در کشور طرحی را با عنوان طرح کنترل بازار داریم که همکاران ما در استان‌ها به‌عنوان خریدار نمونه‌ها را بررسی می‌کنند و در همین زمینه نزدیک به ۱۴ هزار مورد در استان‌ها نمونه‌برداری شد.

وی گفت: حدود ۸۵ درصد در همه فراورده‌ها انطباق وجود داشت و آن عدم انطباق هم گاه جزئی است، در حوزه تهدید سلامتی مصرف‌کننده نیست و حدود ۲.۵ درصد موارد جدی بوده که همکاران ورود کرده و از توزیع ممانعت می‌کنند.

مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این‌که مردم مسائلی که در فضای مجازی طرح می‌شود را نپذیرند، افزود: استفاده از گوشت گربه گاه در فضای مجازی طرح شده بود که از اساس غلط است.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد با گوشت گربه فراورده‌های غذایی تولید کند هزینه جمع‌آوری و پرورش گربه آن بیشتر از گوسفند می‌شود و از این نظر موارد این شایعات غیرعقلانی نباید مورد توجه مردم قرار گیرد.

امینی افزود: محصولات کشاورزی جز ۶ قلم صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری نیست، اما ما آن را رها نکرده‌ایم و استاندارد‌های لازم در مورد سموم، آفت‌کش‌ها، کود‌های شیمیایی، فلزات سنگین و موارد دیگر تدوین کرده و با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم کرده‌ایم که در یک فعالیت مشترک برای محصولات کشاورزی و نشان ارگانیک همکاری کنیم، اما این نشان‌ها اختیاری خواهد بود.

وی گفت: اگر به عنوان مثال در تولید چیپس از سیب‌زمینی که دارای نیتریت بالا باشد استفاده شود کنترل مبادی کار بر عهده جهاد کشاورزی است، اما ما نیز در مورد استاندارد‌ها بازنگری کردیم و صدور نشان حد مجاز آلاینده‌ها به‌جای نشان استاندارد را مدنظر قراردادیم.

مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: استاندارد در مورد کمیته ایمنی زیستی که مسئولیت آن با سازمان محیط‌زیست است حضور ندارد، اما استاندارد محصولات تراریخته را تدوین کرده‌ایم و در بحث تولید غذای کودک و برنج تراریخته این استاندارد را مدنظر قراردادیم، اما اگر دستگاه‌های مربوطه نیاز داشته باشند آزمایشگاه‌های خود را برای نمونه‌برداری از محصولات تراریخته در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

وی گفت: جعل نشان استاندارد به‌عنوان جعل نشان‌های دولتی جرم است و حداکثر مجازات که ۱۰ سال حبس است بنابر نظر قاضی می‌تواند به آن تعلق گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار